• ario

Brudslöja, behöver strykas!

Hej, min brudslöja har blivit skrynklig, och jag undrar om man kan lämna in den till en brudaffär och få den ångstrykt? hur gör ni?/har gjort?

• Svar på tråden Brudslöja, behöver strykas!
  • momi boki

jag har enbart hängt upp min i badrummet och spolat av den med ljumet vatten låtit den dropp torka, då hänger den ut sig exakt så som den ska super fint, dessutom e de billigare än lämn ain =)

• ario

vad kostar det ifall man lämnar in den?

• momi boki

ja vet inte exakt men räkna med 200-300

• ario

shit!!!!!!!

skämtar du???? wow, men det tar ju bara 5 sekunder att göra det, min kusin skulle köpa en slöja och då skulle hon som jobbade där bara stryka slöjan först. Det tog alltså 5 sekunder så var hon klar.

usch, börjar bli trött på dessa brudbutiker som suger pengar ur en:(

momi boki skrev 2009-01-18 13:28:38 följande:

ja vet inte exakt men räkna med 200-300
  • Munchkin

Jag lämnade min sjöja till frisören när jag var dit på konsultation så strök hon den åt mig, kostade ingenting alls...förutom det jag ändå betalade för uppsättningen så klart *S*

• momi boki

ja tyvärr direkt de ha me bröllop att göra så slukar dom pengar =( men räkna 200-300 kr

• ario

jag tror jag ska spola den med vatten, hoppas det hjälper.

Munchkin skrev 2009-01-18 13:38:38 följande:
    Jag lämnade min sjöja till frisören när jag var dit på konsultation så strök hon den åt mig, kostade ingenting alls...förutom det jag ändå betalade för uppsättningen så klart *S*
  • Luucie

Spola inte. Häng bara upp den i badrummet, stäng alla dörrar och fönter till badrummet och dra på varmvattnet för fullt i badkaret. Stäng av efter en stund och låt slöjan hänga där en halvtimme sen tar du ut den och hänger den där det inte är fuktigt.

Kemtvätten kan ånga den åt dig också, kostar ca en femtiolapp.

• ario

ska slöjan hängas? dvs den ska inte hamna i badkaret?

• vanilladream

Om du är butikens kund så tror jag inte de tar betalt, om du inte är det så förstår jag inte hur man kan förvänta sig att butiken ska stryka ens slöja utan att ta betalt.
    Samma är det med ändringar, man kan inte förvänta sig att det ska kosta lika mycket att göra ändringar i en butik om man har köpt klänningen där som om man kommer med egen klänning och inte har handlat i butiken.
    Visst är det tråkigt men mänskligt.

• Luucie
    ario skrev 2009-01-18 13:51:30 följande:
    ska slöjan hängas? dvs den ska inte hamna i badkaret?
    Precis, den sak hängas ovanför badkaret, företrädesvis i duschstången om man har en sådan.

Jag har köpt min på butik och de gör det gratis.
    Sen håller jag med Vanilladream om att det är självklart att det kostar...sen kanske det inte borde vara fullt så dyrt..?
  • ario

men det behöver inte kosta så mkt.

att stryka tycker jag inte bör kosta mer en 50 lapp, men 200-300 låter för mkt.

vanilladream skrev 2009-01-18 14:15:51 följande:
    Om du är butikens kund så tror jag inte de tar betalt, om du inte är det så förstår jag inte hur man kan förvänta sig att butiken ska stryka ens slöja utan att ta betalt. Samma är det med ändringar, man kan inte förvänta sig att det ska kosta lika mycket att göra ändringar i en butik om man har köpt klänningen där som om man kommer med egen klänning och inte har handlat i butiken.Visst är det tråkigt men mänskligt.
  • fromheretoeternity

Prova med att blåsa ut den med en hårfön. Så brukar jag göra med vissa klänningar som blivit lite skrynkliga!

• ario

men om man använder strykjärn, dvs endast ångan..det måste väl gå?

• Luucie
    ario skrev 2009-01-18 16:56:26 följande:
    men om man använder strykjärn, dvs endast ångan..det måste väl gå?
    Jag skulle inte våga chansa...tänk om det blir för varm ändå
    och den förstörs..hu!
  • bridesilly

jag lämnade in både slöja och bolero tillsammans med min brudklänning till brudaffären som strök alltihop för 400kr dagarna innan bröllopet så endast slöjan kan inte bli så dyrt.

• Melis

Så här...jag har en pronoviasklänning som har typ en underkjol insydd i klänningen samma material som slöja och när jag såg att det hade blvit skrynkligt och att jag inte hade tid att lämna in den så tog jag en kökhanduk(ren) blötte ner den och la den mellan strykjärnet och tyllen och strök.... det blev hur bra som helst!!! Tipset fick jag av min faster som är sömmerska...hon brukar göra så...

Prova det och lycka tlll!

Svar på tråden Brudslöja, behöver strykas!