• tjosan­!
    Äldre 11 Jun 09:14
    168445 visningar
    15 svar
    15
    168445

    tal på bröllop - roliga och rörande

    Hej,

    Är det någon som har lust att dela med sig av tal som hållits på deras (eller andras) bröllop? Hela tal eller citat.

    Vore trevligt att höra. Det finns så många som är duktiga på att hålla tal!

  • Svar på tråden tal på bröllop - roliga och rörande
  • modest­y blair
    Äldre 11 Jun 09:17
    #0

    Jag har exempel på dåliga tal!
    Min pojkvän berätta om ett bröllop han var på där både brudgummen och brudgummens far nämnde brudens bröst i sina tal. Det var kanske inte så lyckat...

  • Ejnie
    Äldre 11 Jun 09:19
    #0

    Modesty - du menar inte ALLVAR?? det var otroligt skojigt!

  • modest­y blair
    Äldre 12 Jun 01:58
    #0

    Helt allvarligt. He he.

  • eva lena
    Äldre 12 Jun 02:10
    #0

    Jag tyckte Haakons tal till Mette Marit var otroligt vackert.

    "Jag tror inte jag har varit så svag och aldrig så stark som när jag varit tillsammans med dig.

    Jag tror inte jag har varit så uppfylld av kärlek som tillsammans med dig.

    Du får fram hela spektrat. När vi kommunicerar känner jag mig som en hel människa. Tack för att du ger mig den känslan."

    Åååh... Jag blev alldeles knäsvag...

  • CyberP­et
    Äldre 12 Jun 02:10
    #0

    Kommer bara ihåg en del av min pappas tal (som han hittade på under tiden) och det var att det var inte mer än rättvist med tanke på alla bra hockeyspelare vi i Sverige skickat till Kanada, nu det var på tiden att vi fick något tillbaka och att det just råkade vara min make var extra trevligt. :)

    Petra

  • eva lena
    Äldre 12 Jun 02:17
    #0

    Hi hi, det var roligt och ganska gulligt. Vad gör du uppe vid den här tiden CyberPet? Själv sitter jag uppe och pluggar för en tenta. Nja, rättare sagt borde jag plugga, men jag hänger här istället...

  • ulda
    Äldre 12 Jun 08:06
    #0

    Var på ett bröllop där brudgummens far började talet med "Joakims gener genererades genom jökande" och sen bröt han isen för resten av festen. Hela talet var på j-ljud.

  • modest­y blair
    Äldre 12 Jun 09:05
    #0

    Det är ju helt suveränt. Fast jag skulle nog vricka tungan... Galenskaparna/Aftershave har en fantastisk historia helt på B om Bagaren Bengt...

    Jag ber om ursäkt för att inte kunna bidra med några bra tal, men jag kan bidra med en annan inte så lyckad historia.

    Min väninna var på ett bröllop för nån månad sen där toastmastern blev jättefull. Han hade förberett några skämttelegram, vilket ju var kul... Men allteftersom han blev fullare, började han improvisera och telegrammen kom tätare och tätare. Inga särskilt roliga, men det hindrade inte toastmastern att stå upp stup i kvarten och säga "Jo, jag fick precis ett annat telegram!". Skämten blev blekare och blekare och gästerna suckade tyngre och tyngre... Tyvärr fick inte så många andra nån syl i vädret... Fast han tyckte förstås han var jääättekul... hehe...

  • eva lena
    Äldre 13 Jun 08:26
    #0

    Ett annat tips ar ju det gemensamma talet som alla gästerna håller. Det är ju alltid en hit!

  • Magica
    Äldre 13 Jun 08:53
    #0

    eva-lena, jag vill genast höra mer om det gemensamma talet som alla håller, det låter intressant.
    Jag har aldig hört talas om det innan...

  • eva lena
    Äldre 13 Jun 09:14
    #0

    Jag hittade det här i mitt lilla bröllopsarkiv.

    Håll till godo!

    GEMENSAMT TAL
    Läs igenom hastigt.

    Om en liten stund ska du tillsammans med alla andra på festen hålla ett gemensamt tal till brudparet. Avvakta toastmasterns signal, följ hans exempel och gör följande:

    1. Knacka i glaset och res dig upp.

    2.När alla rest sig: HARKLA DIG TYDLIGT, och vänd blicken mot brudparet.

    3. Håll följande anförande:

    "Kära brudpar!" (Kort paus).

    "Inte för att vi är några talare" (lätt hostning)

    "men vi vill ändå säga några väl valda ord denna högtidsdag" (paus).

    "Det är en stor " (upp på tå och vicka fram och tillbaka)

    "glädje att dela er glädje" (skratta lätt) "denna högtidsdag".

    "Vi" (slå ut med handen)

    "tycker att det är fantastiskt att få vara med när ni knyter äktenskapets förtroliga band" (paus, riv dig i huvudet och harkla dig).

    "Det är ett" (väg på tårna)

    "stort beslut att ingå äktenskap och vi gratulerar er till detta beslut" (paus)

    "att" (dröjande och med eftertryck)

    "att ingå i det äkta ståndet" (paus, nicka förnöjsamt).

    "Vi vill därför utbringa ett fyrfaldigt LEVE för brudparet"

    "DE LEVE" (Slå ut med armen fyra gånger)

    HURRA! HURRA! HURRA! HURRA!

  • tjosan­!
    Äldre 13 Jun 10:07
    #0

    Tack så mycket för tipsen! De var alla trevliga. Nån mer därute som har lust att dela med sig av citat eller tips?

  • Stjärn­a
    Äldre 13 Jun 10:58
    #0

    Hej!

    Jag tycker det är trevligt när man gör tal som knyter an till de intressen brudparet har. T.ex. om de spelar golf att då använda golftermer när man talar om dem ex. "när tomas träffade kajsa var det hole in one..."

    Träffades de via arbetet kan man ju knyta an det till jobb osv.

    *S*

  • marian
    Äldre 13 Jun 11:30
    #0

    Jag kan dela med mig av en talupplevelse: jag håller jättegärna tal och den här gången var det min kusin som gifte sig med en gammal polare till mig. Jag var där på nåder, eftersom jag skulle skjutsa min gamla mormor fram och tillbaka. I övrigt var det bara brudparets familjer där.

    Dagen innan bröllopet hade jag träffat en gemensam kompis till mig och polaren. Vi filade på ett tal som vi blev supernöjda med. Det var roligt, vi fick med så mycket som möjligt av brudgummens "stollerier" genom åren och en skål för brudparet. Nåväl. När det då blev dags för mig att hålla talet låg brudgummen dubbelvikt av skratt. Bara han. Ingen annan. Vi hade för många internskämt! Jag och han fick sitta och förklara efter talet vad jag hade syftat på! Sensmoral: om du gör skriver ett tal, se till att så många som möjligt kan förstå det. Eller att det är någon som delar era skämt som är där.

  • Jennif­er E
    Äldre 13 Jun 19:09
    #0

    Håller med om Haakons t Mette Marit - mkt vackert, låna lite av dem. Och så minns jag norske kungens tal till MM, eller egentligen ett speciellt ord som han upprepade flera ggr på raken - uallminnelig. Tror ej d stavas så men tror det betyder ung "Ovanlig" el så. Ngn som vet? Ett mkt vackert ord är det - funderar på att adoptera det till svenskan?

Svar på tråden tal på bröllop - roliga och rörande