• ninjan

    vad är ok?

    Vilken träning är ok när man är förkyld? Snorar och hostar för tillfället, men blir knäpp av att inte få röra på mej. Gymmet förstår jag att jag måste hoppa över ett tag, men är det ok att typ ta en promenad eller blir man bara sjukare av det?

    Och hur är det egentligen med bastu när man är sjuk? bra eller dåligt?

  • Svar på tråden vad är ok?
  • ninjan

    ok va bra. Då ska jag genast klä på mej och bege mej ut i snöhalkan! Tack

  • Mrs Baom

    Träningsförbud om du har ont i halsen eller feber.. Annars är det bara att promenera på:)

  • Ore

    Är snoret och hostan på ingång eller utgång? Är den på utgång kan man träna sådant som inte höjer pulsen alltför mycket... Är den på ingång kan du i värsta fall göra det värre genom att träna...

    Bastu skulle jag inte göra. Min ovetenskapliga teori är att när man är sjuk ska man inte bli så varm... Bakterier och sånt (äve n virus enligt min teori då) äääälskar värme, så de ska snarare frysas bort... Oavsett vilket så får den typen av värme fart på blodcirkulationen, vilket betyder att viruset kan fara omkring fortare... Och det tycker jag inte låter bra...
    Kanske borde testa min teori på någon som har pluggat medicin...? Det kanske ligger något i den?

    (Vet att värme ger ökad blodcirkulation i alla fall, och det är bra vid typ träningsvärk, och när muskler ska läka... Därav min teori kring bakterier och virus samt bastande...)

  • Celeste97

    Jag är inte läkare, men det är väl allmänt känt att en effekt av feber är just att bacilluskerna steks. De dör helt enkelt när det blir för varmt i kroppen. Att frysa bort dem har jag inte hört talas om..?
    Däremot tror jag inte bastu är någon höjdare eftersom det är lite av en påfrestning för kroppen. När man svettas förlorar man ju vätska, något som kroppen verkligen behöver när man mår dåligt.

    Till TS: En liten promenad, om det känns skönt, är nog lagom.

  • sarling

    Som gammal gyminstruktör och allmän träningsnarkoman... Alltså man ska inte tvinga sig iväg om man är trött och inte känner lust att röra sig. Då behöver kroppen vila.

    Lite snor och småhosta går ju knappast att undvika på vintern så det hindrar iaf inte mig från att träna. Däremot inga språngmarcher av typen där man blir ordentligt andfådd om man har ont i halsen då det har visats ha samband med hjärtstopp (sk orienterarsjuka). Lite lättare jogging om man har god kondition tror jag inte är farligt, så länge man inte blir kall.

Svar på tråden vad är ok?