• ängsblomma

Önskelista - formulering i inbjudan???

Hur formulerar man det här med önskelista? Vi blir jätteglada om folk kommer och bidrar till en kul och minnesvärd fest, vilket vi kommer skriva att vi mest av allt önskar oss. Men jag känner min släkt och de kommer vilja ge en liten present också, hur skriver man då om önskelista - så att det inte låter "krävande"/"tiggande"...?
    HJÄLP

• Svar på tråden Önskelista - formulering i inbjudan???
  • 27juni2009

Vi har ett infoblad med i inbjudan o där har vi skrivit:
    Presenttips?? kontakta brudens föräldrar e på xxx-xxxxx eller brudgummens mor på xxx-xxxxx
    o så lämnar vi önske lista till dem, på det viset har vi längre tid på oss att fundera ut bra presenter som vi verkligen önskar oss istället för saker "bara för att" o så slipper vi själva "portionera ut" för de känns hagalet,
    De viktigaste är ju för oss att de kommer så klart, men folk vill ha med sig presenter på bröllop....

• 040409

Vi skrev: Det viktigaste för oss är att få dela vår stora dag med er. Vill ni ändå glädja oss med en gåva så ligger en önskelista utlagd på www.brollopstorget.se/....

• Hemlig2009

Hittade denna formulering någonstans som vi kommer använda:

"Den största gåvan ni kan ge är att dela denna stora dag med oss! Vill ni dock ändå ge något uppskattas presentkort på XXXX men även presenter i andra färger, former och storlekar mottages med glädje."

• ängsblomma

Åh vad bra formuleringar allihop! Ibland står det bara helt still...
    Tack!!!

• Aleta

Bara så att alla vet så är det inte tradition att skriva något alls om presenter eller önskelista i inbjudan.
    Det anses som ett stort etikettsbrott, då tigger man ju om presenter.

Man brukar bara ange en person som de kan vända sig till med frågor eller så har lämnar man en önskelista till de som tar emot anmälan. Då kan de berätta vad ni önskar er ifall någon frågar.

Att det har blivit vanligare och vanligare att skriva vad man önskar sig är nog för att många bara önskar sig en sak, t ex bidrag till bröllopsresa eller liknande.

Att däremot skriva att man undanber sig presenter tror jag går bra. Man har väl läst sin Magdalena Ribbing.

• Hemlig2009

Vi har skrivit dessa rader i infobladet som bifogas inbjudan. Känns lite bättre än i själva inbjudan. Dessutom tror jag inte alla tänker på att fråga om önskelista vid svar och så går det ut och handlar något bara... Dvs saker som vi inte önskar oss.

• ängsblomma

Ribbing har jag inte så bra koll på mer än att jag trodde hon hette Margareta Ribbing??? ;)
    Etikettsbrott eller ej, får fundera på saken...
    Tack för feedback iaf.

• 040409

vi skrev det inte heller direkt i inbjudan utan i ett infoblad tillsammans med vägbeskrivning, boendeinformation mm

• Miss Moneypenny

Vi ska ha en länk till en infohemsida med på inbjudan och där kommer det stå liknande ovan. Har också haft lite ångest för det för att det känns lite oförskämt att be om saker men samtidigt vet man ju att folk kommer köpa och det blir ju så dumt om man får en massa vaser och skålar i olika stilar.

Man kan ju tänka så här: vad tycker man själv när man ska på någon annans bröllop? Visst är det skönt att få veta vad man ska köpa? Det är ju jättesvårt annars..

Svar på tråden Önskelista - formulering i inbjudan???