• MilaPi­la
    Äldre 29 Dec 15:53
    4246 visningar
    19 svar
    19
    4246

    Vinrött i juli?

    Vi har planer på att låta bröllopet gå i vinrött och vitt. Har hittat jättefina bilder på dukningar etc. där dessa färgkombinationer används, och vi tycker att det är jättesnyggt. Men...fungerar färgkombinationen på ett sommarbröllop i juli? Eller ser det lite för juligt ut?

  • Svar på tråden Vinrött i juli?
  • Äldre 29 Dec 16:05
    #1

    Tycker inte du ska bekymra dig om juligt!
    Det är ju dessutom vinrött och inte klarrött du pratar om!

  • MilaPi­la
    Äldre 29 Dec 16:21
    #2

    Det var skönt att höra! Hela färgtema-grejen känns ganska jobbig. Svårt att hitta färger som överensstämmer med varandra. Allt kommer i så olika nyanser att jag nästan funderar på att skippa det hela och bara köra på. Tack för ditt lugnande besked :)

  • Äldre 29 Dec 16:29
    #3

    Ja, jag måste säga att som florist är jag helt häpen över att detta med färgtema verkar vara en alldeles egen grj bland alla andra grejor här på bt. Att välja en eller ett par färger som en röd tråd eller ett tema, är ett yrkesknep som nog alla som jobbar med färg och form använder i sitt arbete,. Det handlar helt om att skapa en harmonisk och enhetlig känsla som blir tydlig och dessutom sålla bort så sdet blir lättare att välja i hela det enorma utbud som finns.

    Förvånande är också att alla verkar välja färger till temat först8 utifrån de här färgerna gillar jag) sedan upptäcker man att stolarna i lokalen är blå och skär sig...
    Nej, utgå ifrån vilken lokal ni ska vara i och vad n vill skapa för känsla. Är det grönt tyg på stolarna, så låt grönt vara med i temat tex...Är lokalen kritvit-välj då lite mer färg i temat osv.

    Tema är för att FÖRENLKA-inte skapa fler måsten och ångestval!

    be din florist om tips också, när du pratar blommor osv!


    MilaPila skrev 2008-12-29 16:21:01 följande:
    Det var skönt att höra! Hela färgtema-grejen känns ganska jobbig. Svårt att hitta färger som överensstämmer med varandra. Allt kommer i så olika nyanser att jag nästan funderar på att skippa det hela och bara köra på. Tack för ditt lugnande besked :)
  • Luucie
    Äldre 29 Dec 16:29
    #4

    Tycker det är snyggt med olika nyanser av samma färg. Det blir så plastigt annars. Eller stelt kanske man skulle säga...Du får mer liv och sommar i både dukning och bukett om du inte kör fast på enbart vinrött, utan blandar upp med lite ljusare röda färger också. samt lite olika vita nyanser.

  • MilaPi­la
    Äldre 29 Dec 16:40
    #5
    passionsblomman skrev 2008-12-29 16:29:04 följande:
    Nej, utgå ifrån vilken lokal ni ska vara i och vad n vill skapa för känsla. Är det grönt tyg på stolarna, så låt grönt vara med i temat tex...Är lokalen kritvit-välj då lite mer färg i temat osv.Tema är för att FÖRENLKA-inte skapa fler måsten och ångestval!be din florist om tips också, när du pratar blommor osv!
    Det lät väldigt vettigt må jag säga. Jobbigt och komma dit kvällen innan och inse att gardinerna totalt skär sig med dukningen. Då får jag sitta uppe och sy färgtemaanpassade gardiner. Då kanske påsarna under ögonen matchar favorpåsarna. Hihi. Skämt åsido, men det känns som att det blir mer och mer invecklat att arrangera ett bröllop.

    Men som du säger, jag får helt enkelt utgå från lokalen och skapa ett tema efter det.
  • MilaPi­la
    Äldre 29 Dec 16:43
    #6
    Luucie skrev 2008-12-29 16:29:16 följande:
    Tycker det är snyggt med olika nyanser av samma färg. Det blir så plastigt annars. Eller stelt kanske man skulle säga...Du får mer liv och sommar i både dukning och bukett om du inte kör fast på enbart vinrött, utan blandar upp med lite ljusare röda färger också. samt lite olika vita nyanser.
    Så att färgerna smälter in i varandra ungefär? Det lät faktiskt jättebra. Ser framför mig "jordgubbar och glass", du vet lite rött, lite rosa, lite vitt. Det låter jättemysigt! Tack för tipset.
  • Luucie
    Äldre 29 Dec 16:45
    #7

    Häng inte upp dig på gardinerna nu

    Allvarligt det är så himla lätt att fixa. Köp lakan eller bommullstyg på IKEA i den färg du vill ha. Du kan använda det till att täcka stolarna också i värsta fall annars finns det sånt att hyra om du inte är så händig.

