• crissan

Någon som gift sig med nordafrikan?

Hej jag undrar om det är någon som gift sig med någon från nordafrika och sedan "tagit" denna till sverige?

Jag ska nämligen snart gifta mig med min fästman som är från tunisien och undrar lite över
    migrationsverket, hur lätt/svårt det är att få uppehållstillstånd, hur lång tid det kan ta osv!?

uppskattar alla svar och tips jag kan få ang. detta.

kramar

• Svar på tråden Någon som gift sig med nordafrikan?
  • Lööve

Han får söka om familjeanknytning fr sitt hemland via svenska ambassaden. Han får gå på en intervju på ambassaden, de skickar ner alla papper/dokument till migverket via ud. Papprena kommer till sverige. ett frågeformulär skickas till dig, du fyller i och migverket tar ett beslut. processen tar enligt migverket ca 6 mån (+/-)

Det som kan ta tid är väntan på intervjun i hemlandet, ca 2 veckor för papperna att ta sig till migverket. Sen för att det ska utses en handläggare till ärendet

• crissan

Vi har fixat alla papper och vet hur allt funkar,formellt,
    men det kan ju se annorlunda ut i verkligheten.

Vet du om han definitivt kommer kallas till intervju?och isf vad kommer dom fråga?
    Vad som sagts till mig är att om migrationsverket misstänker att äktenskapet inte är på riktigt så kallar dom till intervju och skickar papper till mig som jag ska fylla i.

Vi har inte varit tillsammans allt för länge men det var kärlek vid första ögonkastet, och vi älskar varandra, men är rädd för att dom tror att vi gör det här bara för att han ska få uppehållstillstånd och ge honom avslag.

• crissan

han har inte kommit hit än, vi måste gifta oss innan han ens ska ha en chans att få komma hit.

• Lööve

Man behöver INTE gifta sig, det räcker att vara tillsammans/sambo/förlovade.
    Om ni gifter er ger det ej garanti att han får uppehållstillstånd.

Han kommer defintivt att kallas på intevju, det är standard. De fråga honom lite allmänna frågor om ert förhållande samt frågor berörande dig. Brukar ta ganska kort tid.

Om migverket misstänker skenäktenskap kallar de personen i sverige på intervju.

Har inte hört talas om någon vars partner har fått avslag.

crissan skrev 2009-01-21 21:22:35 följande:
    han har inte kommit hit än, vi måste gifta oss innan han ens ska ha en chans att få komma hit.
  • Lattelover

crissan skrev 2009-01-21 21:18:03 följande:

Vi har fixat alla papper och vet hur allt funkar,formellt,men det kan ju se annorlunda ut i verkligheten.Vet du om han definitivt kommer kallas till intervju?och isf vad kommer dom fråga?Vad som sagts till mig är att om migrationsverket misstänker att äktenskapet inte är på riktigt så kallar dom till intervju och skickar papper till mig som jag ska fylla i.Vi har inte varit tillsammans allt för länge men det var kärlek vid första ögonkastet, och vi älskar varandra, men är rädd för att dom tror att vi gör det här bara för att han ska få uppehållstillstånd och ge honom avslag.
    Intervjuer är mer regel än undantag. Det är ett sätt att se om det är "på riktigt" o hur väl ni känner varandra. Vad heter du mer än "Maria" i förnamn, va gillar du för mat bäst, vilken sida av sängen sover du på.... och vice versa. De kan fråga ALLT möjligt, beror helt på vem som är intervjuaren.

Har inte gått igm detta själv men vet flera bekanta som har. Och det gick bra för samtliga. Lycka till med kärleken
  • Lööve

De jag har pratat med har det räckt att persoen i sverige har fyllt i ett formulär, inte gått till migverket på intervju.

Lattelover skrev 2009-01-21 21:38:43 följande:
    crissan skrev 2009-01-21 21:18:03 följande:
    Intervjuer är mer regel än undantag. Det är ett sätt att se om det är "på riktigt" o hur väl ni känner varandra. Vad heter du mer än "Maria" i förnamn, va gillar du för mat bäst, vilken sida av sängen sover du på.... och vice versa. De kan fråga ALLT möjligt, beror helt på vem som är intervjuaren. Har inte gått igm detta själv men vet flera bekanta som har. Och det gick bra för samtliga. Lycka till med kärleken
  • 20120103

Vi svaradw dig i den andra tråden.. Låånga svar så orkar inte skriva om allt..

