• BMTS

Svartsjuk på hans ex

Jag och min sambo har det mycket bra tillsammans förutom på en punkt och det är hans ex. Precis när vi blivit ett par för ett par år sedan fick jag på ett mycket fult sätt veta att han fortfarande var kär i sin senaste ex - vi hamnade på samma fest som hon och där ville han inte stå för att han var ihop med mig utan ville framstå som singel ifall hon skulle vilja ha honom tillbaka. Det fick mig att sluta lita på honom helt och har tagit lång tid att bygga upp förtroendet igen.

Förutom detta är jag som person mycket osäker på mig själv, har dålig självkänsla och svårt att se mig själv som "lika bra som exen", som min sambo fortfarande talar så väl om.

Den här kombinationen blir katastrofal, ärligt talat, och varje kontakt som sambon har med sina ex eller varje gång hans förflutna kommer på tal av olika skäl, så orsakar det ett jättegräl mellan oss eftersom jag mår så dåligt av det här. Det drabbar oss båda och jag vill inget hellre än att sluta bry mig, låta honom ha kontakt om han vill och inse att det inte betyder något. Men jag klarar det uppenbarligen inte själv och jag vill verkligen ha hjälp och tips på hur jag kan komma över det här. Jag mår jättedåligt över situationen - vad ska jag göra??

• Svar på tråden Svartsjuk på hans ex
  • Vill nu

Vill han fortfarande ha henne tillbaka, eller är de vänner utan andra känslor?
    Jag tycker du måste prata med din sambo och berätta hur du känner!
    Jag ahde själv jättejobbigt med sambons ex, då de var jättebra kompisar, ochh on är nu gift med hans kompis. Det innabar ju att de umgicks en hel del, men när vi pratat om det så kom det fram att ingen av dem var intresserade av varandra längre, utan bara vänner. Jag började umgås lite med henne, och helt plötsligt så var det avdramatiserat...
    Men kommunikation är ett måste vid såna här problem! Kanske måste de sluta höras, om han verkligen vill satsa med dig?
    Vägrar han ge upp henne, och fortfarande är "öppen" för henns, så tycker jag att ni ska göra slut! Man ska inte ingå ett nytt förhållande innan man är färdig me dsitt första!
    Lycka till!

• Sebastiána

Om han fortfarande är kär i sitt ex kan han ju inte samtidigt vara ihop med dig...

• BMTS

Tack för ditt svar, nu gäller det egentligen inte det ex min sambo hade känslor för när vi blev ihop utan det handlar om vilket av hans ex som helst, oavsett om det är någon från 15 år sedan eller 3 år sedan. Jag vill verkligen inte ställa ultimatum att han ska bli tvungen att sluta ha kontakt med dem om han inte själv vill bryta kontakten men vet inte vad jag kan göra för övrigt heller. Det är en jättesvår situation för oss båda.

Vi har pratat mycket om det här och jag tror absolut inte att han vill ha någon av dem tillbaka, men trots det upplever jag bara det att han har kontakt med dem som ett hot. Det är varken logiskt eller rationellt och jag kan inte ens förklara vad det här beror på egentligen. Jag vet bara att det måste få ett slut på något sätt.

• BMTS

Kan tillägga att det ex han var förtjust i när vi just hade träffats har han enligt vad han säger inga som helst känslor för längre och de har inte heller kontakt idag utan det handlar om andra personer han har varit tillsammans med.

• Undertecknad

Jag kanske är onödigt hård, men jag tycker inte att man bör ha kontakt med sina ex. Ser ingen poäng. Det är helt enkelt för mycket historia, och bryter man så bryter man. Annars kan det bli krångligt.
    Så ser jag personligen på saken.

• MolsonCanadian

Håller med Undertecknad i det här avseendet. Förstår inte alls varför man till nöds ska ha kontakt med sina ex. Vet man dessutom om att den nuvarande blir minst sagt obekväm av kontakt med exen, tycker jag att man får prioritera: Vad är viktigast - den nuvarande eller mina ex?
    Svarar man sina ex på den frågan ska man göra slut.

