• BladEk­ström
    Äldre 19 Jan 17:54
    4907 visningar
    19 svar
    19
    4907

    Ekologiskt bröllop

    hejsan! vi planerar ett bröllop som ska belasta vår miljö så lite som möjligt. Är det någon som har några tips? T ex. vad man kan få tag på ekologiskt klänningstyg, ekologisk/närproducerad mat mm. alla tips och knep är välkomna!

  • Svar på tråden Ekologiskt bröllop
  • Fenixx
    Äldre 19 Jan 18:01
    #1

    hmm var ju nån bröllopstidning förra året som hade en artikel med ett par som hade haft ett ekologiskt..kommer såklart inte på vilken det var.

    www.alltombrollop.com/festen/tema/fixa-ett-ekologiskt-broellop.aspx

  • alltid­vi
    Äldre 19 Jan 18:04
    #2

    Förutom mat och dryck så kan man förlita sig på "begagnade" saker till bröllopet när det gäller kläder (kanske mammas klänning?), dekoration ovs. Ha vigsel och fest på gångavstånd från varandra och helst också enkelt för gäster att resa dit med kollektivtrafik. När det gäller bröllopsresan kan man ta tåget istället för flyget, eller kanske cyklen Att använda mail och hemsida för inbjudan, info och tackkort istället för att skicka så mkt papper och frakt..

  • BladEk­ström
    Äldre 19 Jan 18:23
    #3

    Tack så mycket för tipsen!ja våran fest ska vara på andra sidan gatan från kyrkan och på bröllopsresa ska vi ta tåget till köpenhamn. Min sambo ska ha begagnad kostym osv. Vi tänkte också skriva på inbjudan att man ska försöka samåka osv. men jag har lite svårt att tänka mig att maila inbjudningskorten men man kan ju ifs. skicka papperskort till inbjudan men maila tackkorten kanske. Skicka gärna flera tips. Amelia brud och bröllop 2008 hade en artikel om ett ekobröllop det kanske var den du menade fenixx? den har jag lusläst iaf. men länkarna där var sådär.

  • BladEk­ström
    Äldre 19 Jan 18:26
    #4
    Fenixx skrev 2009-01-19 18:01:02 följande:
    hmm var ju nån bröllopstidning förra året som hade en artikel med ett par som hade haft ett ekologiskt..kommer såklart inte på vilken det var.www.alltombrollop.com/festen/tema/fixa-ett-ek...
    tack så mycket för länken den var bra att önska sig utsläppsrätter hade jag inte tänkt på. Jag tror tom. att det finns en busshållsplats precis utanför kyrkan vi ska gifta oss i! återigen tack.
  • Fenixx
    Äldre 19 Jan 18:27
    #5

    Om man inte är så noga med presenter och sånt så varför inte önska en gåva eller fadderskap till WWF tex?

  • jolijo­li
    Äldre 19 Jan 18:29
    #6

    Använd återvunnet papper (eller handgjort)! Ekologisk mat är lätt att ordna och använder du blommor från en lokal plantage är det kanon. Ekologiska tyger i bröllopsklänning är svårt, men man kan ju försöka köpa en begagnad som tidigare nämnt.

  • sokker­strute­n
    Äldre 19 Jan 18:30
    #7
  • sokker­strute­n
    Äldre 19 Jan 18:32
    #8

    Det han skickas iväg innan jag han skriva något!

    Visste att jag hade sett något om ekologiska bröllop där vi ska ha våran bröllopsfest!

    Här är lite länkar och kanske lite inspiration!

  • BladEk­ström
    Äldre 19 Jan 18:40
    #9

    Jag har redan planerat med en vän att hon ska sy min klänning eftersom vi båda är textilstuderande man tycker då att vi borde ha koll på ekologiska tyg men tydligen är det väldigt svårt. Däremot kom jag på att man kan kolla upp begagnat tyg. Risken är väl då att det kanske inte är så fräscht och fint som man vill ha det på sin stora dag. På länken ovanför stod det något om hampa papper och papper av djupspillning. Är det något ni har koll på? Kan man ha närproducerade blommor i buketten? Vi har delvis valt just maj för att det är säsong för de blommor vi vill ha (ranunkler) men det behöver ju inte vara någon garanti för att de finns i närheten och har planterats på ett bra sätt.