    Tavlor och skit kan man plocka ner och hänga blommor där istället.

    Det ända som egentligen inte går att fixa är furu..men har man valt en sån lokal så får man väl ha fjälltema

    Sen tycker inte jag att man behöver färg i en lokal som är vit...kan räcka med silver och vitt. Jättesnyggt.

  • Äldre 29 Dec 16:47
    #8

    Håller med om det tipset! det kallas för att man bygger ut en färgton i flera nyanser, så att man får en mjukare känsla. det blir levande och intressant utan att kännas rörigt.
    Du behöver inte göra det med båda de valda tonerna, utan det räcker att bygga ut"huvudfärgen". då får du dessutom automatiskt en som blir dominant, dvs en av färgerna ska vara mest av.

  • MilaPi­la
    Äldre 29 Dec 16:52
    #9

    Ni har rätt, jag ska ge fasen i att krångla till det så förbaskat.
    Enkla lösningar är ofta de bästa. Nu ska jag prata med karln om det hela, dock kan han lika lite om färger som jag.
    När jag visade honom 20 brudklänningar så frågade jag vilken han tyckte bäst om. Han funderade en stund, sedan svarade han: Den vita var finast. Voi voi... :)

    Tack för hjälpen!

  • Äldre 29 Dec 16:56
    #10

    Ha ha! Nä, de är inte alltid till så himla stor hjälp....

    Och som sagt, har du koll på lokalen och vad du vill ha för feeling, så lär det ordna sig... Ta som sagt hjälp av floristen, de är utbildade för att kunna tipsa.
    Vill man framhäva eller tona ner ngt tex, (som en väldigt vit lokal tex)


    MilaPila skrev 2008-12-29 16:52:28 följande:
    Ni har rätt, jag ska ge fasen i att krångla till det så förbaskat.Enkla lösningar är ofta de bästa. Nu ska jag prata med karln om det hela, dock kan han lika lite om färger som jag.När jag visade honom 20 brudklänningar så frågade jag vilken han tyckte bäst om. Han funderade en stund, sedan svarade han: Den vita var finast. Voi voi... :)Tack för hjälpen!
  • Sobeit
    Äldre 29 Dec 17:06
    #11

    MilaPila:

    Här har du en till julibrud som har vinrött och vitt som färgtema. Jag har gör precis som en annan i tråden tipsade dig om. Jag har olika färgnyanser så det blir mer levande och mjukare i dukningen. Så det vita går från riktigt vitt till creme. Sedan leker jag även lite med olika material. Vi kommer att ha en spetsduk, en löpare i sidenkänsla, dekorationer som går i pärlor och diamanter. Det ska bli lekfullt och inte så stram dukning. Både jag eller min m2b är  "easy-going" så det känns fel att ha för stel dukning t e x.

    Jag tror att det kommer att bli kanon!

  • Emmet9­9
    Äldre 29 Dec 17:17
    #12

    Jag skall ha vinröda brudtärnor (eller ja, skall inte måla dem eller något, utan klänningarna såklart) och jag har också funderat mycket över det där med vinrött och juligt och inte vetat om jag ska spinna vidare på det vinröda.

    Att kolla lokalen var ett mycket bra tips. Känns ju självklart när man tänker efter, men inte sjutton hade jag tänkt på det!

  • Äldre 29 Dec 17:21
    #13

    En färg som är riktigt läcker till rött är limegrönt, det känns fräscht på sommaren och tar definitivt död på alla julkänslor!

  • svartv­itabru­den
    Äldre 29 Dec 17:24
    #14

    Min kompis gifte sig i maj med ljusgrönt,vinrött och vitt som tema Jättefint!

  • Emmet9­9
    Äldre 29 Dec 17:38
    #15
    svartvitabruden skrev 2008-12-29 17:24:22 följande:
    Min kompis gifte sig i maj med ljusgrönt,vinrött och vitt som tema Jättefint!
    oj, matchar det?? Det måste jag kolla upp! :D
  • Äldre 29 Dec 17:39
    #16

    Matchar jättefint. Grönt är kontrastfärgen till rött, så en djup röd ihop med en ljus grön blir väldigt effektfullt.

  • Luucie
    Äldre 29 Dec 21:11
    #17

    Exakt så menade jag! Alltså "jordgubbar och glass". Du har fattat precis och det kommer bli jättebra. Man ska inte vara rädd för att blanda rött och rosa, det är vrålsnyggt och känns verkligen sommar

  • Fenixx
    Äldre 29 Dec 21:15
    #18

    vi skulle haft vinrött/vitt/guld på vårat sommarbröllop från början. jag tycker man ska köra på dem färger som känns rätt oavsett årstid!

  • Emmet9­9
    Äldre 30 Dec 03:16
    #19

    jag måste iväg till pappersaffären och botanisera :)

Svar på tråden Vinrött i juli?