• gotlandsulrika

Min erfarenhet är att vissa typer av killar gör en osäker kring ex (och då blir man också lätt svartsjuk) medan med andra killar skapar man en sån säkerhet till så att ex aldrig kan kännas som ett hot.

Det där är jättesvårt.

Jag kan bara utgå från mig själv och i vissa förhållanden har ex varit ett stort problem, i dessa förhållanden har även tillit, svartsjuka och andra negativa känslor varit dominerande. I förhållanden som varit genuint bra, där vi har litat på varandra, otrohet aldrig förekommit etc har heller inte ex varit något problem.

Sen är det skillnad på ex och ex. Jag har varit jättebra vän med mitt ex och vi har umgåtts alla tre och det har fungerat bra. Det skulle dock inte kännas lika bra om någon av oss alltid ville umgås ensam med sitt gamla ex.
    Blir ex ett hot mot ens förhållande måste man prata om det och eventuellt vara beredd att bryta med exet. Svårt att säga, det beror ju på vad han egentligen säger och gör. Hur han förhåller sig till sina ex. Han måste ju respektera dina känslor speciellt som han redan dummat sig en gång kring detta och det är det som ligger till grunden för problemet.

Jag tror att det kanske mer handlar om hur bra du egentligen tycker att ert förhållande är, än att problemet enbart ligger i din egen osäkerhet.

• Tooticki

Han har valt dig för att det är dig han vill ha! Risken ökar för att han ska ge upp varje gång du visar din svartsjuka. Att leva med en svartsjuk person är enormt krävande!

Troligtvis behöver du terapi för att jobba på din självkänsla och ditt självförtroende. Hör av dig till kommunen där du bor.

Det du kn göra redan idag är att bita ihop varje gång svartsjukekänslorna dyker upp, säg inte ett ljud. Ge dig själv tre dagar, känns det fortfarande viktigt då kan du ta upp det (på ett sansat sätt) men troligtvis kommer det inte kännas viktigt för då inser du att det är i stundens hetta du reagerar!

Det finns inga lätta vägar, vad vi än säger och hur många råd du an får så är det du som måste förändra ditt beeende!

• love4life

Jag måste också sälla mig till tidigare talare! Själv har jag ingen kontakt med mina ex, och ser inte heller orsak till att ha det! Min kille hade däremot kontakt med ett av sina ex tidigare. Den enda tjej han bott tillsammans med och verkligen varit seriös med. Mitt problem runt denna kontakt var mest känslan av att "bli utanför", hon ringde nämligen aldrig hem till oss, utan de hördes enbart dagtid på mobilen. Vilket gjorde att jag visste att de hade kontakt, men blev aldrig "inkluderad" i deras relation på något sätt. Detta skapade en jättestor osäkerhet hos mig, och jag tyckte situationen blev skitjobbig. Det slutade med att jag ställde ett ultimatum, mig eller henne, och han valde att avsluta deras sporadiska telefonrelation. Såhär i efterhand kan jag definitivt se att om min kille hanterat situationen på ett annat sätt, och haft en mer "öppen" relation med sitt ex skulle jag inte haft något problem med det. Jag tror att svartsjuka i vissa fall handlar om en själv, men i andra fall snarare om relationen man har, och hur "bra" man är på att ge varandra känslan av trygghet.

• CarinaK

Jag har kontakt med flera av mina ex, och min fästman blir inte svartsjuk. Vilken orsak jag har? Vi har delat något. Jag bryr mig om dom. Bara för att man inte funkar i en relation betyder inte att man inte funkar som vänner. För i en relation så finns det ju (förhoppningsvis) mycket vänskap. Ett av mina ex med fru kommer antagligen på vårat bröllop i sommar.

Gränsen är inte svart eller vit. Man måste känna och bestämma själv beroende på en massa saker...

