• trollet79

Kolhydratfattig mat

Skulle behöva ha lite tips om kolhydratfattig mat

• Svar på tråden Kolhydratfattig mat
  • konstigabaralillajag

Recept eller produkter som innehåller lite kolhydrater?

• Mrs Baom

Bara att avstå från pasta, ris, potatis, majs, melon, bröd. Men jag skulle höja ett varnande finger för att exprimentera för mycket med kosten, jag var extrem GI-ätare förut och det resulterade i en förstörd gallblåsa och akut inflamation, det gör ondare än att föda barn!! blev opererad för det. Min läkare sa att det berodde på att jag ätit förmycket fett å protein å för lite kolhydrater... Nu behöver det ju givetvis inte bli så för alla, men var försiktig å tänk på hälsan:)

Lycka till!!

• Miss Moneypenny

- Omelett med svampstuvning och avokadosallad

- Äggröra med västerbotten som serveras med rökt lax och bönsallad

- Lasagne fast byt ut lasagneplattorna mot skivad squash eller aubergine

- Alla typer av soppor och servera med en liten sallad bredvid med avokado och bönor för att få proteiner och bli mätt

- Zucchinirakor med rökt lax (en GI-klassiker, finns recept på nätet)

Du in på flera receptsajter och söka efter GI-recept!

• Hemlig2009

När jag tänker mig GI så är det inte att helt utesluta. Frukt äter jag absolut, skär bara ner på ris, pasta, potatis och bröd. Äter lunch ute varje dag och man kan ju få typ 5-6 dl ris till lunchen, inte riktigt nödvändigt så jag äter kanske 1 dl av det och byter ut resten mot grönsaker. Enkelt.

• Maria2009

Mrs Baom skrev 2009-01-22 14:17:17 följande:

Bara att avstå från pasta, ris, potatis, majs, melon, bröd. Men jag skulle höja ett varnande finger för att exprimentera för mycket med kosten, jag var extrem GI-ätare förut och det resulterade i en förstörd gallblåsa och akut inflamation, det gör ondare än att föda barn!! blev opererad för det. Min läkare sa att det berodde på att jag ätit förmycket fett å protein å för lite kolhydrater... Nu behöver det ju givetvis inte bli så för alla, men var försiktig å tänk på hälsan:)Lycka till!!
    Enligt Dr Annika Dahlqvist kan gallproblem vid GI / LCHF-kost uppstå när man börjar äta mer fett istället för kolhydrater. Galla behövs för att spjälka fettet, och har det inte behövts så mycket har det istället lagrats i gallblåsan. Den sedimenteras där och ger upphov till gallstenar. När man sen börjar äta mycket fett och gallan behövs, pressas stenarna ut tillsammans med gallan och ger upphov till smärta. Läs gärna mer på blogg.passagen.se/dahlqvistannika/

För recept och annat:
    kolhydrater.ifokus.se

För inspiration och motivation:
    www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp
  • Maria2009

äsch, nu funkade inte länken till inlägget i Annikas blogg, kopiera hela adressen istället och klistra in i adressfältet på webbläsaren.

• trollet79

Tänkte på produkter som innehåller lite kolhydrater

• MissMarilyn

Bra kolhydrats fattig tallrik: halva tallriken med kalla grönsaker, helst 3 färger. En knytnäve varma grönsaker och en knytnäve protein (ca 100g) Protein är tex kyckling, fisk, kött osv. Men detta ska man inte köra i all framtid. Någon gång måste du börja ta in kolhydrater i tallriken. De varma grönsakerna innehåller lite men få kolhydrater.

Grönsaker innehåller få kolhydrater. Du ska undvika för mycket pasta,potatis och ris. Välj då hellre quinoa tex. Eller "grov" pasta. Ha aldrig mer än en knytnäve pasta,ris,potatis i en måltid. Om du inte motionerar väldigt mycket...
    Sen kan man köpa mörkare bröd, helst med frön i. Det sänker brödets GI.

• Snuttis2

klaras GI mat --den lever vi på jättebra recept lagom avancerade !!!!

Svar på tråden Kolhydratfattig mat