• Micaela

kostexperter eller dietister på vv?

Det var nån här som ammade och gick på vv och hon fick äta 29 points eller nåt sånt. Ställde frågan då och där men fick aldrig nåt svar.
    Bl.a. livsmedelsverket säger att man inte ska banta alls under graviditet och amning pga. av miljögifter som frigörs från fettväven.
    Detta lär sig blivande dietister också... Vad jag har förstått så är det allmänt känt att det är så.
    Så varför säger då vv att banta på?
    Jag vet inte hur mycket 29 points är, är inte alls insatt i vv men bara mest nyfiken hur det egentligen är med vv...

• Svar på tråden kostexperter eller dietister på vv?
  • T RO

29 points är ganska mycket. Om jag äter frukost (gröt 3,5 points) lunch (matlåda max 5 points) kvällsmat (max 6 points) så kommer jag upp i 14,5. Det är alldeles för lite (ska äta 18/dag) så då kan jag äta två mackor till mellanmål (3 p), och dricka ett glas juice (2 p)

Jag vet att mina maträtter är fett och pointssnåla, äter mycket wokad mat med kyckling och mängder av grönsaker, så ibland blir portionerna bara 4 points.

Så för mig skulle 29 points innebära att jag kunde äta obegränsat med mat Inte onyttig mat då, det är det som är grejjen: med VV "bantar" man inte, man bara undvker onyttig mat och äter mer av den nyttiga. Tex så är alla frukter och grönsaker helt fria från points, undantaget potatis och riktigt söta frukter (ex vindruvor och plommon)

• T RO

När man INTE ammar är det vanligt att man börjar med att äta 20 points, beroende på vikten.

Efter man nått "målvikt" så går man 6 veckor för att lista ut hur många points man kan äta för att varken gå ner eller upp (kallas jämnviktsprogrammet) Det brukar förde flesta nog landa runt 29 points sådär, beroende på vikt och motion.

Det VV rekommenderar för ammande är i princip att "hålla vikten" och lära sig systemet, sedan går man nog ner automatiskt eftersom man lär sig att göra bättre val. Tex 29 points rulltårta/ dag går man ju upp av (men är jättehungrig) medan 29 points wok, gröt och grönsaker går man ner av... konstigt men sant.

• Micaela

T RO skrev 2009-01-14 08:16:34 följande:

När man INTE ammar är det vanligt att man börjar med att äta 20 points, beroende på vikten.Efter man nått "målvikt" så går man 6 veckor för att lista ut hur många points man kan äta för att varken gå ner eller upp (kallas jämnviktsprogrammet) Det brukar förde flesta nog landa runt 29 points sådär, beroende på vikt och motion.Det VV rekommenderar för ammande är i princip att "hålla vikten" och lära sig systemet, sedan går man nog ner automatiskt eftersom man lär sig att göra bättre val. Tex 29 points rulltårta/ dag går man ju upp av (men är jättehungrig) medan 29 points wok, gröt och grönsaker går man ner av... konstigt men sant.
    Tack så mycket för svaret, alltid roligt att lära sig en massa nytt! :)
    Så egentligen så är det samma sak som en dietist säger men man måste ha points för att klara av att gå ner, har jag förstått det rätt?
  • T RO

Nja, det beror ju lite på HUR man äter. Man MÅSTE ju inte räkna points för att gå ner, det är ett verktyg för att hålla koll helt enkelt. Vissa räkar kalorier istället.

Det viktiga när man ammar är att man måste få i sig alla näringsämnen, vilket man inte får om man bantar (ex hårdbantar, pulverdieter etc) Viktväktarna talar ju om för en att man ska äta av ALLT, bara inte alltid (ex kakor godis) VV är också måna om att man äter rätt mängder kalcium, järn, och FETT, tro det eller ej.

Därför tror jag det är ganska safe att gå på VV fast man ammar, så länge man inte blir manisk och tränar för mycket, utesluter allt fett, slutar äta kolhydrater eller någon annan avart. VV är ju som sagt ett bra sätt att skaffasig långvarig vanor, och det är heller inte tal om "bantning", det är ett sätt att lägga om sitt liv, och tanken med programmet är att man sedan ska kunna äta sunt resten av livet.

• Micaela

T RO skrev 2009-01-14 09:29:36 följande:

Nja, det beror ju lite på HUR man äter. Man MÅSTE ju inte räkna points för att gå ner, det är ett verktyg för att hålla koll helt enkelt. Vissa räkar kalorier istället. Det viktiga när man ammar är att man måste få i sig alla näringsämnen, vilket man inte får om man bantar (ex hårdbantar, pulverdieter etc) Viktväktarna talar ju om för en att man ska äta av ALLT, bara inte alltid (ex kakor godis) VV är också måna om att man äter rätt mängder kalcium, järn, och FETT, tro det eller ej. Därför tror jag det är ganska safe att gå på VV fast man ammar, så länge man inte blir manisk och tränar för mycket, utesluter allt fett, slutar äta kolhydrater eller någon annan avart. VV är ju som sagt ett bra sätt att skaffasig långvarig vanor, och det är heller inte tal om "bantning", det är ett sätt att lägga om sitt liv, och tanken med programmet är att man sedan ska kunna äta sunt resten av livet.
    Okej, då visste jag det. Tack så mycket! :)
Svar på tråden kostexperter eller dietister på vv?