• lovtin

Hur rätt ska den rätte vara?

Vi har varit förlovade i några år och har barn ihop. Så på ett sätt så har jag väl redan valt min sambo som "den rätte". Men ibland så blir jag lite tvekasam.

Min sambo tycker att familjelivet är roligt om han får allt servat. Som nu till jul. Han vill gärna att vi har en vanlig jul med julbord men bara om jag planerar och genomför allt. Annars får det gärna vara. Han betalar gärna julklappar till barnen men bara om jag köper dem.

Igår så snackade jag lite med honom om våra förväntningar på resten av jullovet nu när våra (mina) julgäster rest hem.

På mitt initiativ har vi båda semester över jullovet och jag tycker att det vore mysigt med lite små utflykter till pulkabacken, åka skidor, åka till badhuset eller liknande. Kanske inte varje dag men 3-4 grejer innan skolan börjar 7/1.

Han är inte motsträvig. Han följer med på allt om jag är den som väljer vad vi ska göra, packar fika och extrakläder osv.

Igår så sa jag att det här är väldigt tungt för mig och att det känns som hans beteende är så omoget att jag inte kan tänka mig att leva i samma situation om något år. Han måste ändra sig helt enkelt. Inte planera allt själv men vara delaktig i något utan att jag beordrar det och när jag planerar något försöka hitta egna saker att bidra med.

Jag menar inte alls att vi ska bli superjämställda utan bara att det blir så att han ibland tar initiativ. Kanske någon gång varje månad. Det behöver inte vara stora saker som att få iväg hela familjen på en utflykt utan kanske att själv fråga om vi vill spela något spel eller köpa en efterätt till fredagsmys eller liknande.

Först blev han jätteledsen och sa att han vill göra vad som helst för att behålla oss och att vi är världens bästa familj. Så gör han alltid utan att något händer. Sedan så började han förhandla och frågade hur mycket tid varje vecka han behöver bita ihop och göra med oss och hur mycket fritid han skulle få för det till att göra saker som är roligt för honom. Med det menade han att åka och fika med sina kompisar, gå på krogen och liknande.

Jag blev oerhört ledsen när han sa att han såg tiden med oss som ett måste och fritid som tiden utan oss. Fast jag vet ju att han känner så. Men när han sa det rakt ut så blir det lite för tydligt.

Vad kan man förvänta sig av en människa som inte tycker att familjeliv är speciellt roligt? Å ena sidan så är det ju urtråkigt att tvinga en vuxen människa till något men å andra sidan så tycker jag att barn har rätten att lära känna båda sina föräldrar och man lär inte känna någon som man inte umgås med.

När han är hemma sitter han vid sin dator och jobbar eller håller på med sina hobbys. När han gör sina delar av hushållsarbetet som jag gett till honom så har han på sig hörlurar för att inte blir störd av barnen. Enda tiden då vi umgås hela familjen till vardags är vid middagsbordet och då är det till allra största delen så att vi vuxna pratar om det som berör oss och barnen ska vara tysta.

Jag tycker att livet går an om jag tänker mig att det kommer att bli annorlunda men i längden så känns det som att jag är ensamstående med tre barn varav ett är väldigt stort och väldigt dyr i drift.

Hade det här varit hela historien så hade det varit självklart att separera.

Men resten av historien är att jag verkligen älskar honom så fort det bara är vi två och inte hela familjen så har vi det riktigt roligt ihop. Vi fungerar så bra på alla andra plan men han gillar inte att leva i en barnfamilj.

Vad är bäst för barnen? Jag vill vara en bättre förebild än vad jag orkar göra när allt ligger på mig. Men jag kan ju inte tvinga någon att göra saker som han avskyr.

När han är borta 3-4 kvällar i veckan och träffar sina kompisar och ibland går ut på krogen och flirtar med andra kvinnor så undrar jag vad jag sysslar med. Han är inte otrogen och väldigt ärlig. Jag vet att han inte gör mer än flirtar och längtar bort från allt ansvar.

• Svar på tråden Hur rätt ska den rätte vara?
  • anne på grönkulla

Hmm, klurigt. Har han valt dig/er? Ja, då får han ju stå för det... annars kan det ju inte vara mer än rätt att du får motsvarande mängd "fritid" som han förväntar sig. Kunde jag tycka... även om ni kanske vill styra över den tiden på olika sätt (han vill göra egna grejer, du vill att ni ska göra saker ihop) - kan ni förhandla?

