• Zeraphia

Vill ha en vigselakt men ingen fest - hur göra?

Hej!

Vi funderar ganska mycket kring vårt bröllop. Det ligger absolut i planeringsstadiet (vi har inte vågat sätta något datum än). Mest faller allt på att vi inte vill ha något stort jippo!

Vi vill ha en ceremoni (borgerlig) förmodligen utomhus på någon vacker plats och med familj och vänner närvarande. Sedan till kruxet. Vi är egentligen inte intresserade av någon enorm fest eller mottagning, vi vill bara dela själva akten med alla våra nära och kära. Hur uppfattas det av omgivningen? Vad kan man göra? Vi är inte den typ av människor som trivs med att stå i rampljuset och vill inte ha någon enorm fest (det passar inte oss och ingen av oss vill egentligen).

Måste vi "rymma" iväg för att bara få en ceremoni? Då får vi ju inte ha vår familj och våra vänner där - och det vill vi.

Någon som har infallsvinklar eller bara en tanke? Här snurrar det mesta runt...

• Svar på tråden Vill ha en vigselakt men ingen fest - hur göra?
  • dfk

Visst kan man låta bli festen eller mottagningen!
    Förslag 1:Ni kan ju ha en brudskål efter vigseln med lite tilltugg bara, som jordgubbar, choklad eller någon liten snitt till bubbeldrycken.
    Förslag 2:Ni kan ju också ha en lyxig picnic i gröngräset efter
    vigseln, så blir det en avslappnad stämning.
    Förslag 3: Middag för de närmaste familjen på restuarant

• Zeraphia

Tack för ditt svar!

Spontant känns det ju för oss väldigt bra att bjuda på något efteråt - som champagne och något tilltugg. Att vi inte vill ha någon stor fest handlar inte om att vi inte vill spendera pengar. Det handlar mest om alla krav - vi vill gifta oss med varandra och för oss är ceremonin viktig - inte festen efteråt.

Våra närmsta familjer bor i närheten men släktingar vi ändå umgås med bor relativt långt bort - dock inom Sverige. Hur tror ni att andra reagerar på att bli bjudna på något så enkelt?

Vi vill egentligen inte heller "smita iväg"...

Usch vad svårt det är. Vi vill göra det som känns rätt för oss, och det är onekligen något enkelt, utomhus, utan en massa plikter och krav för "andra".

• HelenaOlivia

Det är ju erat bröllop och det är vad ni vill som e viktigt! Men jag tycker det lät trevligt med bara brudskål m tilltugg och sen på kvällen äter ni närmaste middag ihop.
    Så länge man skriver tydligt i inbjudan vad som kommer att bjudas och att det inte är fest så då vet ju folk och kan anpassa sig.
    Viktigast är att ni mår bra och får en findag!
    Och har hört om folk som haft att alla tar med sig picknickkorg och man myser i gräset efteråt.
    Lycka till! Kram

• Aikmansgirl

Ni ska göra precis som ni känner för, det är er dag.

Vi kände likadant som er och bjöd därför endast in våra föräldrar och syskon med respektive till cermonin och sedan en tre rätters middag.
    Varför inte bjuda in dom ni vill på en middag?

• svårtattvälja

Det framgår inte helt om ni tänkt att alla de som är med på vigseln också ska vara med på det ni ev. ordnar efteråt. Om ni har vänner eller släkt som reser långt så skulle jag se till att de också får vara med på resten av dagen. Det är svårt att tacka nej till ett bröllop, men att åka långt för att bara vara med på vigsel hade inte jag haft lust med. Men om ni vill göra nåt enkelt istället för fest tycker jag inte är något problem. Sedan tänker jag att ni vill ju säkert ta chansen att umgås med era gäster, speciellt om de har rest långt, så en kravlös picnic eller lunch efteråt snarare än bara lite bubbel och snittar är väl inte fel?

• Zeraphia

Ja, en picknick låter inte fel alls, tvärtom låter det riktigt bra. Vi har inte alls tänkt att bara bjuda några till "vidare festligheter", men vi vill heller inte göra något jättestort... Det ska just vara sällskapligt och avslappnat. Jag vet att släktingarna kommer stanna några dagar extra, vi ses några gånger om året. Lägger man det i augusti blir de ju säkert glada dessutom över semester här

Vi har tänkt oss början av augusti, men man vet ju förstås aldrig hur vädret är ändå. Vi bor på Gotland så vackra platser lider vi inte brist på. Alltså, många släktingar bor på fastlandet och reser från västkusten samt området kring Linköping.

