• Lennar­ts Fru
    Äldre 3 Jan 06:42
    3279 visningar
    7 svar
    7
    3279

    OT: Allergi...

    förlåt, detta är helt utanför ämnet men vet inte vart jag ska vända mig med min fråga.

    det är så här:
    för två månader sen så bytte jag från ett vanligt täcke till ett duntäcke då duntäcket är större och fyller ut påslakanet bättre. men sen dess har jag lidit av en fruktansvärd klåda, speciellt kring brsöten, men de kan bero på käsnligare hud där.

    först idag insåg jag kopplingen klåda och täcke. Jag är nog allergisk mot dun..

    men min fråga är:
    är de vanligt att en som är pollen och pälsdjursallergiker är även dun allergiker.??

    jag vet att pollen och pälsdjurallergi ofta följer varandra, men jag undrar om dun också är vanligt att haka på de?

  • Svar på tråden OT: Allergi...
  • Lennar­ts Fru
    Äldre 3 Jan 06:46
    #1

    kan ju tillägga att klådan främst sitter kring brösten och då speciellt kring bröstvårtorna .. kan de bero på att man har känsligast hud där?

  • Aleta
    Äldre 3 Jan 09:50
    #2

    Jag är pollen- och pälsdjursallergiker och har alltid fått rekommendationen att undvika dunkuddar och duntäcken.

  • lottis­77
    Äldre 3 Jan 17:05
    #3

    Jag är också pollen, stenfrukts, pälsdjursallergiker osv... Blir jättedålig av dun. Kliar på kroppen, röda märken, snuva och tungt att andas. Prova att byta täcke och se om det blir någon skillnad. Det är aldrig bra att utsätta sig för saker man reagerar på, allergin kan förvärras då- det är i alla fall min erfarenhet...

  • Juni20­09
    Äldre 12 Jan 09:52
    #4

    TS

    Jag har alltid hört att är man pälsdjur allergi då SKA man undvika duntäckte, så jag har syntenttäckte till yngsta barn, han är allergi mot katten som visade på pricktester men vi tror han är pälsdjurallergi.
    Så vi ser till han ska inte träffa/ha kontakt med djur så ofta när han är liten (snart 17 mån) så men lite tur slipper han blir väldig allerisk mot alla djur när han blir större.
    Man vet aldrig om allergin så vi passar på att se till han ska vara ifrån djur så mycket det går.

  • Lennar­ts Fru
    Äldre 12 Jan 20:59
    #5

    nu har jag bytt täcke och tagit två vanliga kuddar istället för dunkuddar. men min man har fortfarande tvpå dunkuddar, men vanligt täcke., fortfarande reasgerar jag lite, ibland, kan de bero på hans kuddar tro?

    måste jag kanske köpa nya kuddar så han också kan få vanliga ?
    men jag reagerar inte lika mycket nu som innan sen jag bytte mitt täcke.

  • lottis­77
    Äldre 12 Jan 21:08
    #6

    Han måste nog också byta om ni delar säng...

  • Aleta
    Äldre 12 Jan 21:16
    #7

    Han måste tyvärr också byta.

Svar på tråden OT: Allergi...