• Pentan

    Hur tränar man bäst bort gäddhänget??

    Vet att det är svårt att punktbränna fett, men finns det någon effektiv träningsmodell för att få väck gäddhänget??

  • Svar på tråden Hur tränar man bäst bort gäddhänget??
  • guldtrassel

    Hej Pentan!
    Jag är utbildad Friskis & Svettisledare och vet mycket om träning.
    Tyvärr kan man säga rent generellt att punktförbränning inte fungerar. Vad som fungerar dock är att träna en viss muskel, "punktuoobyggning" och du så vill kalla det.
    För att få bort gäddhänget vilket kan bero dels på förlorad elasticitet i huden (vanligt för äldre - nu vet jag inte hur gammal du är) eller för att överskottsfett gärna samlas just kring midjan, magen, överarmarna och låren.
    Jag skulle råda dig till att pröva en kombination av konditionstråning och styrketräning. Tänk små steg - börja med korta stunder på ex en roddmaskin eller en träningscykel och försök göra det så lustfyllt som möjigt.
    Nyckeln till förändringar i livet oavsett vad det gäller är små steg och kontinuitet.
    Gäddhönget sitter på överarmens undersida - där sitter även Triceps, vilket är den muskel du ska träna upp om du vill få bort "dallret".
    Gå till ett gym och säg att du vill få övningar för triceps, du kommer antagligen få ställa dig i ett såkallat Kabeldrag och arbeta genom att stå upprätt med armbågarna böjda så underarmarna är framför dig och sedan dra i en kabel nedåt, så du arbetar från att ha armbågarna böjda och underarmarna framför dig tills du har armarna raka utmed kroppen.
    När det gäller styrketräning så tänk att du inte bara ska dra och sedan släppa tillbaka vikten utan håll emot!
    Jag är ju partisk i frågan angående vart du ska gå, men gå in på www.friskissvettis.se och sök efter en lokal nära dig. Om du väljer att köpa ett träningskort eller gymkort så ingår alltid två personliga instruktioner med en utbildad gyminstruktör som kan berätta massa mer.