Totalt blir vi omkring 50-60 personer.

Tack för alla fina synpunkter och tankar

• EllaM

Vi gjorde som så att vi gifte oss hemligt och de enda som visste om det var de som var med, föräldrar och syskon. Vi gifte oss beorgerligt i ett lusthus och hade champagne med jordgubbar och lite annat tilltugg efteråt i trädgården utanför lusthuset och därefter for vi till en restaurang där vi hade en bröllopsmiddag i ett enskilt rum, fortfarande bara vi och våra föräldrar och syskon. Vi åkte på bröllopsresa dagen efter och när vi kom hem berättade vi för släkt och vänner att vi gift oss, övriga bekanta fick upptäcka det efter hand. Vi hade ingen fest efteråt.

För oss var också ceremonin det viktiga, och att känna att det var intimt och personligt och mysigt. Vi ville inte dela den stunden med några andra än närmsta familjen. ALLA har tagit det positivt efteråt, alla har blivit glada för vår skull och ingen har blivit sur eller besviken för att de inte fick komma på bröllop! Tvärtom har många sagt att de också skulle vilja göra så när det blir dags för dem att gifta sig.

Gör det som känns rätt för er, bry er inte om hur andra kan komma att reagera!

• Pizan

Vi vill också ha det litet och bara bjuda de närmaste, men precis som i ert fall så kommer en del familjemedlemmar att ha en ganska lång resväg och för oss så känns det då dumt att inte bjuda på mat osv då. Jag vet inte men för mig känns det fel.

En picknick låter i och för sig bra men bara lite champagne och tilltugg är lite litet, enligt min personliga åsikt.

• didis

Min syster gifte sig enkelt och bjöd in närmaste släkten till enkel måltid och lite lekar etc. På kvällen åkte de på bröllopsresa och vi åkte hem till mina föräldrar och forsatte fira på egen hand.

Som syster kändes det lite snopet att inte få fira henne mer samtidigt som jag givetvis respekterar att det var så de ville ha det.

När det är min syster åker jag givetvis 20 mil enkel resa för att fira henne men jag hade knappast gjort det med en mer avlägsen släkting. Det kändes som sagt lite snopet trots allt.

• mr psycho

Gör det som känns bäst för er!

Om de långväga gästerna inte vill åka för vigseln och lite snittar är det ju förståeligt - då kanske ni inte kan kräva att de ska komma. Men om de vill komma får de tacksamt "köpa" ert arrangemang.

• Zeraphia

Vi har ganska stora familjer, eller jag har det. Jag har sex syskon som gärna vill komma, och en med respektive. Detta är förutom mina föräldrar. Min sambo är ensambarn men de har nära relation till farföräldrar och faster/farbror på den sidan. Sedan har vi mina hundra mostrar och deras hundra barn.

Våra närmsta familjer bor på ön så det är ingen fara...

Blä!

Jag börjar luta åt att det blir vi två och våra barn (samt vittnen). Jag vill gärna ha min syster och hennes sambo som vittne - för då kan de dessutom vara behjälpliga med barnen som de känner väl. MEN jag vet att mina och sambons föräldrar gärna vill vara med. Och egentligen vill vi ha dem där, så det är jäkligt invecklat....

Ju mer vi funderar desto snurrigare känns det. Just nu diskuterar vi allt från ekonomi, datum, efternamn osv. Han har ett vanligt -son namn som jag inte vill ha eftersom mitt är relativt ovanligt. Han är inte så väldigt sugen på mitt namn. Däremot är vi båda sugna på min farmors flicknamn - och då ska ju hela familjen byta.

Det handlar verkligen inte bara om en snygg klänning, en ring och "jaaaa". Det är ju så mycket annat som ska funka!

Jag vet ju att åtminstone 25 personer VILL komma oavsett om det bara blir lite snittar, men frågan är vad VI vill.

