• MissieA

Kan någon hjälpa mig med vårt kontrakt med fotografen??

Vår fotograf har skicka oss ett förslag på hur kontraktet kan se ut:

"Med våra underskrifter medger vi att XXXX, har rätt att använda bilderna i sin portfolio, bl.a. på Internet. Bilderna får alltså ej användas i andra sammanhang utan förnyat tillstånd från kunden.

Om något skulle inträffa som omöjliggör fotografens medverkan, såsom olycka sjukdom etc. kommer vi ej att hålla fotografen ersättningsskyldig. Ingen betalning för uppdraget debiteras heller vid sådan händelse. Vid sådan händelse kommer intyg att finnas."

Vi vill inte att han ska visa bilderna på Internet, kan man kräva det?

Har han glömt något eller något ni reagerar på?

• Svar på tråden Kan någon hjälpa mig med vårt kontrakt med fotografen??
  • Baby S

Hade ingen aning om att fotografen får använda bilderna på detta sätt. Låter mysko. Skulle jag då verkligen inte gå med på i mitt fall. Trodde faktiskt att hans jobb var att fota åt brudparet..

• Humlan66

Nää det där skulle INTE jag gå med på faktikst och ni har rätt att kräva att ni INTE vill att era bilder visas på internet

• jojanna

fråga ifall er fotograf vill ändra den delen av kontraktet, men i vanliga fall har fotografen full rätt till bilderna och brudparet "får köpa" bilderna av honom/henne.

• Ore

Kanske finns någon fotograf som vet det där bättre...

Det finns ju dels lagar kring publicering av personuppgifter på internet (inklusive bilder) har jag för mig, men det finns ju också lagar som skyddar fotografens verk. Rent praktiskt så är det ju så att fotografiet är i fotografens ägo, även om ni har beställt fotograferingen.

Men jag vet ärligt talat inte vad som gäller, om man kan vägra... I så fall skulle ju inga "paparazzi-bilder" och smygtagna kändisbilder få förekomma överhuvudtaget, eftersom de som blivit fotograferade inte gett sitt tillstånd för publicering...

• MissieA

men vi ska köpa bilderna va honom. Vi betalar ca 1000 mer för att få bilderna i orginal storlek. Har inte vi rättigheterna av bilderna då?

Jag är lite förvirrad?

• Molla81

Detta har jag hört. Den fotograf vi funderar på att använda oss av har en fotosida där man kan få se andra foton hon har tagit för att veta om vi är intresserade. Jag antar att det är detta syfte som menas även här. Hur ska de annars kunna marknadsföra sig?

• Macecrush

Fotografen har rätt att ta kort hur han vill, men han har inte rätt att publicera eller på annat sätt visa dessa på internet utan ert medgivande och vill ni inte det så är det väl bara att säga det till fotografen. Det var ju trots allt bara ett förslag. Bra kommunikation brukar lösa det mesta =)

• MissieA
    Molla81 skrev 2009-01-21 18:29:12 följande:
    Detta har jag hört. Den fotograf vi funderar på att använda oss av har en fotosida där man kan få se andra foton hon har tagit för att veta om vi är intresserade. Jag antar att det är detta syfte som menas även här. Hur ska de annars kunna marknadsföra sig?
    Men en del kunder går med på det ju. Varför ska vi då betala extra för att få bilderna om han ska lägga ut dem på internet.
  • Finyare

Fotografen äger rätten till bilden och har rätt att använda den som han/hon önskar. Ska rätten överlåtas till köparen gäller särskilda överenskommelser och priser.
    Dock brukar mer seriösa fotografer lyssna på sina kunders önskemål, i synnerhet när det gäller privatpersoner.

Det finns en enkel lösning, välj en annan fotograf. Det hade jag gjort.

• Baby S
    Ore skrev 2009-01-21 18:28:17 följande:
    Kanske finns någon fotograf som vet det där bättre... Det finns ju dels lagar kring publicering av personuppgifter på internet (inklusive bilder) har jag för mig, men det finns ju också lagar som skyddar fotografens verk. Rent praktiskt så är det ju så att fotografiet är i fotografens ägo, även om ni har beställt fotograferingen. Men jag vet ärligt talat inte vad som gäller, om man kan vägra... I så fall skulle ju inga "paparazzi-bilder" och smygtagna kändisbilder få förekomma överhuvudtaget, eftersom de som blivit fotograferade inte gett sitt tillstånd för publicering...
    Inte riktigt samma sak va, när man faktiskt anlitat en fotograf.
Svar på tråden Kan någon hjälpa mig med vårt kontrakt med fotografen??