Ko Chang som bröllopsresa?
Vi funderar på att åka till Ko Chang med några nätter i Bangkok, vi tänker åka den 25:e oktober så långtkvar.
Undrar om tips på hotel och roligheter och priser??
Tycker du/ni att Ko chang är ett bra val??
Tack!!
Vi funderar på att åka till Ko Chang med några nätter i Bangkok, vi tänker åka den 25:e oktober så långtkvar.
Undrar om tips på hotel och roligheter och priser??
Tycker du/ni att Ko chang är ett bra val??
Tack!!
Hejsan!
Vi var på Koh Chang för 1 år sen. Det var vår första resa till Thailand, vi åkte den 29 september så vi var där ungefär samma period som ni kommer åka.
Vi bodde 10 nätter på ön sen avslutade vi med Bangkok dom två sista nätterna.
Detta är min personliga recension av resan:=)
Nu har jag inte varit i andra delar av Thailand men vad jag har förstått så är inte Koh Chang så exploaterat av turister, än.
Det är väldigt väldigt fint, bergigt och mkt djungel.
Vi bodde på Lonley Beach, och det är som det låter. Ingen stor strand, inte mkt folk. Tyst och lungt och mysigt.Händer i princip ingenting. Men jag tyckte nog det blev lite tråkigt i slutet. Men det är ju vad ni är ute efter.
Man kan göra massor av utflykter. Vi åkte bara elefanter och badade med dom i djungeln. Jag har hört andra som tagit båtar och åkt runt till dom olika öarna runt omkring som ska vara helt fantastiskt. Ja där finns massor att göra.
Jag kan definitivt rekommendera koh chang.
Jag hade dock inte stannat i Bangkok mer än 2 nätter. Det räckte för mig.
Pris minns jag inte..har för mig att vi betalade ca 22 000 kr för två personer inkl hotell och frukost både på koh chang och i Bangkok. Även inkl då 2 st flygresor från köpenhamn-bangkok vidare till Trat och tillbaka samma väg.
Hoppas ni får det mysigt =)
Tack för ditt svar Saralainen!
Vi var på bröllopsresa där för ca ett år sedan. I januari.
Tre veckor ocg inte någon av oss ville åka hem. SÅ lyckat. Mycket tack vare hotellet som var helt underbart. Vi bodde i en bungalow som låg på stranden.
www.apollo.se/Travelling+with+apollo/Catalogue/Thailand/Koh+Chang/White+Sand+Beach/Bungalows/Ban+Phu+Koh+Chang.htm
Hotellet Ban Phu.
Favorit retsaurangen låg snett över gatan. Den hette White sand besch (samma som stranden). Den såg inte mycket ut för världen men man skall inte dömma efter utseendet.
Kan vamt rekkomender det!
Tack Bauti!!
Någon annan?? :)
vi var på koh chang för två år sen, där vi även förlovade oss. Vi bodde på ett fint hotell som hette sea view resort... jätte fint hotell, vid en egen strand. super billigt spa, vi badade ångbastu, varsin ansiktsbehandling, 90 minuters massage tillsammans betalade vi 500 kr. vi bodde endast lyxigt fyra dagar då vi annars backpackade runt. Koh chang var jätte bra, men vi rekommenderar att även åka ut och på några nätter på några öar ex ko Mak....
Vi bodde på Panviman under vår bröllopsresa. Kunde inte ha blivit mer lyckat! Testa Tiger Huts mat, underbart!!!
Nu orkade jag inte läsa hela tråden men jag avråder Koh Chang starkt. Värt att nämna är att det finns två öar i Thailand som heter Koh Chang. En nära gränsen till Kambodja och en sydväst om Thailand. Den sydväst om Thailand ska vad jag förstår inte vara expoaterat.
Den Koh Chang som ligger mot Kambodja hållet är däremot otroligt exploaterat. Vi var där för två år sen. ALLA talade svenska. Dykskolor, menyer etc var på svenska. Du kunde tom läsa Biff med bearnessås på menyn på svenska. Den Thailändska elefantguiden pratade svenska med elefanten.
Jag har varit i Thailand ett antal gånger (ej Phuket) men skulle aldrig åka till Koh Chang igen.
Sen beror det naturligtvis på vad man gillar. Men jag vill poängtera att jag inte bara menar att det är många turister utan att nästan ALLA turister är svenskar.
Jättetråkigt tyckte vi.
Dessutom är det otroligt många försäljare på stränderna. I övriga Thailand får man kalla på försäljare för att få köpa något. I Koh Chang upplevde vi det svårt att bara ligga och sola eftersom de kom fram så ofta.
Prismässigt upplevde vi inte maten mkt dyrare med all form av souvenirer och kläder var 5 gånger priset mot Bangkok.
