• Lillhjärtat Johanna

Brudskål - vad ska jag säga?

Jag har blivit ombedd att hålla i brudskålen när min kusin gifter sig om två veckor. Jag blev jätteglad och tackade naturligtvis ja men nu vet jag inte riktigt vad jag ska säga. Är det någon som har hållit i en brudskål? Vad sa ni? Eller vad sa den som höll i brudskålen på ert bröllop?
    Tacksam för all hjälp!

//Johanna

• Svar på tråden Brudskål - vad ska jag säga?
  • Brud 28 Juni

Flyttar upp!

Funderar också vad man säger till brudskålen. Någon som vet?

• Zarah

Jag antar att man med brudskål menar när man skålar efter vigslen när paret anländer till festen? För så har det tolkats i en massa andra trådar
    På de bröllop som jag har varit på så har de bara sagt "Skål för brudparet!" och eventuellt applåderat.
    /Z

• Lokan

Ja, jag tror också att det bara är ett kort "tal", som Zarah här ovan skrev: "Nu har vårt brudpar anlänt - skål för brudparet!!".
    Typ.

• Lillhjärtat Johanna

Tack för era svar, man har ju varit med om brudskålar när man har varit på bröllop men inte tänkt (i alla fall inte lagt på minnet) på vad den som höll brudskålen sa...
    Nu vet jag vad jag ska säga!

//Johanna

• The Wedding Planner

Brudskålen kan man enligt en del svar på nätet som jag har hittat ha lite när som egentligen. När brudparet anländer till festlokalen, när alla har satt sig till bords (om det blir middag) efter förrätten osv.
    Man skålar enbart för brudparet och inga andra, dvs man håller inget tal i samband med brudskålen.
    Ett fyrfaldigt leve för brudparet kan sedan utropas.

Svar på tråden Brudskål - vad ska jag säga?