• tobias­ochlin­da
    Äldre 19 Jan 12:19
    22841 visningar
    9 svar
    9
    22841

    förnyelse av löften

    hej, efter mycket tråkigheter kring våran vigsel så vill vi ny på nåt sätt välsigna eller förnya våra löften, men vi vet inte riktigt hur man gör eller hur vi tänkt oss i detalj, söker nu andra som antingen går i samma tankebanor eller som har förnyat och berättelser om hur ni gjorde/tänker er.

  • Svar på tråden förnyelse av löften
  • En till präst
    Äldre 19 Jan 13:12
    #1

    Jag har "utfört" välsignelse över par som ville förnya sina löften. Det finns ingen ordning för det eftersom det är en så ny företeelse i Sverige.

    Enklast är att utgå från ordningen för välsignelse över borgerligt äktenskap, och att hålla i minnet att man inte "gifter om sig" utan att det är just en välsignelse över det äktenskap man redan har.

    En del väljer att använda samma kläder som när de gifte sig (om man kommer i dem!) andra väljer andra kläder. En del vill göra det väldigt litet och enkelt med bara några få nära vänner med, och andra gör en stor festlighet av det, med många gäster och kanske tom middag efteråt.

    Sist jag hade en sån här akt hade vi en lugn pianomusik först, sen en psalm, lite prat från min sida och något bibelord och sen en solosång. Efter den gick paret fram och förnyade sina löften, satte på varandra ringarna och fick förbön och så sjöng solisten något mer. Jag bad om Guds välsignelse över dem och vi sjöng en psalm till innan de gick ut.

    Dvs: Upplägget liknade på många sätt en vigsel, utom att de valde att inte "tåga in" och att innehållet i löften och allt som sades visade tydligt att de redan var gifta och att det de gjorde nu just var FÖRNYELSE av de löften de redan gett.

  • En till präst
    Äldre 19 Jan 13:29
    #2

    Min erfarenhet är att en förnyelse av vigsellöften kan vara väldigt fin och betydelsefull för paret. Särskilt om mycket strulade vid det egentliga bröllopet, eller om man gått igenom en kris och förnyelsen (en tid senare när man kommit upp på "rätt köl")får bli ett "statement" att man faktiskt fortfarande vill ha ett gemensamt liv.

  • tobias­ochlin­da
    Äldre 19 Jan 13:47
    #3

    ok tack för hjälpen, så man borde alltså kunna kontakta en präst i lokala församlingen och bestämma upplägget själv tillsammans med prästen..

  • En till präst
    Äldre 19 Jan 13:59
    #4
    tobiasochlinda skrev 2009-01-19 13:47:07 följande:
    ok tack för hjälpen, så man borde alltså kunna kontakta en präst i lokala församlingen och bestämma upplägget själv tillsammans med prästen..
    Det låter väl som det vettigaste. Eftersom det här med förnyande av vigsellöften är så nytt är det dock inte alldeles självklart att "er" församling känner till det.
  • Susann­e69
    Äldre 19 Jan 14:07
    #5

    Hej!
    Festligt, detta var exakt anledningen till varför jag blev medlem idag - jag tänkte kolla om någon vet hur man ska bära sig åt för att upprepa sina löften till varandra
    Vi gifte oss borgerligt (inte i ett "chappel") i Las Vegas för 10 år sedan, den 14 februari.
    Nu i år ska vi återvända till Las Vegas, ta med våra två juveler (sönerna !) och upprepa/förnya löftena efter 10 års berg-och-dalbana (som livet kan vara för de flesta småbarnsföräldrar)
    Frågan är bara hur man gör...där borta!
    Nån som vet?
    Förberedelser?
    Ska man ta med vigselbeviset?
    Kul om nån har nåt tips!

  • tobias­ochlin­da
    Äldre 19 Jan 14:14
    #6

    tack "en till präst"

    Susanne 69 va kul! vi har nämnligen lekt med tanken att kanske göra det i utlandet istället men inte bestämt oss än, på sätt och vis enklare i sverige + att man kan ha sina vänner med på en fest då, men å andra sidan kanske mer givande för oss i utlandet, ingen aning om hur man gör då, har lagt ut frågan i en annan tråd, hojtar så fort jag fått svar! :)

  • tobias­ochlin­da
    Äldre 19 Jan 14:21
    #7

    det finns tydligen agenturer i usa som inriktat sig på vigsel och dyl, sen har många resebyråer folk som kan hjälpa en när det kommer till såna här ändamål med resan, så bara till å klura vidare :)

  • Tootic­ki
    Äldre 19 Jan 14:24
    #8
    Susanne69 skrev 2009-01-19 14:07:22 följande:
    Hej!Festligt, detta var exakt anledningen till varför jag blev medlem idag - jag tänkte kolla om någon vet hur man ska bära sig åt för att upprepa sina löften till varandra Vi gifte oss borgerligt (inte i ett "chappel") i Las Vegas för 10 år sedan, den 14 februari.Nu i år ska vi återvända till Las Vegas, ta med våra två juveler (sönerna !) och upprepa/förnya löftena efter 10 års berg-och-dalbana (som livet kan vara för de flesta småbarnsföräldrar)Frågan är bara hur man gör...där borta!Nån som vet?Förberedelser?Ska man ta med vigselbeviset?Kul om nån har nåt tips!
    Det är ju en amerikansk tradition detta med förnyelse av löftena så det ska nog inte vara några konstigheter.

    Ta kontakt med de som vigde er förra gången, de kan säkert hjälpa er att komma igång.
  • Susann­e69
    Äldre 19 Jan 16:04
    #9

    Hej igen!

    Japp, jag antar vi kan fråga på hotellet då vi checkar in, det är ju verkligen en "bröllops-stad" Las Vegas!
    Kul att göra det till en grej, eftersom vi vigde oss i USA, kan man lika gärna anmamma en av deras bra traditioner runt äktenskap - nämligen denna.

    Om man åker utomlands kan man ju göra det exakt så intimt man vill (även hemma såklart) men man kan ju egentligen be vem som helst som man gillar, och som kan uttrycka sig bra i ord, att hålla ett litet tal för er, om era år som varit och om de år som kommer - vad ni vill.
    Det viktiga är som sagts tidigare i tråden, att det är tydligt att det är en upprepelse av löftena man gav då man gifte sig.

    Kanske kan man med egna ord, eget tal till varandra, upprepa löftena, där man inkluderar VARFÖR man valt att upprepa sina löften.
    För att ytterligare tydliggöra sitt statement :D

    Varmt lycka till, och jag återkommer eventuellt efter den 14 feb och berättar hur vi gjorde "over there" !

Svar på tråden förnyelse av löften