• Lattelover
    BMTS skrev 2008-12-22 10:44:58 följande:
    Förutom detta är jag som person mycket osäker på mig själv, har dålig självkänsla och svårt att se mig själv som "lika bra som exen", som min sambo fortfarande talar så väl om.Den här kombinationen blir katastrofal, ärligt talat, och varje kontakt som sambon har med sina ex eller varje gång hans förflutna kommer på tal av olika skäl, så orsakar det ett jättegräl mellan oss eftersom jag mår så dåligt av det här.
    Det låter som att det inte egentligen är kontakten med exen som är jobbig utan din osäkerhet. Om han ger upp all kontakt me alla ex han någonsin haft - vad säger att du inte blir osäker om han pratar me någon tjej i någon affär/bar/måste jobba över/åker på konferensresa eller liknande?? Om han nu säger att han helt kommit över sitt/sina ex, då måste du tro på honom. Du kan inte leva i en relation baserad på osäkerhet. Han har valt DIG för den du är. Visar han dig kärlek, omtanke och respekt??? Om ja, lita på att han gör det för att han älskar dig.
  • altervattnet

har inte heller någon kontakt med mina ex. varför skulle jag ha det ? Dom är historia och det finns en anledning till att det tog slut.
    skulle jag däremot ha kontakt med någon av mina ex och min nuvarande skulle tycka att det var jobbigt skulle jag direkt avsluta "ex"-kontakten.

Min m2b har fortfarande kontakt med sitt ex men det är nog mest för att dom har 2 barn tillsammans... jobbigt ibland men nått man måste acceptera och leva med.

• momi boki

om han vill ha henne vad gör du med honom?? då kan han inte älska dig ju??? du är värd bättre så fall, jag levde med samma problem i 4 år lite drygt o han va otrogen med henne oxå...

• altervattnet

momi boki skrev 2009-01-15 23:29:54 följande:

om han vill ha henne vad gör du med honom?? då kan han inte älska dig ju??? du är värd bättre så fall, jag levde med samma problem i 4 år lite drygt o han va otrogen med henne oxå...
    fy fan vilken soppa, nä sådana karlar klarar man sig utan, ut med aset !
  • MrsWindh

Detta låter mer som att det är något som du måste jobba med. Han kan inte rå för att han haft ett förflutet, och ex är ju ex av en orsak..

Min vän skar av kontakten med ett ex för att hennes fästman mådde dåligt av de. Hon sa att det var viktigare för henne att han mådde bra än att hon hade kontakt med en gammal kille. Men nu gällde detta en specefik person, om han tyckt så om alla hennes ex så hade hon nog bett honom gå och prata med någon om sitt dåliga sjävförtroende/avundsjuka.

För din egen skull så hade jag nog försökt jobba med mig själv. Inte kul att gå igenom livet med dåligt självförtroende!

• 090208

Men vilken gris!!

BMTS skrev 2008-12-22 10:44:58 följande:
    Jag och min sambo har det mycket bra tillsammans förutom på en punkt och det är hans ex. Precis när vi blivit ett par för ett par år sedan fick jag på ett mycket fult sätt veta att han fortfarande var kär i sin senaste ex - vi hamnade på samma fest som hon och där ville han inte stå för att han var ihop med mig utan ville framstå som singel ifall hon skulle vilja ha honom tillbaka.
  • anglagarden

Finns det inte någon klok person som har sagt att vid gräl ska man aldrig dra upp det förflutna?!
    En sak i taget, re ut det, släpp det, gå vidare. Hur ska kroppen orka bära med sig så mycket negativa o tråkiga tankar?! När det blir så mycket trevligare att fokusera på det positiva. Känn efter. Vill o kan du leva med det? Ligger "problemet" hos dig, dina tidigare upplevelser, ditt förflutna o vad är det som du behöver lösa för att kunna förlåta o gå vidare?

Man kan bli knäpp för mindre! Men vem har sagt att det är lätt att leva?!
    Det blir bara så mycket underbarare o härligare när man fokuserar på de goda sakerna i livet! Babysteps! (försöker nu inte påstå att en graviditet är lösningen utan små små steg i taget! )

All lycka!

Svar på tråden Svartsjuk på hans ex