• maalin
    Äldre 24 Jan 17:15
    44625 visningar
    17 svar
    17
    44625

    9k eller 18k

    Jag och sambon funderar lite på om vi ska ha 9k eller 18k guld i våra förlovningsringar. Vi hade tänkt byta ut förlovningsringarna när vi gifter oss sen och känner därför att vi inte vill lägga ut så jättemycket pengar på det.

    Men är skillnaden stor mellan 9k och 18k?

  • Svar på tråden 9k eller 18k
  • Pumpki­n
    Äldre 24 Jan 17:19
    #1

    18 karat = 75% guld


    9 karat = 25& guld


  • moche
    Äldre 24 Jan 17:19
    #2

    Jag skulle tro att det är ganska stor skillnad färgmässigt,men det är bara en vild gissning från min sida

  • Pumpki­n
    Äldre 24 Jan 17:19
    #3

    % ska det förstås vara, inte &.


    Så ja, det är ganska stor skillnad.


  • maalin
    Äldre 24 Jan 17:20
    #4

    ja, det var just färgmässigt jag tänkte! har fått för mig att 9k drar åt bronshållet men jag kanske är helt ute och cyklar?

  • Äldre 24 Jan 17:20
    #5

    18 karats guld är standard i Sverige. Var har ni hittat 9 karat? Har aldrig sett lägre än 14 karats guld till salu tror jag.

    Skillnaden är i andelen guld i blandningen/legeringen. Rent guld är 24 karat, men det är "för mjukt" sas, så oftast blandar man ut det mer (även om det FINNS 24 karats guld att köpa ibland, men jag undrar om det går att ha stenar i en sån ring?). I en del länder är 14 eller 21 karat standard.

  • Toksto­lla
    Äldre 24 Jan 17:20
    #6

    Rent guld är 24K (karat) och är 100% rent, dvs inte uppblandat med andra metaller.
    18K, är 75% guld blandat med 25 % andra metaller som får t.ex ringen att bli lite hårdare då rent guld är egentligen väldigt mjukt.
    Tja, sedan finns det några grader emellan ner till 9K... principen är den samma. Ska ni vara förlovade länge? Ska ni göra egna ringar sedan? Då kan det vara idé att smälta de gamla förlovningsringarna till nya osv.

  • maalin
    Äldre 24 Jan 17:24
    #7

    anne på grönkulla: det finns på albrekts guld!

    tokstolla: då jag är rätt ung lär det inte bli bröllop än på iallafall fem år ;)

  • Pumpki­n
    Äldre 24 Jan 17:27
    #8

    Har för mig att risken för allergi är större ju lägre karat också, eftersom man inte alltid vet vad legeringen består av.


  • Pumpki­n
    Äldre 24 Jan 17:29
    #9
    Pumpkin skrev 2009-01-24 17:27:39 följande:
    Har för mig att risken för allergi är större ju lägre karat också, eftersom man inte alltid vet vad legeringen består av.
    Alltså ju renare desto bättre när det kommer till just den punkten.
  • Mervio­ne
    Äldre 8 Feb 06:10
    #10

    22 karat är väldigt fint, det har en väldigt varm, gul färg.

  • alleha­nda
    Äldre 8 Feb 10:00
    #11
    Mervione skrev 2009-02-08 06:10:54 följande:
    22 karat är väldigt fint, det har en väldigt varm, gul färg.
    Det är också väldigt mjukt så ringen håller inte formen.
  • Ore
    Äldre 8 Feb 10:24
    #12

    9 K är INTE 25 % guld, det är 37,5 % guld!!! (24 K är beteckningen för rent guld, 100%, karatbeteckningen ger sedan andelen guld. Dvs 9 K innehåller 9/24-delar guld.)

    Lägre än 14 K får inte säljas som guld, enligt vad jag har lärt mig. Tidigare var den gränsen 18 K, men det är ändrat.

    Guld är ett material som inte oxiderar. Det gör t.ex. koppar, som man i regel måste blanda med för att få till en guld-aktig färg. Det är antagligen en hel del silver i också, och silver är ganska mjukt och håller inte så bra.

    Vilken färg ringen får kan variera väldigt mycket beroende på vilka metaller som utgör resterande 62,5% av ringen...

  • goawil­ma
    Äldre 9 Feb 14:04
    #13

    Hej!

    det är ingen större skillnad på 9 eller 18 k guld för den som bär ringen....
    den i 9k är lite hårdare och repas inte så lätt....
    Färgen har ingenting med guldhalten att göra. Färgen bestämms av andelen koppar/mässing som är inblandat i guldet...

    Om ni ska ha tillfälliga ringar, varför inte köpa begagnade som ni sedan kan ha på den andra handen efter ni köpt de riktiga. Kolla på www.minauktion.com
    där finns det jätte fina ringar med både äkta och syntetiska diamanter...9k eller 18k guld..

    Lycka till....

  • maalin
    Äldre 9 Feb 16:52
    #14

    tack för det svaret goawilma!

    vi har dock redan köpt ringarna och de bara väntar på att sättaas på fingret.. :)

  • didis
    Äldre 9 Feb 18:59
    #15

    Guldallergi är ju förhållandevis vanligt men ju högre guldhalt desto stabilare legering dvs risken för allergi minskar ändå.

    Rent nickel tex är också stabilt och inget problem för nickelallergiker men är mycket svårt att få fram och tillsammans med andra metaller i legeringar så frigörs nickel = allergisk reaktion.

    Borde inte guldsmeden ha skyldighet att upplysa om vilka metaller som ingår i respektive legering? En fundering bara...


    Pumpkin skrev 2009-01-24 17:27:39 följande:
    Har för mig att risken för allergi är större ju lägre karat också, eftersom man inte alltid vet vad legeringen består av.
  • maalin
    Äldre 9 Feb 20:21
    #16

    vi fick veta vilka metaller som ingår efter att jag hade skrivit här. men att jag frågade hade mer med färgen på ringen att göra! :)

  • Äldre 4 Nov 21:22
    #17

    Vad dom sa till mig på pantbanken så räknas allt under 10 karat som guld. Hade en kedja med ett hänge i och han sa bara detta är 10 k eller mindre och det räknar inte vi som guld...

Svar på tråden 9k eller 18k