• 27juni2009

Egna löften?

Hur ska ni andra som vigs i kyrkan göra? skall ni ha "de vanliga" löftena eller skriver ni egna, isåfall gör ni det i smaråd m er präst?
    Vad måste finnas med i löftena?
    Måste personens alla namn vara med?
    E sugen på o skriva egna, får hoppas att prästen tycker de e lika ok

• Svar på tråden Egna löften?
  • Snuttis2

så klart ni ska skriva egna löften om ni vill jag kan inte tänka mig att prästen kommer protestera..vi har också funderat på det men jag "som är lätt nervös lagd" tror inte att jag kommer palla att stå där framme och komma ihåg och jag vill inte använda fusklapp...petig som jag är...istället har vi tagit kyrkans ena förslag på löften som jag dock kommer ändra lite smått på :) lycka till!!!

• 27juni2009

ja för min del blir de nog inga problem att minnas orden, värre för min blivande, man jag har lovat honom att få ha en fuskis att ta till i värsta fall får bli bar mycke träning hemma framför spegeln innan dagen B

• Kjell Präst

Det man måste komma ihåg när man skriver egna löften (till kyrklig vigsel) är att de egenformulerade löftena måste innehålla samma sak som de förformulerade, dvs uttrycka brudparets vilja att leva tillsammans hela livet. Man kan inte säga "tills livet skiljer oss åt" eller "för evigt" till exempel.

• En till präst

Min erfarenhet är att det ofta kan vara en viktig process för paret att formulera löftena - då får man tänka igenom vad som är viktigt för en när man tänker på äktenskapet.

Om ett löfte innehåller parets ömesesidiga vilja att leva i trohet hela livet och dela både det enkla och det svåra så är det inga problem för oss präster.

Om det däremot är en lång ramsa om hur snygg ens partner är och hur kär man känner sig och hur det var när man träffades, men inget löfte och ingen substans - då vill vi att paret ska skriva om så att det blir ett löfte på riktigt.

Enda problemet jag ser med egenskrivna löften är att de har en tendens att bli väldigt långa, och då står paret och läser på varsin lapp för varandra. Då blir det ändå inte så "intimt och personligt" som man hade velat.

• En till präst

Glömde ju:

"Egenskrivna" löften ska ALLTID checkas med prästen - det är ju h*n som är ansvarig för gudstjänsten.

Alla namn behöver inte vara med där, däremot vid frågorna.

Svar på tråden Egna löften?