• Luucie

Shit vad jobbigt! Jag lider med dig så det kan du inte ana!!! Och jag har ingen aning om hur du ska kunna ändra din situation. En situation som jag förövrigt tror är jättevanlig...

Jag måste fråga dig, inte för att peka finger eller så utan för att jag undrar för egen del...Var han så här innan ni skaffade barn? Eller har han förändrats? Eller var det bara så att du inte visste innan ni skaffade barn att han inte skulle vara road av familjeliv?

• lovtin

Han valde mig och vi hade det fantastiskt innan vi oplanerat blev med barn. Vi är (var?) båda emot abort så det blev en liten familj med barn och sedan trots p-piller ett barn till. Nu är jag steriliserad.

Har har erbjudit mig lika mycket fritid som han tar sig och jag har försökt men dels så har jag inte råd med kurser och sådant, jag har inte haft tid att lära känna några goda vänner i den här staden som vi flyttade till för hans jobb och dels så är jag ärligt talat helt slutkörd av att arbeta 80% på jobbet och 90% hemma. De kvällar jag försöker hitta på något annat så skjuter jag bara upp det jag behöver göra hemma till en annan kväll och att hitta på annat kräver energi som jag inte alls har.

• lovtin

Mitt första svar var till Anne så jag såg inte ditt svar när jag började skriva det.

Han sa redan när vi träffades att han ville ha massor av barn och han var supergullig med mina syskonbarn när vi träffades. Fast som jag hann skriva till anne så planerade vi inte aktivt att få barn utan blev gravida trots preventivmedel. Andra gången funderade jag på att göra abort utan att berätta att jag ens var gravid eftersom det fungerade så dåligt med ansvarsfördelningen men det gick emot min moral för mycket. Så jag steriliserade mig direkt efter barnet föddes.

Luucie skrev 2008-12-29 12:28:13 följande:
    Shit vad jobbigt! Jag lider med dig så det kan du inte ana!!! Och jag har ingen aning om hur du ska kunna ändra din situation. En situation som jag förövrigt tror är jättevanlig...Jag måste fråga dig, inte för att peka finger eller så utan för att jag undrar för egen del...Var han så här innan ni skaffade barn? Eller har han förändrats? Eller var det bara så att du inte visste innan ni skaffade barn att han inte skulle vara road av familjeliv?
  • anne på grönkulla

Jo, jag fattar. Men menar du att du både har sämre ekonomi än han för att du inte jobbar heltid OCH tar allt ansvar för hem och barn? Det skulle jag aldrig ställa upp på och priset riskerar bli högt för dig även i termer av t ex sämre pension etc, förutom risken du tar ekonomiskt om ni skulle skiljas nån gång. Det tycker jag är en del i paketet av fördelning som ni borde se över. att du i princip betalar/förlorar pengar på att ta mer ansvar är helt sjukt.

Men min tanke var snarare att om han kräver 3 kvällar själv i veckan så har du rätt att ställa krav på hans närvaro/engagemang i familjen lika mycket tid, t ex. Annars kan han gott få betala en del av dina fritidsintressen också om han nu har tid och råd med såna för egen del.

lovtin skrev 2008-12-29 12:32:13 följande:
    Han valde mig och vi hade det fantastiskt innan vi oplanerat blev med barn. Vi är (var?) båda emot abort så det blev en liten familj med barn och sedan trots p-piller ett barn till. Nu är jag steriliserad.Har har erbjudit mig lika mycket fritid som han tar sig och jag har försökt men dels så har jag inte råd med kurser och sådant, jag har inte haft tid att lära känna några goda vänner i den här staden som vi flyttade till för hans jobb och dels så är jag ärligt talat helt slutkörd av att arbeta 80% på jobbet och 90% hemma. De kvällar jag försöker hitta på något annat så skjuter jag bara upp det jag behöver göra hemma till en annan kväll och att hitta på annat kräver energi som jag inte alls har.
  • lovtin

Det är svårt att sätta ord på vad det är som jag tycker är så problematiskt. En sak som jag inte nämde är att när han väl pratar med barnen så är det nästan alltid förmaningar, hot eller skrik.

Jag skriker också åt barnen en del men jag pratar med dem om hur deras dag har varit, vad de önskar sig och sådant också. Så det blir inte bara bråk utan annat också.

