• RTBW

hur får man vit text?

Skulle idag fixa med våra inbjudningskort.
    Gick jättebra tills jag upptäckte att den
    vita texten som vi ska ha på det svarta kortet,
    inte blir vit. Det blir ingenting alls!

Går det inte att ha vit text utskrivet från
    dator, någon som vet?

• Svar på tråden hur får man vit text?
  • tonårsmorsa

Nej det går inte. Då måste du göra bakgrunden färgad och skriva ut på vitt papper. Alternativt anlita tryckeri som har andra tekniker. I vanliga skrivare finns inget vitt pigment.

• RTBW

åhhhhh, hur kan jag ha missat detta!

• nennesjuttioåtta

du måste i så fall trycka dem, vilket blir hiskeligt dyrt. Dels för att själva intaget är så dyrt - själva pappret är peanuts i sammanhanget och det tar ju bara några minuter att köra igenom men de måste ställa in färgen på X antal ark först. Och med vit färg blir det snyggast om det körs igenom pressen två gånger... Så gör en färgplatta med vit text (så att det är pappret som är vitt) så löser du problemet. Men jag fattar som att du redan köpt färgat papper?

Och ingen fara, jag har gjort samma tankevurpa och då jobbade jag ändå på tryckeri, PWAAhaahahah!

• 27juni2009

ja jag har haft samma problem slutar med att vi kommer skiva vår text lämna det till stämpel fabrik o få gjort stämpel, stämpla o ev embossa texten Liiiiite bökigare än skrivare men vad gör man inte .....

• Hemlig2009

Måste ni embossa texten? Kan ju vara en vanlig stämpel också. Jag har embossat vårt tryck på framsidan av korten och det är inte helt enkelt att få det snyggt och rent, och då har jag inte speciellt små bokstäver med tunna linjer.

27juni2009 skrev 2009-01-11 18:45:56 följande:
    ja jag har haft samma problem slutar med att vi kommer skiva vår text lämna det till stämpel fabrik o få gjort stämpel, stämpla o ev embossa texten Liiiiite bökigare än skrivare men vad gör man inte .....
  • Kirsto

Gummistämpel eller screentryck är vad som gäller är jag rädd. Jag tycker att texten blir tydligare och mer opak (dvs helt vit trots mörk bakgrund) om man också embossar. Däremot kan man få lite problem med att pulvret fastnar även bredvid bokstäverna pga statisk elektricitet och då blir det ett fasligt penslande med torr pensel för att ta bort överflödet..Riktigt små bokstäver kan också flyta ihop, men större brukar gå bra om du har ett bra finkornigt pulver, t.ex. Reprint.

Svar på tråden hur får man vit text?