• crissan
    Lööve skrev 2009-01-21 21:38:14 följande:
    Man behöver INTE gifta sig, det räcker att vara tillsammans/sambo/förlovade.Om ni gifter er ger det ej garanti att han får uppehållstillstånd. Han kommer defintivt att kallas på intevju, det är standard. De fråga honom lite allmänna frågor om ert förhållande samt frågor berörande dig. Brukar ta ganska kort tid. Om migverket misstänker skenäktenskap kallar de personen i sverige på intervju. Har inte hört talas om någon vars partner har fått avslag.
    Så det räcker alltså med att vi är förlovade??
    Från tunisien får man nämligen inte komma till sverige på turistvisum, man måste ansöka om UT,och då räcker det med att vi är förlovade??
  • 20120103

ja förlovningsvisum kan man söka :D

• Lööve

Förlovningsvisum?
    Han söker uppehållstillstånd via familjeanknytning till dig
    Han ska INTE söka visum

crissan skrev 2009-01-21 21:46:39 följande:
    Så det räcker alltså med att vi är förlovade??Från tunisien får man nämligen inte komma till sverige på turistvisum, man måste ansöka om UT,och då räcker det med att vi är förlovade??
  • Aeternum

Ingen nordafrikan & det var heller inte jag... Men har några kompisar som gift sig & sen "tagit" hit sina fruar/män. Dessutom en kompis som inte var gift men sambo. De hade bott tillsammans 7 mån i Europa samt några månader till på andra platser världen runt.

Samtliga dessa har blivit kallade på intervju & samtliga har uppgett att intervjun i vissa fall varit ORDENTLIGT djupgrävande - så var beredd på det värsta. Blir det inte sådana frågor är det ju iaf bra om ni i förväg diskuterat dem.
    Precis som Lattelover skriver så brukar det vara sådana frågor. Killarna jag känner som gift sig med sydamerikanskor har även fått frågan om NÄR & HUR LÄNGE deras fru har mens!!!

Hoppas allt flyter på bra för er!

• 20120103

Jo det beror på om ni inte kan visa till ett långt förhållande och alla såna saker så kan han få förlovningsvisum (innresetillstånd) för 6 månader om man kan visa att man har en inensjon av att gifta sig med vedkommande.. Då när du har fått honom till landet och ni har gift er så har han rätt att stanna i landet medans saken behandlas..Ett sätt att korta ner väntetiden om man är otålig..Familjeanknytning kan ta upp till 1 år att behandlas.. Fick som sagt hit min man på 7 veckor och nu har han uppehållstillstånd i 5 år..

• crissan
    jaaleme skrev 2009-01-21 22:04:44 följande:
    Jo det beror på om ni inte kan visa till ett långt förhållande och alla såna saker så kan han få förlovningsvisum (innresetillstånd) för 6 månader om man kan visa att man har en inensjon av att gifta sig med vedkommande.. Då när du har fått honom till landet och ni har gift er så har han rätt att stanna i landet medans saken behandlas..Ett sätt att korta ner väntetiden om man är otålig..Familjeanknytning kan ta upp till 1 år att behandlas.. Fick som sagt hit min man på 7 veckor och nu har han uppehållstillstånd i 5 år..
    Jag har aldrig hört talas om det här men det låter ju mkt bättre,hur ansöker han om detta förlovningsvisumet då?
  • 20120103

på sin ambassad eller ett konsulat i hans land.. Du kan ju själv också ringa migrationsverket så får du veta vilka regler som gäller i ditt fall.. Min man är ju från syrien men jag fick allt mkt lättare eftersom jag flyttat till ett annat nordiskt land.. Men googla, leta i lovverk och inte godta första svaret du får på telefoon från migratonsverket, ringde många gånger och frågade om stort sätt samma sak men fick väldigt olika svar.. Sammlade på all info och kontaktpersoner och så sa jag sist pratade jag med sanna och hon sa så och nu säger du detta vad är det som gäller och då var dom tvugna att leta lite djupare och inte bara ge standardsvar..

Oheej nu ska jag sova men lycka till massor, det är tufft en stund men allt löser sig för snälla flickor ;) Inte så länge sen jag gick igenom detta själv sä vet precis hur du har det nu..

• Baby S

Oj, vad det ploppar upp såna här trådar som små svampar Ska skumma lite och kanske kommentera lite om lusten faller på

• crissan

Tack så jättemkt ska ta tag i saken. sov så gott :)

• Baby S
    Lööve skrev 2009-01-21 21:41:12 följande:
    De jag har pratat med har det räckt att persoen i sverige har fyllt i ett formulär, inte gått till migverket på intervju.
    Intervjun var obligatorisk för referenspersonen förut, ej numera. Bara då det misstänks eventuella brott eller om man fyllt i formuläret så klantigt att det saknas elementära uppgifter.
  • Baby S

För övrigt, intervju för mannen är standard som sagt, och intervjun som ev. krävs för referenspersonen dvs dig, är som också redan sagt ingående. Men inte att de frågar om mens. Denna typ av intervju slipper man dessutom inte undan helt även om man förmodligen slipper den då mannen söker första gången. Men när det är dags att förnya ansökan för att få PUT så kommer båda att kallas till en sån här trevlig intervju (om inte reglerna ändras ytterligare) och då frågas det hejvilt.

Svar på tråden Någon som gift sig med nordafrikan?