• nuskavi

Honnörsbord m skilda föräldrar?

Blivande mannen har skilda föräldrar. Vad är brukligt vid placering då? De är inte ovänner eller nåt och har båda nya respektive.

• Svar på tråden Honnörsbord m skilda föräldrar?
  • Duchess

Vill ni ha med hans föräldrars nya respektive vid honnörsbordet? I så fall kanske en variant av vår bordsplacering funkar för er:

Brudgummens mors respektive - brudgummens mor - brudens far - brud - brudgum - brudens mor - brudgummens far - brudgummens fars respektive

• nuskavi

Ja, det skulle ju kunna funka. Mennjag har som en känsla av att det skulle kunna bli lite stelt om de inte fick sitta brevis sina engna respektive. Dom är ju som sagt inte ovänner men det känns ändå som att det skulle kunna bli lite spänd stämning...

• didis

Såvida du inte har vuxit upp med dina föräldrars "nya" och du alltså betraktar dem i stort sett som dina föräldrar de också finns det ingen anledning att placera styvföräldrar på honnören.

Om du står dina styvföräldrar nära bör de dock placeras på en hedersam plats ganska nära honnören.

Min styvfar kommer att placeras som "bruden far" medan min biologiska pappa kommer att placeras bland övriga gäster (men inom några steg från honnören).

• lillP

Vi valde att sitta ensamma vid honnörsbordet och hade två tomma stolar bredvid oss som alla gäster kunde använda sig av (de tog med sig sin tallrik och satte sig hos oss ett tag). Var jättekul och de tomma stolarna användes flitigt Kanske kan vara en lösning för er?

• anne på grönkulla

I traditionell bordsplacering sitter brudens far med brudgummens mor och brudens mor med brudgummens faar. Gör ni så kan det inte enligt traditionell bli "fel" - men vill ni placera annorlunda kan ni såklart göra det.

Duchess variant är utmärkt om man har goda relationer till föräldrars nya respektive och vill sätta dem på honnören.

nuskavi skrev 2009-01-03 13:24:15 följande:
    Ja, det skulle ju kunna funka. Mennjag har som en känsla av att det skulle kunna bli lite stelt om de inte fick sitta brevis sina engna respektive. Dom är ju som sagt inte ovänner men det känns ändå som att det skulle kunna bli lite spänd stämning...
  • Paja

hur funkar det om brudgummens far inte längre finns? Bägge mina föräldrar är vid liv och min svärmor. Vem är brukligt att placera brevid min mamma?

• Burre Präst

Paja, enligt traditionen blir det väl då den äldste manlige släktingen på din blivande makes sida.

• anne på grönkulla

Placera den man som betyder mest för dig på "pappas plats" - kanske har du en nära relation till en bror, vän, morbror?

Svar på tråden Honnörsbord m skilda föräldrar?