  • jojann­a
    Äldre 19 Jan 21:12
    #10

    Om det finns i närheten så välj en ekologisk frisörsalong, gör eget papper till korten (om man får tag på en träram)
    kolla in bt:s köp och sälj för kläder. Att försöka få tag på sådant som inte behöver transporteras med flyg.
    Att som bröllopsgåva önska sig något till u-länderna tycker jag var en jätte bra idé. be dem köpa trädplantor i nepal!
    (nu är detta tyvärr från en finsk hemsida men texten är på svenska, kallas annorlunda gåva) www.toisenlainenlahja.fi/index.php&product_id=712

  • shakyn­ose
    Äldre 19 Jan 21:23
    #11
    BladEkström skrev 2009-01-19 18:40:17 följande:
    Jag har redan planerat med en vän att hon ska sy min klänning eftersom vi båda är textilstuderande man tycker då att vi borde ha koll på ekologiska tyg men tydligen är det väldigt svårt. Däremot kom jag på att man kan kolla upp begagnat tyg. Risken är väl då att det kanske inte är så fräscht och fint som man vill ha det på sin stora dag. På länken ovanför stod det något om hampa papper och papper av djupspillning. Är det något ni har koll på? Kan man ha närproducerade blommor i buketten? Vi har delvis valt just maj för att det är säsong för de blommor vi vill ha (ranunkler) men det behöver ju inte vara någon garanti för att de finns i närheten och har planterats på ett bra sätt.
    Det finns ju fina ekologiska tyger lite varstans, häng inte upp er på att det ska vara siden eller liknande! En bomullsbatist skulle vara jättefin i en brudklänning! Om du vill använda second hand så skulle jag tagit gamla vackra damastdukar, de brukar kännas fräscha trots ålder.
  • Karl19­70
    Äldre 19 Jan 21:30
    #12

    www.curavie.com för kläder o smycken

  • BladEk­ström
    Äldre 22 Jan 22:03
    #13

    mera tips tack!

  • Cltsp
    Äldre 8 Feb 18:07
    #14
  • vita drömma­r
    Äldre 24 Feb 09:40
    #15

    Jag är imponerad över denna iver till att ha ett ekologiskt bröllop. Troligen för att min bror driver en ekologisk bondgård..:)

  • BladEk­ström
    Äldre 22 Mar 15:32
    #16

    haha jo det är väldigt viktigt för oss. vart ligger gården?

  • ElMac
    Äldre 27 Mar 21:17
    #17

    vita drömmar skrev 2009-02-24 09:40:40 följande:


    Jag är imponerad över denna iver till att ha ett ekologiskt bröllop. Troligen för att min bror driver en ekologisk bondgård..:)
    också nyfiken på vart den finns. Har också ecotema :)
  • Lillar­åsa
    Äldre 5 Apr 22:04
    #18

    Tips på en jättbra hemsida är www.alternativ.nu där kan man beställa tidningen Åter(25kr), vilket säkert har något nr med bröllopstips i.
    Lättaste årstiden för ekobröllop är hösten då det är skördetider. Man kan ta tillvara på egenplockad svamp, bär och äpplen mm. Själv ska vi ha en meny baserad helt på egenodlad mat och dekorationerna ska bestå av höstlöv och rönnbär. ;)
    Naturen har mycket att erbjuda bara man tittar efter.

  • Myzelf Lina
    Äldre 15 Apr 20:29
    #19

    Jag ska låta sy min klänning i ekologiska tyger!
    www.anjah.se
    Hon är en superduktig sömmerska! Hon ska sy min klänning!

Svar på tråden Ekologiskt bröllop