• Fröken Kumla

Hjälp - vad heter tårtan?!

I flera dagar har jag bråkat med beställning av dotterns födelsedagstårta. Har ringt några olika bagerier/konditorier i hopp om att få dem att baka denna tårta åt mig, men utan resultat.

Ska det verkligen vara omöjligt för ett konditori att möta kundens önskemål?! Ett av konditorierna skyllde på att de inte hade chokladmousse. Tydligen hade de inte heller någon möjlighet att fixa fram denna, även om jag ringde i måndags och ville ha tårtan till på fredag (imorn).

I Luleå och Haparanda (kanske hela norrbotten?) kallas denna tårta för Operatårta och den påminner om hur Operatårta/Prinsesstårta ser ut här i söder, både till upplägget med de olika lagrena och till utseendet.

I genomskärning ser tårtan ut på följande sätt:
    - Vit marsipan sprinklad med chokladpulver
    - Chokladmousse blandad med marsánkräm
    - Chokladbotten
    - Marsánkräm
    - Chokladbotten

Bild finns här: www.fikaguiden.se/&dokumentid=33

Är det någon av er som har en aning om vad denna tårta heter?! Tack på förhand!

• Svar på tråden Hjälp - vad heter tårtan?!
  • Hoffsennanen Tottoplex

det står operatårta....?:)

• Hoffsennanen Tottoplex

oj fölrål...snabbläste...tycker det är konstigt om de inte kan lägga ihop en nu när du vet alla lagren:S LYCKA TILL!!!!

• Fröken Kumla

Ja, men här nere är en Operatårta samma som Prinsesstårta fast med rosa marsipan och jordgubbssylt.

• Fröken Kumla

Jaha, ingen fara.

Ja, jag blev riktigt paff när de sa att de inte kan göra en sån tårta åt mig. Det är ju inte så att det är ovanliga ingredienser som är svåra att få tag i... Suck.

• Fröken Kumla

Mrs Mommy - Åh, det ser ut som det när jag googlade! Tack så hemskt mycket!

• Tokstolla

Fröken Kumla skrev 2009-01-15 15:46:15 följande:

Ja, men här nere är en Operatårta samma som Prinsesstårta fast med rosa marsipan och jordgubbssylt.
    Ja, korrekt. En operatårta ÄR en prinsesstårta med sylt. (Vad den sedan har för färg på marsipanen är egentligen ovesäntligt-tror jag).

Dock på Café Valvet i Luleå verkar de kalla den tårtan för Opera...
  • Fröken Kumla

Tokstolla - När jag ringt och pratat med konditorierna här har de sagt att en Prinsesstårta är en grön marsipantårta med grädde och _hallonsylt_ medans en Operatårta är en rosa marsipantårta med grädde och _jordgubbssylt_.

Men att det ska vara så olika på alla ställen! Varför inte bara ha givna namn åt tårtorna istället för att döpa om dem överallt?

Operatårtan som jag vill ha heter ju även Operatårta i Haparanda, 12 mil från Luleå, så det är ju inte vara Café Valvet som har det namnet åt den.

Såg även att "White Lady" som Mrs Mommy tipsade om finns i olika variationer med både tryffel, grädde och sylt. Något som inte finns i tårtan som jag kallar Operatårta.

Svar på tråden Hjälp - vad heter tårtan?!