• anja1661

hur går ramsan?

something old, something new, something borrowed, something blue...e det så?

jag tänkte ha klarblåa trosor för att det e lite udda och kul! dessa byter jag ju ändå sennär det närmar sig bröllopsnatten!

lånat tänkte jag ha pärlörhängen och kanske ett halsband, nytt är ju hela min klänning och allt, men gammal har jag inget! *panik*
    vad ska ni ha för gammalt?? måste komma på något snabbt!!!

• Svar på tråden hur går ramsan?
  • ElinPierre

"and a six-pence (penny?) in your shoe"
    !!!

Men i Sverige heter det väl bara det du så "något gammalt något fått, något lånat, något blåtT" Tror jag???

• aalexandra

Men du kan väl ta fasta på den engelska varianten "and a penny in your shoe" och ta ett mynt, 50öring eller vad du nu kan tänkas ha skramlandes i plånboken.. För en gammal slant är ju iaf gammal

• allehanda

pengen är tänkt att vara präglad det året du är född

• anja1661

hmm...vet inte om jag har något mynt som e så gammalt att man kan kalla det för gammalt...

fler ideer??

• anja1661
    allehanda skrev 2009-01-17 14:32:28 följande:
    pengen är tänkt att vara präglad det året du är född
    hmm...måste kolla spargrisen!
  • allehanda

Hur kul är det att ha ett mynt i skon?Det kan både skava och allt annat.Det här är väl inte en svensk tradition utan något vi tagit åt oss med tiden.Ta med de bra bitarna och skippa de obekväma eller svårare.

• anja1661

fast jag tycker att den ramsan e lite kul!
    jag vill gå efter den , jag vet bara inte vad jag ska ha som "gammalt". ska kolla upp myntgrejen...

• Vi2iJuli

Jag ska ha blått strumpeband, lånat smycke av mamma, nya underkläder och det vad det gamla är har jag inte räknar ut än.
    Undra om man kanske ha nått av samma? Alltså kanske ett halsband som är BÅDE lånat OCH gammalt?

• anja1661
    Vi2iJuli skrev 2009-01-17 14:48:15 följande:
    Jag ska ha blått strumpeband, lånat smycke av mamma, nya underkläder och det vad det gamla är har jag inte räknar ut än.Undra om man kanske ha nått av samma? Alltså kanske ett halsband som är BÅDE lånat OCH gammalt?
    kan man absolut ha!
  • esset50

Kan din blivande räknas som gammal?

Enklast är ju att låna ett gammalt smycke.

• Munchkin

Ramsan går " nåt nytt, nåt gammalt, nåt lånat och nåt blått" Det ska inte vara med nåt fått i.

• ElinPierre

Hahaha.. Det ser jag ju när du säger det... "något fått", inte speciellt bra svenska..

Esset- Bra ide där med sin blivande.. Honom kan jag räkna som gammal.. Tihi.. Eller.. Äldre i alla fall.. Men annat gammalt jag kommer ha, är min ärvda jättefina silvriga lilla väska från min farmor!

Annars vet jag inte om jag egentligen kommer köra på ramsan.. Kommer inte ha nåt strumpeband eftersom det känns ganska onödigt. Funderade på att be tjejen som gör mina smycken trä på en blå pärla. Nytt har man ju alltid i form av klänning osv.. Det lånade blir mitt största problem i så fal.. Vad har ni där??

Munchkin skrev 2009-01-17 22:02:59 följande:
    Ramsan går " nåt nytt, nåt gammalt, nåt lånat och nåt blått" Det ska inte vara med nåt fått i.
  • HelenaOlivia

Smart med blåatroser! Nått nytt är ju lättast för det är ju nästan allt, blommerna, skorna, klänningen...
    Det andra blir svårare, tåls att tänka på...

• 20090725
    ElinPierre skrev 2009-01-18 10:10:56 följande:
    Hahaha.. Det ser jag ju när du säger det... "något fått", inte speciellt bra svenska.. Esset- Bra ide där med sin blivande.. Honom kan jag räkna som gammal.. Tihi.. Eller.. Äldre i alla fall.. Men annat gammalt jag kommer ha, är min ärvda jättefina silvriga lilla väska från min farmor!Annars vet jag inte om jag egentligen kommer köra på ramsan.. Kommer inte ha nåt strumpeband eftersom det känns ganska onödigt. Funderade på att be tjejen som gör mina smycken trä på en blå pärla. Nytt har man ju alltid i form av klänning osv.. Det lånade blir mitt största problem i så fal.. Vad har ni där??
    jo, samma problem här, med något lånat...

något nytt har jag ju, klänning
    något gammalr och blått har jag; ett gammalt halsband från farmor... som e både gammalt och en stor blå sten i det.

tar gärna emot lite tipps om lånade saker oxå!
Svar på tråden hur går ramsan?