• hujjedamejj

En fråga till er som vet...

Åh, jag vet vad jag vill ha för låt till mitt bröllop!!! En Celine-dion låt, instrumental.
    Men vad säger prästen om det? Vill han helst se en psalm som ingångslåt... Eller är det vanligt att dom godkänner en låt som man själv gillar som kanske inte har så mycket anknytning till själva kyrkan... Jag menar det blir bara en melodi utan text...

• Svar på tråden En fråga till er som vet...
  • Kjell Präst

Det är inte så ofta man har psalmer till ingångsmusik (men det händer förstås). Vanligare är någon av de klassiska brudmarscherna (av Mendelssohn eller Wagner).
    Vad som kan spelas som in-och utgång beror dels på om stycket passar i kyrkan (Highway to hell är inte lämplig), dels på vad musikern är beredd att spela. Ofta är musikern väldigt tillmötesgående. CD-musik tillåts i vissa kyrkor och församlingar, inte i andra. Det är förstås alltid så att levande musik är att föredra framför burkad. Hoppas detta gav dig några svar! Fråga gärna mer i prästtråden annars.

• hujjedamejj

Prästtråden? Vart finns den?
    Kjell Präst skrev 2009-01-12 08:29:35 följande:

Det är inte så ofta man har psalmer till ingångsmusik (men det händer förstås). Vanligare är någon av de klassiska brudmarscherna (av Mendelssohn eller Wagner). Vad som kan spelas som in-och utgång beror dels på om stycket passar i kyrkan (Highway to hell är inte lämplig), dels på vad musikern är beredd att spela. Ofta är musikern väldigt tillmötesgående. CD-musik tillåts i vissa kyrkor och församlingar, inte i andra. Det är förstås alltid så att levande musik är att föredra framför burkad. Hoppas detta gav dig några svar! Fråga gärna mer i prästtråden annars.
Svar på tråden En fråga till er som vet...