• pernillamaria

vet inte hur vi ska berätta

vi ska gifta oss utomlands (utan familjer) men jag känner mig väldigt nervös inför att berätta det för min familj
    de kommer säkert bli glada men också besvikna på att de inte kommer få vara med...Vet inte hur vi ska berätta eller när??

• Svar på tråden vet inte hur vi ska berätta
  • Toblerone

Kan ni inte berätta efteråt?

• pernillamaria

min mamma och min morbrors fru satt och pratade i julas om en tjej som hade gift sig utomlands och berättat efteråt och de tyckte det var "skandal" så det känns inte helt rätt att berätta det efteråt :/ usch jag vet inte...

• 090208

Lat bli att beratta det da, efterat sa finns det inte sa mycket de kan gora at saken.

Risken finns ju att om du berattar innan ni gifter er, sa kommer dom bli vresiga och forstora stammningen nagot... Inte kul att dra ivag och gifta sig och veta att dom surar over det darhemma. Du vill ju inte ha det i bakhuvudet...

Ska ni ha nan fest eller sa nar ni kommer hem, for att fira? Da blir dom ju inte helt lamnade utanfor...

Lugna dig gumman, ingen ska ta det personligt. Eftersom ingen far vara med.

• Tidsmaskin

Kan du inte ta upp det så som du beskriver det här? Att de i julas sa att det är "skandal" att gifta sig i hemlighet, och att ni har bestämt er för att åka utomlands och gifta er, men att det känns obekvämt och nervöst för att de uttryckte sig så starkt om detta. Säg samtidigt att beslutet redan är taget, men att du inte vill att de ska ta illa upp. Vad tror du om det?

Kanske behöver de en förklaring till varför ni åker iväg? T ex för att ni alltid drömt om att gifta er på en strand, eller av ekonomiska skäl, eller för att ni inte gillar att stå i centrum - eller vad ni nu har för skäl (jag spånar bara på). Då kanske de får annat perspektiv på saken: att ni gifter er för er egen skull, och på ert eget vis, inte för att de ska känna sig utestängda.

Lycka till!

• anja1661

jag tror på Tidsmaskins ide om att tala klarspråk på en gång! ingen ide att smyga, det e ju eran dag!

• laris

Nyfiken: varför vill ni gifta er utomlands? Förklarar du anledningen kommer de att förstå!

• pernillamaria

tack för alla svar :)
    anledningarna till att vi vill gifta oss utomlands är många..Vi vill ju göra det för vår skull och det blir så måga måsten och krav annars, ekonomi (nu får vi en resa och ett väldigt fint minne från den resan :))

vi får se hur vi gör men jag ska tänka på det du skrev (Tidsmaskin)

tack

Svar på tråden vet inte hur vi ska berätta