• Gift Anna

Flyttkort?

Vi har nyligen flyttat,och jag skickade in blanketter till skattemyndigheten om arr vi ska vara skrivna på den nya adressen.
    Nu vill jag gärna skicka flyttkort till våra nära och kära,när jag skulle anmäla att jag ville ha flyttkort på svenskadressandring.se så gick det inte,beror det på att registret redan tagit upp oss som mantalskrivna på nya adressen?
    Var kan man annars få tag i portofria flyttkort?

• Svar på tråden Flyttkort?
  • Hestia

Hej Anna!
    Om du går in på ett postkontor så skall du få flyttkort gratis, de är jättefina, men du måste fylla i adressen själv, inget är förtryckt.
    Med viss reservation för att det är ändrat på de tre år som gått sedan jag flyttade senast...

• Gift Anna

Tack,Hesatia!

En undran,posten har ju inye egna kontor,skall jag till de som finns ianvisade affärer?

• Ellte

Ring och prata med dem på Adressändring och kolla om de kan göra nåt...men de är tyvärr väääääldigt stelbenta

Det finns inte heller några "oskrivna" kort att få eller hämta på posten...

En kompis till mig har värsta "problemet" nu eftersom hon ska flytta utomlands. Hennes vanliga post ska gå till hennes föräldrar men hon vill skicka flyttkort med utlandsadressen till vännerna... Går inte :(

Vi ska dock skriva ut små klisteretiketter med rätt adress och klistra den över den felaktiga. Det blir iallafall billigare än portot!

• Hestia

När jag hämtade dem senast fanns fortfarande "gamla vanliga hederliga Posten", så jag vet inte om de finns på de nya Posten, och isåfall var! Det verkar ju på Ellte som om de har tagit bort dem - synd i så fall, jag använde dem vid flera flyttar, då jag inte tycker om de förtryckta, och de fungerade jättebra!

Nåja, har du tid över någon dag kanske du kan gå in och fråga på ditt postkontor (ICA eller Statoil eller vad det nu kan vara... ;)), det skadar ju inte att fråga!

• KCsMama

Du får hem flyttkort med posten! Det fick iaf vi då vi flyttade i sommras! Tror det fanns att kryssa i för extra på adressändringsblanketten.
    Kramar//Jennie

• Hestia

KCsMama - Om jag förstått det rätt så är det väl de korten de inte kan få?

• KCsMama

Hestia, jaha, men fyllde de inte i den vanliga blanketten som fanns förut när posten fanns??? Eller har de också blivit nytt iom att kontoren försvunnit??

Kramar//Jennie

• Hestia

KCsMama - Jag kan ha fel, men som jag förstod det gjorde de lite i omvänd ordning. De anmälde inte flyttanmälan, utan de första de gjorde var att be Skattemyndigheten om att få vra skrivna på den nya adressen. När de sedan skulle göra flyttanmälan gick ju inte det, då de redan var skrivna på den nya adressen.
    Så förstod jag det!

Kram Hestia

• KCsMama

Jaha!
    Men då hade de ju kunnat gjort en vanlig flyttanmälan först eftersom det också går till skattemyn. Men finns det inte så att de kan hämta blankett på "posten" (dvs den mack eller butik där de håller till) och lämna in?? Då kommer de funka tror jag.
    Kramar

• Hestia

Ja, man borde göra en vanlig flyttanmälan först, det är det smidigaste.
    Men jag förstår inte vad du menar om den vanliga blanketten man kan hämta på Posten? Är inte det flyttanmälanslappen?
    *förvirrad*

• Ancient

Har nämligen arbetat på Svensk Adressändring så kanske jag kan klargöra lite :)

Svensk adressändring har egentligen inget med skattekontoret att göra, de bara hjälper dig med blanketter som du själv får skicka till skattekontoret. Vad svensk adressändring gör är att fråga dig om du vill ha eftersänding av din post eller inte till den nya adressen. En sådan registrering borde de kunna göra även om du är anmäld på den nya adressen redan tycker jag. Om du beställer eftersändning (som ju kostar typ 100 kronor tror jag) så följer flyttkorten med automatiskt, om du inte beställer det så blir det inga flyttkort :)

• solbruden

Finns inga gratis flyttkort längre. tro mig eftersom jag jobbar för det företag som har hand om svensk adressändring.
    Om du är under 26 o flyttar själv kan du beställa eftersänding o då får du 9 flyttkort för 125. och om du flyttar med nån eller är över 26 kostar det 260 kr. Annars kan man göra en flyttanmälan o beställa flyttkort.
    Ancient. Jobbade du i Sthlm eller strömsund? Jobbar nämligen på sema i Sthlm nu.

• Ancient

Solbruden

Jag jobbade på Sema Group i Strömsund, Jämtland jag :)

• solbruden

Ancient!
    Ok, ja då känner vi ju inte varann. Men kul ändå ju.

Svar på tråden Flyttkort?