• anneli­oandre­as
    Äldre 19 Jan 01:19
    41541 visningar
    3 svar
    3
    41541

    Konservera brudbuketten-hur?

    Hur gör man om man vill spara sin brudbukett?
    Konservera, eller vad heter det??
    Är det något floristerna gör åt mej, eller något jag gör själv? Kommer ju vilja spara min fina bukett efteråt!

  • Svar på tråden Konservera brudbuketten-hur?
  • Äldre 19 Jan 01:46
    #1

    Att konservera brudbuketter är ett mkt större jobb än att binda den. Man plockar ner hela arbetet i sina beståndsdelar, lägger blommorna en och en i speciell sand och där ska de vara viss tid och torka. Sanden hindrar bla att blomman drar ihop sig som den gör om den lufttorkas.
    Sedan ska buketten remonteras och ramas in.

    Det här är det inte många som ids hålla på med längre ärligt talat. Du får betala ett par tusen, men sett till arbetsinsatsen är det sannerligen inte ngn lönsam sak att "pyssal2 med för floristen.

    Personligen tycker jag heller inte att det blir särskilt bra i förhållande till priset. Hur man än gör, kommer färgerna att förändras och småningom blekan bort. Många blommor GÅR heller inte att konservera. Rosor hör väl till de bättre, men Pioner, tulpaner etc...näää

    Vill du torka din bukett, så häng den bara upp och ner luftigt och torrt.

    Vill inte låta totalt negativ, men det gör jag ju! Jag tycker halva charmen med färska blommor ät att de inte är eviga. Njut din bukett under veckan efter bröllopet! Duscha den med vattenflaska, ha den svalt på natten, är den bunden i handtag så doppa hela kreationen i diskhon så den får mer vatten, är den bunden med stjälkarna kvar, så sätt den i vas.

    Göm inte att ta fina närbilder på den! DEM har du kvar och kan göra förstoringar av som du ramar in!

    Be floristen skriva upp sortnamnen på blommorna och ge dem till din man, så han kan uppvakta dig med samma blommor på era kommande bröllopsdagar! Inte minst så är ju traditionen att buketten är en present från brudgummen till bruden!

  • Sat 11 May 2019 10:01
    #2

    Vi har en hellt ny produkt där vi bevarar och preserverar brudbuketten i ljusdekorationer vaser eller vaser. Där de behåller sin färg och form för alltid gå in och titta på www.forgetmenot.se för att se vad vi gör ,

  • Sat 11 May 2019 10:02
    #3
Svar på tråden Konservera brudbuketten-hur?