• Millimu

Rabarber och gravid?

Hej allihop!

Jag undrar om någon av er läst något om eller fått råd av bm angående att äta rabarber under graviditeten? Jag hade inte hört något om att det inte rekommenderas men nu i helgen så sade min mamma att det var en av de saker som man rekommenderade att inte äta när hon var gravid (dvs på 70-talet). Har ni andra hört något?

• Svar på tråden Rabarber och gravid?
  • Lorelei

Har inte pratat med BM om det själv... men min svägerska fick inte äta rabarber förra sommaren när hon var gravid... hon hade fått strikta regler från BM om att låta bli...

• Fru Novia ( i v.12 )

Varför inte rabarber? Jag åt rabarberpaj för en vecka sen ungefär

• Lorelei

Vet inte riktigt... har för mig att det har något med syran att göra... men som sagt, jag är inte alls säker!! Tror att mamma sa nå't om att barnet kan få magknip. Rätta mig om jag har fel?!?

Men lite rabarbetpaj kan ju inte göra någon större skada ;) Så länge man inte äter mycket menar jag...

• Fru Novia ( i v.12 )

Hade min bebis magknip? Näää, stackarn... Heheheehe. Ska kolla med barnmorskan nästa vecka.

• Lorelei

Det är nog som sagt bäst att ni kollar själva... Har bara andrahandsinfo så att säga ;)

• *mickis*

Jag har inte hört nåt sånt från min barnmorska.....kan inte tänka mig att det är nån fara under själva graviditeten.

Däremot kan jag tänka mig att det är som med jordgubbar, vindruvor o så att man inte ska äta rabarber när man sedan AMMAR. Men det är vad jag tror.

• Add

Jag vet inte vad ämnet heter, men det är någonting i just rabarbersyra som inte alls är bra för lederna. Reumatiker som i övrigt kan äta normal mat ska verkligen undvika rabarbersaft (som är det mest koncentrerade). Tillagat, eller litegrann färsk rabarber, är säkert ingen fara. Späda skott är tydligen värst (men det känner man ju på syran).

• Millimu

Jag minns att jag inte fick äta så mycket rå rabarber när jag var liten, just pga att syran inte skulle vara så bra för barn. Men oftast äter man ju inte rabarber rå utan tillagar den, jag undrar om det så att säga neutraliserar lite av syran? Jag blev så sugen på rabarberpaj när jag var på lantstället i helgen, men det finns ju många andra bär och frukter att laga paj på, så något ska jag väl kunna hitta på ändå! Tack i alla fall för era svar!

Svar på tråden Rabarber och gravid?