• fromheretoeternity

Önskningar ang bröllopsgåva

Detta är ett omdiskuterat ämne, som tål att vrida och väntas på.

Vi kommer ha ett mindre bröllop med närmaste familjen och närmaste vännerna, sammanlagt ca 50 personer. Vi ska inte ha några tärnor eller bestman eller liknande.

Hur tycker ni att vi ska göra med önskelista/önskemål om bröllopsgåva? Helst skulle vi vilja ha ett bidrag till att kunna åka på bröllopsresa då vi kommer vara ganska fattiga efter bröllopet.
    Var skriver man sånt? Jag vill inte nämna presenter i inbjudan, då känns det som att man tar för givet att man får presenter från alla vilket det inte alls är i vårt fall.
    Ska man bara säga det om någon ringer och frågar eller ska man ha någon hemsida eller liknande? Vi är ju inte så många så folk kanske hinner fråga innan bröllopet.
    Hur gör ni?
    Om man önskar sig saker som porslin och liknande, var skriver man sånt då?
    Är det överhuvudtaget OK att önska dig pengar??

• Svar på tråden Önskningar ang bröllopsgåva
  • Ore

Vi lät de som tog emot OSA tala om vad vi önskade oss, när någon frågade. Många frågade oss direkt också. Porslin och så kan man lägga upp en önskelista på hos butikskedjorna, t.ex. Duka eller Cervera.

Jag tycker det är ok att önska sig pengar, om man säger vad man ska göra för pengarna... T.ex. resa, en möbel eller liknande... Vet inte om jag tyckt det var vidare roligt att ge pengar till "ospecificerat ändamål"... Vad kan det bli, typ... Blöjpaket på ICA, en rejäl fylla en lördagskväll eller avbetalningar på lånet?

• sokkerstruten

Vi gjorde så att vi inte skrev någon om presenter just av den anledning om du menar, kändes konstigt att "kräva" present.

Och istället gjorde vi så att när gästerna ringde och anmälde sig till vår tjej som hade hand om vilka som kom eller inte så meddelade hon på ett snyggt sätt att vi önskade oss pengar till resan, så beskrev hon vart vi skulle m.m Gästerna hade två val antingen sätta in pengar på ett konto eller ge oss kuvert vid bröllopet...

detta funkade jätte bra...har dock inte gift mig än men vad jag har märkt nu så funkar det!

• fromheretoeternity

Vi hade nog tänkt att ta emot OSA själva via mail eller telefon, men så kanske man inte brukar göra?
    Är det vanligt att folk frågar ang bröllopspresenter när de svarar på OSA?
    Borde man önska sig några vanliga saker också för dem som inte tycker om att ge bort pengar?

• sokkerstruten

Så kan man nog göra, men det är nog vanligast om någon annan har hand om vilka som kommer. På det sättet så kan gästerna känna sig bekväma med att fråga vissa saker...och vi var bekväma med att neka vissa saker som skulle vart svårt öga mot öga till gästen..

Vi har haft tax förfrågningar till vår tjej som hade hand om det, om några fick ta med sig sina barn, vilket dom inte fick.. jag hade tyckt det vore jobbigt att säga nej personligen till dom, men så sa vi bara nej till vår kompis som förde det vidare! ;) Även andra som frågade om de kunde ta med sig sin pojkvän som vi inte visste fanns... det gick bra...det var enklare att fråga vår kompis tror ja än oss personligen...

• sokkerstruten

Sen så är det ju väldigt vanligt nuför tiden att man önskar sig pengar!Tror ingen reagerar på det... nu förtiden så har man ju oftast allt man behöver, eftersom man har bott ihop ett tag och inte direkt nya i sitt hem!

• 27juni2009

vi skickar med ett infoblad i vår inbjudan o nej jag vet att de inte är ok att skriva om önskningar i inbjudan, emn vi skrev i "infobladets ABC" Presenttips? önksningar finns hos brudens föräldrar på 222 2222 o brudgummensmor på333333 Vi kommer själva ta emot anmälan o vill int ebehöva prata om resenter vilket de lätt blir om man int enämner att nån annan ansvarar för det hela

• Sååå lurade

Man ska OSA till oss, men vi skrev som ett tillägg i inbjudan att har ni övriga frågor kring denna dag så kan ni även kontakta xxx eller xxx. Vilket var min mamma och blivande svägerska. Det behöver ju inte bara betyda presentfrågor utan annat som man kanske vill hemlighålla för brudparet som kontakthjälp vid svensexa eller möhippa tex.

• fromheretoeternity

Smart!!!

Sååå lurade skrev 2009-01-07 20:46:16 följande:

Man ska OSA till oss, men vi skrev som ett tillägg i inbjudan att har ni övriga frågor kring denna dag så kan ni även kontakta xxx eller xxx. Vilket var min mamma och blivande svägerska. Det behöver ju inte bara betyda presentfrågor utan annat som man kanske vill hemlighålla för brudparet som kontakthjälp vid svensexa eller möhippa tex.
Svar på tråden Önskningar ang bröllopsgåva