• norgejente

blå blommor

Hej!
    Vad finns det för blå blommor att få tag på till midsommar? Tänkte ha blått färgtema och har ingen aning om blommor!
    Kan man ha trollhassel i buketten?

• Svar på tråden blå blommor
  • Lady o Lufsen

Blåklint finns väl då?
    Förgät-mig-ej finns kanske också då?

Usch, behöver uppdatera min faunakunskap märker jag...

Lycka till!

• Juni2009

Blå blommor:
    * Nejlikor
    * Blåklint
    * förgät-mig-ej
    * riddarsporre (heter den så?)

Sen kan du kolla efter "Orange blommor" som jag har startat där Passionblomma gav mig olika namn som är orange men om du kopiera namn o kolla med farbror Google då ser du många bilder på blommor med olika färger.
    Där kan du skriva av det som är blåa?

Lycka till.

• allehanda

Skall du ha trollhassel??Ormhassel är det som oftast används, alltså grenarna med korksruvs böjar.Trollhassel har hänge som ser ut som små kvastar.

• MV85

Nästan alla vita blommor går att få blåa, då de kan färgas genom vattnet de dricker... Det går alltså få blå rosor t.ex... Prata med din florist o hör vad h*n säger, men det brukar inte vara några problem... Jag och min mor har blå rosor som "vår" blomma...

• rosesarered

Finns inte hortensia vid midsommar?

• norgejente

Ok, då är det ormhassel jag menar :)

allehanda skrev 2009-01-17 14:40:10 följande:
    Skall du ha trollhassel??Ormhassel är det som oftast används, alltså grenarna med korksruvs böjar.Trollhassel har hänge som ser ut som små kvastar.
  • norgejente

Tack för fina tips! Jag skall ta en prat med floristen.

• passionsblomman

Hortensia,Kinesisk Riddarsporre, spansk klockhyacint(Scilla),Iris,Olika typer av Campanula-blåklockans släktingar,
    Agapanthus-Afrikas blå lilja,

Detta är ett antal blommor som verkligen är BLÅ, de flesta andra slår mer eller mndre åt lila-violett.
    Blåklint brukar finnas, men inte hundra, förgätmigej är toligtvis redan över, då den kommer som snitt tidig vår.

Stämmer mkt bra att vita blommor går bra att få färgade blå.

• Pizan

Min favoritblomma i trädgården, som blommar från juni till oktober om man beskär den lite efter första blomningen är blålila med silverfärgade blad och heter nepeta. Den luktar också jättegott.

Vet dock inte hur den funkar i buketter. Som dekoration kan jag tänka mig att den kanske kan vara OK. Jag skulle i varje fall försöka göra nått av nepetan till mitt bröllop om det går.

• norgejente

Är det den som ligger i mitt galleri? Sökte på nepeta och fann den..

Pizan skrev 2009-01-17 21:47:26 följande:
    Min favoritblomma i trädgården, som blommar från juni till oktober om man beskär den lite efter första blomningen är blålila med silverfärgade blad och heter nepeta. Den luktar också jättegott.Vet dock inte hur den funkar i buketter. Som dekoration kan jag tänka mig att den kanske kan vara OK. Jag skulle i varje fall försöka göra nått av nepetan till mitt bröllop om det går.
  • Pizan

Jag kan inte se ditt galleri.

Här är en bild i varje fall. Vet som sagt inte så mkt om blombindning och så, men i min trädgård är den min favorit. En riktig fjärilsblomma. Skulle gärna vilja göra nått av den om jag kommer på ett sätt, och eftersom jag gifter mig i slutet av juni så tycker jag den passar ihop med annat som blommar i den perioden. Vi ska ha vår fest i trädgården och då tycker jag det är fint om blomdekorationerna i dukningen går ihop med det som blommor runt omkring.

Svar på tråden blå blommor