• Miisen

    Ge blod du också!

    Hej!
    Idag har jag varit och gett blod för första gången. Det gick snabbt och smidigt, alla var trevliga, det gjorde bara lite, lite ont när de stack in nålen och jag blev inte ens yr trots att jag har lätt för att svimma.

    Dessutom känner jag mig väldigt glad eftersom jag vet att mitt blod kommer att användas till att hjälpa en annan människa, kanske för att rädda någons liv.

    Alla ni som funderat på att ge blod, och förstås även ni som kanske aldrig tänkt tanken. Gå in på www.geblod.nu läs och anmäl er! Det är enkelt, gratis (du får oftast en liten ersättning tom.) och tar upp kanske 40-60 min av din tid 3-4 ggr om året. Det är det väl värt för att rädda liv?

  • Svar på tråden Ge blod du också!
  • Hammerman

    Dessutom får du en frukt, juice, en smörgås och en kanelbulle!

    Har gett blod i snart sex års tid.

  • MV85

    Bra initiativ att uppmuntra alla att lämna blod.
    Själv får jag inte, för jag har för tunna blodådror i armarna (har varit och försökt få lämna, men de avvisar mig)..

  • Aleta

    Bra! Jag lyckades efter mycket om och men få maken att gå också..det var inte lätt.

    Jag har hört att om alla som är friska och därför kan ge blod gör det (alltså inte MV85 och andra med problem) så skulle alla bara behöva ge en eller två gång i livet. Det säger en hel del om vilken brist på blodgivare det är!
    Mitt ex brukade bli uppringd av blodcentralen rätt ofta och de bad honom komma. (Han hade en ovanligt bra blodgrupp tydligen som det alltid var brist på också.)

    Man vet aldrig när man behöver själv. Jag har en bekant vars livmoder brast när hon födde barn. Hon blödde så mycket att de tömde hela sjukhusets blodförråd för att rädda henne. Det var många, många liter vi pratar om. Hon hade tur, hade det kommit in t ex ett par trafikoffer som hade behövt blod så hade de tvingats välja och då hade de förmodligen valt bort henne.

  • Fenixx

    jag hade faktiskt bokat tid för det, men några dgr innan plusade jag precis för vårat 2a barn, sen har det inte blivit av faktiskt. men kanske dags nu då.

  • Miisen
    Hammerman1 skrev 2009-01-13 21:56:57 följande:
    Dessutom får du en frukt, juice, en smörgås och en kanelbulle! Har gett blod i snart sex års tid.
    Själv fick jag bara saft och en knäckemacka, men det dög det med :)
  • Miisen
    Fenixx skrev 2009-01-13 22:18:37 följande:
    jag hade faktiskt bokat tid för det, men några dgr innan plusade jag precis för vårat 2a barn, sen har det inte blivit av faktiskt. men kanske dags nu då.
    Ja, precis. Inte svårt att anmäla sig igen :)
  • passionsblomman

    Å, det är så synd att jag inte duger till det! De har försökt, men sticker sönder mig totalt, då mina ådror inte pallar med den såpass tjocka nålen. Så de får inte snabbt nog ut så mkt som det är meningen. Så de sa att det inte var ngn idé
    Typiskt, när jag annars gärna gör det! och int är spruträdd.
    Syrran har blodådror som jag vet inte vad, men är livrädd... Det had varit bättre med tvärtom.

  • Mixit

    Hade gjort om jag hade fått, en jag har både förlågt blodvärde och förlågt blodtryck så jag är ickeönskvärd... Tyvärr...

  • Hammerman

    Vad är egentligen ett bra blodvärde? Själv brukar jag ha 150-155 nånting.

  • Mixit

    Olika för män och kvinnor, män över 18 år skall normalt ligga mellan 134-170 kvinnor över 18 117-153 mg/liter

    Jag ligger på runt 100

  • Munchkin

    Jag får inte lämna blod, har för lågt blodplasmavärde

  • Nancy Drew

    Kvinnor ska ha 125 för att få ge blod, män 135.
    Man kan ha för högt också.

  • Micaela

    Jag önskar så att jag VÅGADE ge blod... jag har verkligen fobi för allt som sticks...
    När jag dör lär jag ju iaf inte känna av när dom donerar bort mina organ iaf :D

  • Fly by night
    Micaela skrev 2009-01-13 23:29:35 följande:
    Jag önskar så att jag VÅGADE ge blod... jag har verkligen fobi för allt som sticks...När jag dör lär jag ju iaf inte känna av när dom donerar bort mina organ iaf :D
    En tanke du kan ta till dig är att många använder sig av blodgivning för att bearbeta sin nålskräck. De flesta på blodgivningscentralerna är underbara och om du låter dem veta att du är rädd så blir de än underbarare .

    Om du menar allvar med att donera dina organ så kom ihåg att göra din vilja känd för dina närmaste anhöriga.

    För att vara helt säker så anmäl dig till donationsregistret för att ditt beslut ska komma sjukvården till känna.

    www.donationsradet.se/templates/DR_Page.aspx
  • mwb

    Gav plasma i flera år tidigare. Det blev faktiskt till och med diplom eftersom det blev över 100 ggr. Så helt plötslig kom det nya regler om att om man hade varit i england ett visst år så fick man inte ge plasma mer pga risk för galna kosjukan. Då gav jag upp. Här har dem fått min plasma över 100 ggr och helt plötligt så duger den inte längre. Men blod kunde jag tydligen ge för den berörs inte av reglerna. Vilken dubbelmoral.

  • Nynaeve

    Fly by night skrev 2009-01-16 18:59:07 följande:


    En tanke du kan ta till dig är att många använder sig av blodgivning för att bearbeta sin nålskräck. De flesta på blodgivningscentralerna är underbara och om du låter dem veta att du är rädd så blir de än underbarare .Om du menar allvar med att donera dina organ så kom ihåg att göra din vilja känd för dina närmaste anhöriga.För att vara helt säker så anmäl dig till donationsregistret för att ditt beslut ska komma sjukvården till känna.www.donationsradet.se/templates/DR_Page.aspx
    Precis! Jag var sprut- och stickrädd fram till för några år sedan då de tog blodprov på mig så många gånger att jag vande mig. För att upprätthålla vanan började jag ge blod. Funkar alldeles utmärkt! Jag brukar gå till Kungstappen, där är de jättegulliga.

    Om man är tveksam till om man kan/får lämna blod kan man gå till en blodcentral och prata med dem. Jag trodde att mina mediciner skulle ställa till saker och ting, men det var inga problem.
Svar på tråden Ge blod du också!