Detta gäller i å försig den nordvästra delen av ön. Ju längre söderut ni kommer desstu mindre svenskt. Den östra delen av ön var inte så bebyggd när vi var där så jag vet inte hur det är där.
SaraLainen nämner att hon var på Lonely Beach. Den stranden ligger relativt söderut och var bättre än nordvästra delen av ön om det är så att ni absolut är inställda på Koh Chang.
Hoppas du inte uppfattade mig som oförskämd, HelenaOlivia.
Det var bara att vi blev så besvikna på hur ön var jämfört med alla beskrivningar. Vet man vad man har och förvänta sig blir man inte lika besviken.
Tack snälla för era svar och jag uppskattar att höra även det dåliga Taha så man får mer än en sida av stället.
Vi kommer att köpa biljetter tur och retur till Bangkok så sen är ju valen många och vi behöver inte bestämma något än på länge vilket e skönt då hinner man prata runt och se vad folk tycker och tänker.
Tack och Kram!!!
När jag var där för fyra år sedan var det verkligen inte exploaterat, vad synd att det har blivit det nu för då var det jättefint. Minns inte vad hotellet hette men det var OK och mkt billigt (typ 250 för fyra personer på ett rum). Om man ville ha lite mer kommers var det lätt att ta sig till Koh Samet i närheten och att avsluta med några dagars shopping i Bangkok var mkt bra!
Hej,
Vi är riktiga Thailandsfan och har varit nästan överallt. Vi har varit på Koh Chang i september och April, och det har varit heeeelt ok med vädret!
Kan varmt rekomendera Mac Resort som ligger på White Sand Beach. Finns både rum o bungalows, men bungalowen är mysig!!
Är ni där ska ni också besöka Koh Maak. Superfin ö en liten båtresa bort. Bo kvar 1-2 nätter.
Längst ner i söder på Koh Chang finns en liten resort som är klart värt ett besök! Man bor i små båtar, eller i ett rum på en stooor båt, modell finlandsfärja som ligger mitt i djungeln. Ser helt sjukt ut, men värt att besöka. Man får hyra en cykel o kan åka omkring på resorten, bada mm. Tips!
Hoppas ni får en härlig resa!
Vi var på Ko Chang och i Bangkok i februari 2007.
Jag skulle nog ändå rekommendera Ko Chang som bröllopsresa. Det positiva är att man kan bo direkt på stranden i en bungalow till rimliga priser och det finns många bra och mysiga restauranger. Jag håller dock med Taha om att det är synd att många pratar svenska och att det vimlar av svenska turister. Försäljarna störde dock inte oss så fasansfullt, även om de fanns.
Vi bodde på White sand beach och där var det hyfsat med fart, även om allt stänger innan tolv. Vårt hotell låg längst norrut och hette White Sand Beach Resort. Det var det billigaste av alla dyra hotell eller dyrast av de billigare alternativen. Igen pool, men egen bungalow med "egen" strand. Lite långt att gå i sanden till de andra ställena, men gott om privatliv på dagen. Kostade runt 2000 baht per natt har jag för mig, vilket väl är ca 400 kr (googla det!).
Det var lite smutsigt i vattnet, vilket var ett minus.
Man kan åka på snorkelutflykt (rekommenderas varmt!) och rida på elefanter (rekommenderas också). Kom bara ihåg att man får inte bada med elefanterna under torrperioden, eftersom det inte finns något vatten att bara i då. Detta får ni ingen info om.
Jag älskade Bangkok! Jag rekommenderar att se Grand Palace, Jim Thompson House och handla mycket!
Det vi tyckte om med Koh Chang trots mina negativa rader ovan ;o) ...
*Snorklingen - otrolig bra vid södra Koh Chang
*Naturen
*Maten - sitta vid stranden och peka på vad man ville få tillagat från den nyfångade fisk och skaldjursbuffén
Håller helt med om att det är annorlunda om man tar sig över till småöarna utanför Koh Chang
Bodde på Koh Chang för 750 Bath natten / två pers.
Litet rum med balkong, fräsch dush och toa, tv, 200 metet till stranden.
Koh Chang hade tydligen nästan inga turister för något år sen. Elefantguiden berättade för oss att anledningen till det stora antalet svenskar var att många resor förlagts dit efter tsunamikatastrofen. Därför har antalet bebyggelser etc ökat mkt de senaste åren.
Kram och lycka till
Tack igen! Härligt med alla bra tips om snorkling och koh maak och allt!
Kramar till er alla bästa här på BT
Jag har precis bokat en flygresa för mig och min blivande till Bangkok och vi vill ta oss ned till Koh Chang med omnejd (åker i maj) - toppen med alla tips på denna tråd!
Nu hoppas jag bara på att det inte regnar VARJE dag i maj...
Åh vad härligt!!!! Önskar er en underbar resa!!
brud i maj 09 skrev 2009-01-08 16:01:14 följande: