• Mumriks blivande fru

Är det här oförskämt??

Jag har inte direkt någon jättenära relation med min mammas nya mans barn, men jag vill ändå komma överrens med dem för min mammans mans skull, som är helt fantastisk!

Det började med att de hade sagt bakom min rygg när de fick höra att vi skulle gifta oss "Ja, det bröllopet lär man väl inte bli bjuden på". Självklart bjöd jag dem och ville verkligen att de skulle komma för min mammas mans skull. I går ringde sonen (en dag innan OSA sista dag) och sa helt enkelt: "Hej, jag skulle bara meddela att vi inte kommer på bröllopet". Det enda jag kan kunde svara var "Nähä".

Alltså jag kanske överreagerar, men först gnäller man för att man tror att man inte ska bli bjuden och sen ringer man bara och säger "vi kommer inte"... inte "tack för inbjudan, men tyvärr" eller "vi kan tyvärr inte komma pga blablabla"

Tycker så synd om min mammas man som har så puckade barn!!

• Svar på tråden Är det här oförskämt??
  • T RO

Jag tycker nog att det är lite oförskämt ja. Eller i alla fall lite underligt.

Fick höra så sent som i förrgår av min syster, som INTE är noga med etikett i vanliga fall, att det är VÄLDIGT ofint att tacka nej till ett bröllop, om man inte har godtagbart skäl, alltså inte för att man inte känner för det. Inget jag någonsin tänkt på, men så är det säkert om man frågar de som "följer etiketten".

Men du, jag tycker nog ändå att du ska skaka av dig detta, och tänka på alla härliga männinskor som VILL dela er underbara dag istället för de tråkmånsar som INTE vill det

Mumriks blivande fru skrev 2008-12-30 14:35:34 följande:

Jag har inte direkt någon jättenära relation med min mammas nya mans barn, men jag vill ändå komma överrens med dem för min mammans mans skull, som är helt fantastisk! Det började med att de hade sagt bakom min rygg när de fick höra att vi skulle gifta oss "Ja, det bröllopet lär man väl inte bli bjuden på". Självklart bjöd jag dem och ville verkligen att de skulle komma för min mammas mans skull. I går ringde sonen (en dag innan OSA sista dag) och sa helt enkelt: "Hej, jag skulle bara meddela att vi inte kommer på bröllopet". Det enda jag kan kunde svara var "Nähä". Alltså jag kanske överreagerar, men först gnäller man för att man tror att man inte ska bli bjuden och sen ringer man bara och säger "vi kommer inte"... inte "tack för inbjudan, men tyvärr" eller "vi kan tyvärr inte komma pga blablabla"Tycker så synd om min mammas man som har så puckade barn!!
  • Mumriks blivande fru

Tack! Jag ska försöka tänka så... de är egentligen de enda som tackat nej så jag får vara glad för de 68 andra som vill komma och dela vår dag :)

• Miafiahallonfjärt

Ja... Det kanske inte var så fint gjort och jag beklagar. Tycker dock ni gjorde helt rätt i att bjuda dem för god seds skull. Nu har de haft bollen....

Vi hade dock oturen att 2 par med vardera ett barn veckan innan bröllopet (3 veckor efter OSA) säger på omvägar att vi kan inte komma vi har inte råd. Ok att det är 70 mil att åka men man borde ju veta LITE mer i förväg om man har råd eller inte. Det var liksom inget utöver det vanliga som hade inträffat utan bara bristande ekonomi rent allmänt.. Var så arg. Fick stoppa tryckeriet med bordsplacering och göra om och så...

• Mumriks blivande fru

Fy så dåligt!!! Ibland undrar man hur folk tänker? Alltså, jag fattar att alla andra inte tycker att min bröllopsdag är det viktigaste i deras liv, men man kan väl i alla fall ha hyfs nog att tacka nej i god tid?

• Miafiahallonfjärt

Mumriks blivande fru skrev 2008-12-30 15:21:09 följande:

Fy så dåligt!!! Ibland undrar man hur folk tänker? Alltså, jag fattar att alla andra inte tycker att min bröllopsdag är det viktigaste i deras liv, men man kan väl i alla fall ha hyfs nog att tacka nej i god tid?
    Jo man tycker ju det.. Det är dock lätt att man som brud speciellt tycker det är ÅRETS händelse medan andra ser det som "ok det är bara en dag" men ändå.. Tycker att lite framförhållning bör man ha..
  • Ore

Det var ju kanske inte så trevligt gjort av dem, men rent generellt så är det ju inte krav på närvaro för att man har skickat en inbjudan. Och jag kan inte hålla med om att det är ofint att tacka nej till en inbjudan, men det är ju kanske inte så bra för fortsatt umgänge om man tackar nej för att man inte "känner" för att gå eller liknande.

Hur som helst så blev de inbjudna, och kan inte klaga över det... Att de inte ville/kunde gå är ju deras förlust...

• wunja gbg

Tråkigt att höra, men du har ju i alla fall gjort allting rätt, glöm inte det! Försök nu att skaka av dig detta (jag vet att det inte är lätt, men försök) och var kanske i stället lite glad för att de nu faktiskt ändå inte kommer. På sin bröllopsdag vill man väl ha de omkring sig som man tycker om, och tycker om en tillbaka! :) Vill de inte komma, så låt det vara deras förlust.

• Undertecknad

Med den inställningen de har så kan du vara glad att de håller sig borta från bröllopet.

• 090208

Antar att det har nat med deras mor att gora, hon kanske inte ar sa glad for exets nya...

• JPerlestam

Trist, men bättre att de stannar hemma än att de surar på bröllopet.
    Min mans morbror och hans familj tackade nej till att komma på vårt bröllop för att hans fru fyllde 57 dagen efter, och hans fabror ringde DAGEN INNAN för att säga att han inte kunde komma för att han hade ont i tänderna, hade fått en förkylning som satt sig på tänderna enligt honom, jo visst! Men min mans släkt är så torr och konstig att det blev bättre utan dem ändå =).

• Babajaga

Jag tycker inte att det var oförskämt. de fick en inbjudan som de tackade nej till. Det kan vara en personlig anledning som inte rör er varför de inte kommer på bröllopet. Sedan tycker jag att det är lite av "manlig sätt att kommunicera" att fatta sig kort. De behöver inte alls vara så att de har någonting emot er.

• Im yours

Har inte läst hela tråden. Men iaf, trist då folk beter sig på det sättet. Jag tycker du kan skaka av dig det hela. Du/ni har bjudit dem. De kommer inte, alltså deras förlust. Passar på att önska dig ett gott nytt år!

• Mumriks blivande fru

Babajaga - jag vet anledningen att de inte kommer - hon är gravid och ska ha barn om åtta månader. Det värsta är att de ser kyrkan från sitt hus och kan gå dit på en minut. Egentligen så bryr jag mig inte om att de inte kommer, men jag tycker så synd om min mammas man. Hans andra barn med respektive kommer, men inte hans son och hans fru eftersom att de som sagt ska ha barn om åtta månader...

• Tooticki

Vem berättade vad de hade sagt bakom er rygg?

• Mumriks blivande fru

Tooticki - hans syster

• 090208

Men 8 manader?? Vill hon inte ga for att hon anda inte kan supa ner sig gratis?? Nej sorry, men man undrar ju. Inte en godtagbar forklaring.

Tycker vi svennar ar alldeles for mesiga, vill dom inte ga for att dom inte tycker om dig kan dom val for f*n bara SAGA det. Orka...

• Mumriks blivande fru

Egentligen tror jag inte att de tycker speciellt illa om varken mig eller min blivande. Det tycker nog mest att det larvig att göra en så stor grej av bröllopet... det gifte sig själva borgeligt med ett vittne och gick och åt kinamat efteråt...

Svar på tråden Är det här oförskämt??