• Tillde

Vilka ska tillfrågas om möhippa/svensexa egentligen??? Hur blev det på er??

Är bara lite nyfiken eftersom min killes bror frågar mig om telefonnummer och grejer då han börjat skissa på svensexa. De undrade också lite om vilka som ska tillfrågas. Mina bröder tex. bor 40 mil bort, de kommer kanske inte (även om de gärna skulle vilja) men visst ska man tillfråga dem iallafall så de får chansen att komma om de vill och inte behöver känna sig utanför??

Och de killkompisar som är MINA, hur gör man med dem, de kommer ju inte bli bjudna till möhippa (även om de säkert gärna skulle vilja ) men ska då deras tjejer tillfrågas och de bli bjudna på svensexan? Vissa av tjejerna känner jag knappt och vissa av killarna känner knappt min kille....
    Hur sjutton gör man egentligen, vilka ska tillfrågas och inte, ska man fråga alla grabbar på gästlistan rakt av och samma med tjejerna??
    Man vill ju inte att någon ska känna sig utanför men det känns ju också lite konstigt, de äldre kanske inte ska bjudas med men vart drar man gränsen??!!

Hur blev det på er möhippa/svensexa???

• Svar på tråden Vilka ska tillfrågas om möhippa/svensexa egentligen??? Hur blev det på er??
  • Sååå lurade

Jag har sett alla varianter (en hel del bröllop har det varit)

Vanligast- närmaste vännerna och kanske syskon, men även såna respektive som har en liten anknytning till den som ska hippas/sexas. Helt obekanta har inte varit tillfrågade.

senast var tom brudens mamma och blivande svärmor med, så ser traditionerna ut i det umgänget. Väldigt lyckat av både brud och mödrar. Men då ska man ha partyglada mammor... samma på brudgummens sida.

Ett tillfälle bestämde bestmannen vilka som FICK komma enligt hans tycke, inte bra... det var konflikter vill jag lova.

Min åsikt är att fråga många. Vill man inte så kan man dra ett svepskäl om man inte vill delta och är man inte nära så brukar inte brden/brudgummen inte reagera på om de inte dyker upp... Vill de vara med så har man ju ytterligare än som är med och betalar samt att det är ett trevlig tillfälle att få träffas innan brölloppet...

• Aleta

Jag överlämnade hela gästlistan och talade om vilka som t ex aldrig hade träffat min man eller bodde långt bort. Sedan fick de göra som de ville, men jag hade alla fall talat om vilka det var ganska ointressant att vara med för.

Vanligt är väl att tillfråga de flesta i alla fall b,and våra bekanta. Ett bra tillfälle att lära känna varandra innan bröllopet?

• RTBW

Det finns nog alla varianter,
    men jag kanske är konstig och inte tycker att man
    måste hålla på alla traditioner,
    om du vill ha med dina killkompisar så kan dom väl få fälja med på möhippa. Eller?

• Tillde

Ja jo självklart det är inte så att de inte "får", de bor också 40mil bort (där vi ska gifta oss) så de kommer nog inte kunna komma ändå heller, blir nog mest tillfrågade för att de inte ska känna sig bortglömda... Sen så är det ju inte jag som styr nåt över min möhippa om det nu blir nån

RTBW skrev 2009-01-19 16:35:25 följande:
    Det finns nog alla varianter,men jag kanske är konstig och inte tycker att man måste hålla på alla traditioner,om du vill ha med dina killkompisar så kan dom väl få fälja med på möhippa. Eller?
  • anja1661

jag funderar oxå....
    vi umgås massor med vår släkt men ska verkligen alla bjudas på möhippan för det? eller ska det bara vara de i min ålder eller bara vänner??

hmm...ja skönt att man inte behöver bry sig så mycket om det då det är tärna och bestman som sköter allt sånt!! och vi vet inget!! ska bli skoj!

• Lady o Lufsen

Har inga moraliska aspekter över huvud taget på hur alla andra gör (!!!) men jag är väldigt nöjd med min hippa.

ALLA kvinnor- gammal, ung, inte träffat någon annan, långt bort boende, moster till faster och så vidare- fick en inbjudan till att vara med på möhippan.

Självklart kunde inte alla delta och de äldre ville nog inte ens men JAG kunde sitta nöjd och stolt på mitt bröllop och se på bilder och film utan att känna dåligt samvete över att några inte ens hade blivit tillfrågade om att närvara på hippan.

Alla blev tillfrågade och fick besluta det själva, det kändes bra helt enkelt.

För dom som arrangerade min hippa var det en självklarhet och även dom var glada att slippa sålla.

• Lady o Lufsen

Alla kvinnor som var bjudna till bröllopet menar jag såklart
    Granntanter och kassörskan på ICA var ju inte bjudna...

• Luucie

Har varit med om lite olika varienter...
    tycker själv att den överlägset bästa är när man delar upp det.

Skulle gärna spendera en del av dagen med bara mina bästisar men sen gå ut på kvällen med alla tjejkompisarna.

Det har varit ett bra upplägg rent ekonomisk också. Då de som inte är närmast inte vill spendera så mycket pengar.

Vill ha bara min kompisar inte hans...De får lära känna varandra på bröllopet istället. Min möhippa är ju för mig och min vänner.

• jennnnny

På min möhippa var de närmaste tjejkompisarna närvarande plus mina systrar. Möhippan bestod i tre delar, en spex del en spa del och en tjejfest del, helt fantastiskt planerat alltihop. Under spa delen var även min mamma och min svärmor närvarande. Vilken kändes helt perfekt. Jag tror att man skall göra så som man tror att bruden skulle uppskatta mest. Alla människor är unika och jag tycker att man inte behöver hålla stenhårt på traditioner utan et viktigaste är att man gör det som känns rätt.

På lördag skall de kidnappa min blivande för hans svesexa och kan anar ingenting!!! SKall bli så roligt =)

• Fenixx

min sambo har gjort 2 svensexor och då har det varit vänner, syskon som kommit.
    fick en lista från bruden med tänkbara som kan komma på svensexan. och dem som inte kan, beroende på olika orsaker.
    på ena frågade dem även styvpappa och pappa men dem kände att dem inte passade in med dem yngre.

• Hemlig2009

Jag fick frågan igår av vårt värdpar angående svensexan. Jag lämnade namnen på sambons vänner och familj som kan tänkas vilja vara med. Killkompis till mig känns bara fel att bjuda in tycker jag.

• Linda7608

Här bjuder vi alla tjejer och killar som kommer på bröllopet!!

Svar på tråden Vilka ska tillfrågas om möhippa/svensexa egentligen??? Hur blev det på er??