• hummle

ja det är den stora frågan vad man vill...

har lite utav samma problem här. vi ska gifta oss i kyrkan med familj o d närmsta närmsta om du förstår efteråt är det tänkt att vi far hem till mor min för skål o mingelmat samt bröllopstårta.
    vissa tycker d e lite lite o att vi borde dra till med fest men det är inte vår stil o funkar helt enkelt inte.
    personligen är vi nöjda o d som inte är d ja vad ska vi göra åt d? d är ju VÅR dag som sagt

• Rebellen75

Min m2b vill ha FEST så vi gifter oss mycket för festens skull.( Vi har varit tillsammans 13 år och har tre barn). Min bekant som också fanns här på BT förut, Paeonia, Hon hade vanlig cermoni i kyrkan med inbjudna gäster men sedan bara mingel på kyrkbacken i ca 2 timmar sedan åkte de iväg. Vad jag har hört blev det mycket uppskattat fast de ej hade någon fest.

Så bjud på lite snittar med något gott att dricka till och känn inte att du behöver göra något mer. Lycka till med den fortsatta planeringen

• ogiftnickenyfiken

Har inte läst igenom tråden....
    Men jag vet ett par som bjöd in alla nära och kära till sin vigsel i kyrkan.

Därefter samlades alla i ngn samlingslokal intill och skålade för brudparet.
    Sen bjöds det på kaffe och tårta.
    Därefter var det slut.

Då åkte bruparet med de allra närmsta hem till bruparet där de åt mat.

I inbjudan skrev de att det var samling efteråt för en gemensam skål och kaffe och tårta.
    Och att de därefter valde att avsluta "firandet".

Vigsel + fika tog väl 1,5 tim.

Sen vad gärsterna tycker om detta upplägg är ju en annan sak.

Men att bjuda in till en vigsel för att sen avsluta efter den direkt, är inget jag hade tyckt va skoj som gäst.
    Men alla är vi olika.

Personligen tycker jag att det är tråkigt med de som gifter sig i smyg och sen har bröllopsfest efteråt.
    När vi varit på sån fest har jag kännt:
    Men vad firar vi?
    Jag har kännt mig snuvad på själva vigseln.
    Hade jag varit tvungen att välja hade jag hellre gått på bara vigseln...

Nu ska vi själva gifta oss i smyg men kommer inte ha ngn fest.
    För vi har ju gjort valet att inte fira denna dag med andra.
    Då kan jag inte riktigt förstå de som vill fira det en annan dag än den "riktiga" dagen.

Oooops kanske svävade iväg med min egna tankar nu... sorry i så fall

• Tooticki

Vi hade en vigsel med 4o inbjudna gäster, efteråt drack vi bubbel och åt snittar och minglade och efter 2 timmar åkte vi iväg och åt middag på tu man hand. Passade oss perfekt!

• shakynose

Jag tycker INTE att ni måste bjuda på fest bara för att ni har långväga gäster! Om ni ska ha ceremonin på en vacker plats utomhus så kan ni ju utnyttja det perfekta läget för en picknick efteråt där alla får chans att gratulera er och skåla för er lycka. Ni kan be gästerna att ta med egna korgar och ni kan t.ex. stå för endast skumpa till skålandet. Sedan behöver det inte vara mer!

I inbjudan kan ni ju föreslå att gästerna tar tillfället i akt att utforska vackra Gotland. Eller nåt.

Det vore synd om ni har en privat ceremoni om ni egentligen vill dela den med flera! Men det handlar ju om vad NI vill såklart. Men jag tycker personligen inte att det är fel att inte ha bjudning efter bröllopet och jag skulle gärna åkt till Gotland på picknick!

• jojanna

Kan berätta hur vår dag ser ut. Vigsel där föräldrar, syskon och närmaste vännerna är med. Lunch på lyxrestaurang, sedan direkt iväg på bröllopsresa.
    Misstänker att min mormor kommer bli smått sur när hon får veta att hennes äldsta barnbarn gift sig utan henne. Men det får bli så, för vi känner oss mest bekväma med det här.
    Tanken är att vid ett senare tillfälle bjuda närmsta släkten på middag och kyrklig välsignelse.
    Planen skulle troligtvis se annorlunda ut ifall vi skulle fått gifta oss i kyrkan.

Svar på tråden Vill ha en vigselakt men ingen fest - hur göra?