När jag pratar med honom om att så stor andel av hans kommunikation är så negativ så bryter han ofta ihop och håller med. Ibland gråter han tom och säger att han är värdelös som förälder. Men sedan händer aldrig något. Kanske så diskar han lite mer dagen efter eller erbjuder sig att handla om jag skriver en lista åt honom. Idag så tog han faktiskt med sig vår stora tjej som är 8 år till affären utan att jag bett honom göra det. Det är ganska typiskt för att vara dagen efter jag pratat om hur jag känner mig. Men om ett par dagar kommer det vara helt som vanligt igen då han inte gör något som han inte måste.

• lovtin

Han har precis dubbla min lön efter skatt. Han har ganska dålig hand med ekonomi så han har gett mig ansvaret för hans pengar också så vi delar faktiskt på det som kommer in numera. Men om jag sätter av en del till mat, en del till sparande och delar upp resten och han bränner sin del första veckan så tar han antingen en kredit för att ha roligt resten av månaden eller så blir han jättearg och tjurig över att livet är så tråkigt när alla pengar går till familjen.

Så det blir så att han får ganska mycket i "månadspeng" och eftersom han tycker att det är onödigt att köpa skidor, badkläder och sådant till barnen så köper jag det av mina pengar. Då blir det inte så mycket över till mig. Jag har satt upp en regel av att alla månader utom december köpa ett nytt klädesplagg bara till mig och att bjuda barnen på en resturang eller café. Men mer pengar än så har jag inte.

Jag har inte något pensionssparande men jag är bara 28 år så jag kanske hinner med det senare. Jag får nog ganska många år som heltidsarbetande när barnen flyttat ut.

Min sambo tycker att jag får skylla mig själv som bara jobbar deltid och han tycker att vi ska ha barnen på fritids/dagis 9.5 timmar varje dag men dels så blir jag själv väldigt trött av att hinna med både jobb och hem och dels så blir barnen väldigt slitna av så långa dagar.

anne på grönkulla skrev 2008-12-29 12:39:38 följande:

Jo, jag fattar. Men menar du att du både har sämre ekonomi än han för att du inte jobbar heltid OCH tar allt ansvar för hem och barn? Det skulle jag aldrig ställa upp på och priset riskerar bli högt för dig även i termer av t ex sämre pension etc, förutom risken du tar ekonomiskt om ni skulle skiljas nån gång. Det tycker jag är en del i paketet av fördelning som ni borde se över. att du i princip betalar/förlorar pengar på att ta mer ansvar är helt sjukt.Men min tanke var snarare att om han kräver 3 kvällar själv i veckan så har du rätt att ställa krav på hans närvaro/engagemang i familjen lika mycket tid, t ex. Annars kan han gott få betala en del av dina fritidsintressen också om han nu har tid och råd med såna för egen del.
  • Luucie

Det låter faktiskt som att ni behöver lite hjälp utifrån...

Kanske tycker ni båda att det skulle vara jobbigt att blanda in utomstående i era problem men helt allvarligt så skulle nog lite rådgivning vara på sin plats.

Att du fortsätter på egen hand att försöka förändra honom kommer bara att sluta som vitt brus i hans öron..förstår du vad jag menar? Han måste ändra sig och han måste vilja denna förändring för sig själv, dig och inte minst barnens skull!

Jag tycker du ska söka rätt på vilken sorts hjälp ni kan få i din kommun.
    En rådgivare kan ge er verktyg som hjälper er att styra upp allt det här.

Jag tror inte alls att ni är rätt för varandra i nuläget. Det låter mer som att ni måste börja om. Där ni är nu. Med familj och barn.

• anne på grönkulla

Din sambo låter som ett tredje barn du får ha vuxenansvar för. Jag skulle inte stå ut i längden - förlåt om jag är brutalärlig... Mer än att ställa krav på en annorlunda ansvarsfördelning (och det kräver nog att du helt enkelt låter bli at göra vissa saker) vet jag inte hur jag ska råda dig - du har all min sympati.

Pengar - ja, vad tycker han att de ska gå till? Att det inte är kul att köpa saker till barnen - det låter helt horribelt i mina öron. Vem tycker han ska göra det?

Kärlek är bra, men man ska kunna leva ihop också. Det låter inte som att din sambo drar sitt strå till stacken, inte ens med pengar. Ledsen att säga det...

• lovtin

Brutalärlighet är bra. Jag får ju själv välja hur jag ska göra.

Inga av hans vänner har barn så han känner sig som den som alltid är vuxen och behöver ta ansvar hemma eftersom han gör det så mycket mer än alla andra han känner.

Kan man få skicka honom på studiebesök till andra barnfamiljer?

Svar på tråden Hur rätt ska den rätte vara?