• lillbritt

ADHD

Min blivande mans 30 åriga bror har ADHD och är fruktansvärt krävande och har ett "störande beteende" pga sitt funktionshinder. Han kan inte sitta stilla längre perioder, pratar OUPPHÖRLIGEN och är obehagligt närgången på alla av kvinnligt kön. Jag träffar honom väldigt sällan men tycker att det är extremt uttröttande och till viss del även obehagligt att vara i hans närvaro.
    Jag är medveten om att hans beteende beror på ett handikapp som han inte rår för och det ger mig förstås samvetskval, men samtidigt känner jag enorm olust inför att ha honom som gäst på mitt bröllop.
    Vad skulle ni göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-17 23:16
    jag kanske ska tillägga att han även är förståndshandikappad och att han ligger på ungefär en 10 årings intelligensnivå

• Svar på tråden ADHD
  • novia72

Informera vänner och bekanta, att han ska vara med...? Vuxna människor förstår...tror jag...

• altervattnet

kan ni inte sätta han nära en utgång så han kan gå ifrån om han känner för det ?
    Kanske sätta han med folk han känner sig trygg med, typ som sina föräldrar etc..?

kanske värdparet kan informeras om att dom kanske kan säga till honom att lugna sig lite om han blir lite för närgången mot dom kvinnliga gästerna ?

• lillbritt

Alltså saken är den att jag helst skulle vilja att han var med bara på vigseln men kanske inte på bröllopsfesten. Det är den där känslan av att jag inte kommer att kunna slappna av på mitt eget bröllop. Visst kan vi placera honom vid någon av föräldrarna men jag tycker ändå inte att det är en så bra lösning efter som den förälder som kommer att ha honom bredvid sig kommer få ägna 80% av festtiden till att fokusera på honom och hans behov. Jag vill inte heller känna oro över att han ska vara närgången på mina kvinnliga bröllopsgäster. Att "prata" med den här killen om att sluta upp med det närgångna beteendet har ingen riktig verkan då han så gott som alltid handlar utefter impulser.
    Är det en helt orimlig lösning att bara ha honom med på vigseln?

lillbritt skrev 2009-01-17 22:17:04 följande:
    Min blivande mans 30 åriga bror har ADHD och är fruktansvärt krävande och har ett "störande beteende" pga sitt funktionshinder. Han kan inte sitta stilla längre perioder, pratar OUPPHÖRLIGEN och är obehagligt närgången på alla av kvinnligt kön. Jag träffar honom väldigt sällan men tycker att det är extremt uttröttande och till viss del även obehagligt att vara i hans närvaro.Jag är medveten om att hans beteende beror på ett handikapp som han inte rår för och det ger mig förstås samvetskval, men samtidigt känner jag enorm olust inför att ha honom som gäst på mitt bröllop.Vad skulle ni göra?
  • annakristina

Vad säger din blivande maken om saken?

• MimmiMama

det beror på tycker jag....
    om det är viktigt för din blivande man att hans bror är med så vore det ju bra om ni kunde hitta en lösning..

t ex som någon skrev ovan att det finns någon som hjälper honom att klara av situationen

Tänk på följande

För vems skull ska han vara med på festen?
    Din blivande mans skull?
    är det viktigt för honom att hans bror är med?

för hans egen skull?
    är det viktigt för honom att inte bli utesluten?
    har han något utbyte av att vara med?

Det kanske är så att det inte är bra för honom att utsättas för röriga miljöer.
    Då är det ju bäst för hans skull att inte delta på festen.

Man får helt enkelt väga in hur viktigt det är för din blivande man att brodern är med mot hur påfrestande/jobbigt det är för honom att delta.

Kan man underlätta för honom att klara av situationen OM det är så att man väljer att han ska vara med?

Det är fullt förståeligt att du känner som du gör.

Men det är din blivande mans bror och det bör vara hur han känner som avgör här.

sen får ni nog vara beredda på kommentarer/åsikter från andra i släkten som kanske tycker ni gör fel som låter honom vara med/inte låter honom vara med.
    Hur man än gör i detta fall finns det kanske alltid någon som tycker det var fel val ni gjorde....

Men prata om det och lyssna in din blivande mans tankar och känslor här...kanske ni tycker lika kanske det är viktigt för honom att han är med och då bör du ta hänsyn till det tycker jag...

• lillbritt

Vi har pratat om det lite grann och han tycker nog hela situationen är jobbig. Han har ju stor erfarenhet av sin bror och älskar honom naturligtvis men är ju också medveten om problematiken kring honom. Han menar på att han kan tänka sig en lösning där brodern endast är med på vigseln (också för att låta föräldrarna slappna av) men jag har en känsla av att hans inställning är såhär:
    Att om jag tycker det är jättejobbigt med brodern så är det en ok lösning att han endast kommer på vigseln.
    Men om jag inte hade uttryckt denna "önskan" hade min sambo förmodligen inte haft en tanke på att alternativet att inte bjuda honom ens finns.

• annakristina

Vilket dilemma. Tycker riktigt synd om dig. Håller nog med MimmiMama om att din m2b bör få en hel del att säga till om. Om din make inte bjuder sin bror bara för att vara dig till lags, finns nog risken att du får käka upp det senare.

Förstår att detta också är DIN stora dag, men det är lika mycket din makes dag.

• lillbritt

Jag jag förstår ju såklart hur ni menar och självklart måste detta vara ett beslut vi tar tillsammans. Min blivande mans åsikt kommer naturligtvis väga tungt men jag är oroligt över att "allt dåligt samvete" kommer ligga till grund för beslutet om han ska vara med eller inte.

Förstår ni vad jag menar? "det är synd om honom för att han är handikappad -de vore ju elakt att inte bjuda" även om jag misstänker att min man innerst inne skulle tycka att det var ganska befriande. Jag har exempelvis märkt att min sambo ofta blir på ett irriterat humör då hans bror är med, men han vill sällan erkänna det när jag påpekar det för honom (och jag antar att det är dåligt samvete, brorsan kan ju inte hjälpa att han är som han är...)

Jag är också orolig för att det kommer bli "den enkla vägen" vi väljer att bjuda honom (även att vi kanske helst skulle välja att inte ha med honom på festen) därför att då slipper vi släktens åsikter och eventuella obehagligheter och kan stilla det dåliga samvetet.

Tycker ändå att "Mimmimammas" inlägg var bra; dethär att fråga sig för vems skull vi ska bjuda! Det måste vi helt klart reda ut!

Tack för att ni engagerar er!

• MimmiMama

kom på en sak som jag inte tänkte på tidigare!
    OM han bara ska vara med på vigseln vart ska han ta vägen när alla andra åker till festen?

Kanske det går att lösa genom att låta honom vara med på middagen och sedan när det blir mera avslappnat dvs fest har ni ordnat någon som skjutsar hem honom.

Han kanske kan fungera bra så länge som alla sitter vid bordet och äter. Det kanske är svårare för honom när själva dansandet och festandet tar fart.

Det kanske är en kompromiss som kan fungera.

Svar på tråden ADHD