• RTBW

Hur får man lockar att hålla?

Jag ska med hjälp av mina tärnor,
    göra mitt hår.
    Jag har gjort provningar och det blir jättefint.

Jag ska ha långa lockar, jag har långt hår och har och ska ha löshår. Det är inget problem att få en fin
    frisyr, men det håller inte.
    Efter ca 1-2timmar så är det bara "sprayade slingor"
    inte alls fint.

Hur ska jag göra, någon som har tips?

• Svar på tråden Hur får man lockar att hålla?
  • first lady

Hårläggningsvätska finns att köpa i de flesta matbutiker. Krävs viss torktid

• RTBW

Hur fungerar detta då?

Jag lockar med locktång.

• Cherryblossom

Det som gäller om man vill ha riktigt hållbara lockar är att lägga upp vått hår på spolar, samt gärna med läggningsvätska i. Det är oerhört tidskrävande (det tar tid att rulla och långt hår har lång torktid och man ska inte ta ut spolarna förrän håret är helt torrt). Om man inte har torkhuv (som hos frisören) kan man eventuellt blåsa med hårtork på svag värme. Avsluta med kalluft, det stabiliserar, säger i alla fall min frisör.

Av ovan nämnda skäl är ovanstående något jag gjort en (!) gång själv.

• Villnu

Hon som ska locka mitt hår ska använda sig av en platttång. Men jag har inte så långt hår så det blir väl inte så tungt, men hon sa att det blir jätte bra...fast vi har inte prövat på mitt hår än så det märks :)

• momi boki

köp loreals curl creme från kick exp åhlens den har man i håret /fuktigt hår då håller de sig skit bra kör med den själv och en annan viktig sak är att spraya håret massor men från långt håll så de inte ser skittit ut håll spray flaskan 50 cm från håret o spraya och viktigaste av allt är att tvätta håret dagen innan gärna på em sen inte andvända balsa för balsam gör håret mjuk och då faller lokarna ut o blir fiasko

• RTBW

ok, momi boki.

Jag är lite trög tror jag.

Den här curl creamen har jag i efter jag tvättat håret dagen innan.
    Utan balsam.
    Och sedan på den härliga dagen, bara göra som vanligt locka och spraya?

• first lady

Använd inte hårläggningsvätska i samban när du kör med locktong.
    JAg gjorde det en gång och det tog 40 minuter att få bort den, visserligen hade jag en med taggar på.

• momi boki

ja exakt du har den i dagen innan i fuktigt hår den är specillt gjort för att skydda håret vid plattning och lockning ochgör att det fäster bätter och håller längre super bra och kostar runt 60 kr

• Humlan66

För att få lockarna att hålla när man har långt hår och speciellt till en så viktig dag som ens bröllopsdag så skulle jag lägga undan locktången och ta spolar. blåsa håret halvtort och sen rulla upp och låta självtorka. Ha in nån lockförstärkare före och efter ha en TORR hårspray som man köper hos frissan, det är verkligen värt det

Det är från hårbotten lockarna håler bäst. altså när man rullar ända upp

Lycka till

• RTBW

hm, då blir det nog att köpa spolar.

Jag gissar att det finns x antal sorter, vad
    ska jag tänka på?

• momi boki

vad vill du ha för lockar ju större dessto mindre lockar o blie mer volym i nedre delen av håret men att rulla håret är inte lätt öva

• TesshjärtaFred

Det är just på grund av att det är så svårt att få till schyssta lockar själv som jag ska göra det hos frisör. Jag lockar mitt hår MYCKET själv, både med värmespolar och med locktång, men det blir alltid med lite olika resultat. Dock har jag alltid i en mousse eller lockspray innan och sen avslutar jag med spray på lockarna.
    Det man ska tänka på är att inte spraya förrän locken har svalnat och att inte ta för mycket spray för då tynger det ner och locken går ut fortare. Men som sagt, jag tar inga risker på mitt bröllop och tänker locka hos frisör just den dagen.

• Cherryblossom
    RTBW skrev 2009-01-24 22:24:37 följande:
    hm, då blir det nog att köpa spolar.Jag gissar att det finns x antal sorter, vad ska jag tänka på?
    Släta spolar (dvs utan piggar och kardborre) är det bästa om man vill undvika trassel (i alla fall i mitt hår som består av tunna hårstrån men många). Min frisör hade platsspolar som man fäste med en plastnål (var där på provuppsättning förra veckan). Jag kommer dock ha en frisyr av tidigt femtiotalssnitt, väldigt avancerad med vågor på sidorna och valkar och grejer. Det verkar vara en hel vetenskap det där med att rulla upp håret åt olika håll och på olika stora spolar. Men det går säkert att lära sig med lite träning, särskilt om man bara vill ha stora lockar i en mer "fri" frisyr!
  • Novemberbröllop08

Rulla upp håret på spolar dagen innan så håller det garanterat. Så gjorde min frisör med mitt hår och lockarna var lika fina hela dagen och natten

Svar på tråden Hur får man lockar att hålla?