• källerudd

Färg till turkos

Vi har inte kommit så långt i planerna men har börjat spåna lite...

...Jag älskar turkos och vill gärna ha det som en av färgerna på vårt bröllop tillsammans med vitt, men vilken mer färg passar? Jag tycker själv brunt och turkost är väldigt snyggt, men min kära M2b vill inte ha brunt på vår dag...

Finns det några andra fina förslag??

Förresten någon som vet om det finns turkosblommor??

• Svar på tråden Färg till turkos
  • RTBW

vi ska ha
    svart/vitt o silver/turkost.

Jag var lite inne på brunt oxå för det är jättefint.
    Men håller nog med din 2b, kändes inte riktigt rätt.

Men någon mörk färg är bra till turkost så att det
    plockar fram det härliga i färgen, därför har vi valt svart.

• källerudd

mmm är oxå inne på någon mörkare färg så man verkligen ser det härligt turkosa :)

• Timba

Jag tycker att turkost och guld är helt underbara kombinationer!! Annars är ju turkost och brunt inne i inredningssammanhang just nu...

• passionsblomman

Just turkos får du hitta i andra material än blommor.

Jag säger för övrigt exakt som i den andra färgfrågetråden:

Fundera på vad det är för effekt du vill ha! Vad för känsla du vil skapa. Om du vill ha en kontarst, eller ngt som ligger nära i ton.

Det blir väldigt lätt ett enda rabblande av färger annars. Allt går, bara fråågan om vad det är man vill uppnå.

Så tänk lite känslor/stämningar och beskriv, så är det lättare att komma med förslag!

• källerudd

hmm har nog inte tänkt så långt än själv heller...men älskar verkligen den turkos färgen så vill att man skall se den...så bara vitt o tukos blir lite "mesigt"

Jag vill gärna att temat ska gå igenom på inbjudningkort, dukning, blommor, brudbukett...så då borde det ju vara någon färg som går att hitta på en blomma...

ja det är svårt det här... Hjälpte det nått??

• Timba

Om det ska gå igen i en blomma så är ju turkost och cerise eller lila snyggt. Kolla in passionsblommans avatar tex!

Eller lime, om det är ett sommarbröllop? Turkos-cerise och lime med guld detaljer kanske?

• passionsblomman

Ja, du vill undvika mesighet-dvs då vill du ha fram färgen mer, skapa lite drag och att det händer ngt. Det brukar handla om att hitta en kontrast. Hade du velat att det blev milt och samstämt skulle vi prata harmonier och ton i ton...

Men då är ju frågan HUR "god damn" du vill att det ska bli. Svart, Cerise eller Orange ger ju tex väldigt stor kontrast, medan silver håller den kalla skalan och stämmer väl ihop, men sätter lite festlig prägel på dt hela, vilket även pärlor skulle göra, men det är lite snällare än metall...

källerudd skrev 2009-01-25 21:32:14 följande:
    hmm har nog inte tänkt så långt än själv heller...men älskar verkligen den turkos färgen så vill att man skall se den...så bara vitt o tukos blir lite "mesigt" Jag vill gärna att temat ska gå igenom på inbjudningkort, dukning, blommor, brudbukett...så då borde det ju vara någon färg som går att hitta på en blomma...ja det är svårt det här... Hjälpte det nått??
  • galaxen

Jag tycker att turkos och limegrönt är väldigt fräckt tillsammans. Det finns ju rosor som har dragning åt lime och likaså olika kryssantemum i limegrönt. Hade själv tänkt att ha det som tema men den lokalen vi ska vara i har helt andra färger och det passade inte med turkos o limegrönt. Kolla in www.husmusen.se där man kan hitta olika dukningar.

• källerudd
    passionsblomman skrev 2009-01-25 21:43:19 följande:
    Men då är ju frågan HUR "god damn" du vill att det ska bli. Svart, Cerise eller Orange ger ju tex väldigt stor kontrast, medan silver håller den kalla skalan och stämmer väl ihop, men sätter lite festlig prägel på dt hela, vilket även pärlor skulle göra, men det är lite snällare än metall...
    Ja jag får väl fortsätta fundera på det...har som sagt mest börjat spåna...hade inte en susning vad jag skulle ha till turkos...men svart o silver kan ju vara häftigt...cerise oxå, fast det tror jag min älskade inte är så sugen på :)
Svar på tråden Färg till turkos