• Sebastiána

OT. Vad heter 'varsel' på engelska?

Då menar jag inte i betydelsen föraning utan i betydelsen "varsel om uppsägning". Jag har nämligen just blivit uppsagd och tänkte skriva det i ett mail till en utlänsk leverantör. Jag vill gärna få med att det låg ett varsel på 150 personer.

• Svar på tråden OT. Vad heter 'varsel' på engelska?
  • Sebastiána

...och vad ska företaget skriva i mitt betyg? Det skrivs nog också på engelska. Min chef undrade just vad jag tyckte att han skulle skriva.

• Pumpkin

Pixel

Svenskt uppslagsordvarsel varslet varsel varslen subst. meddelande minst 7 dagar i förväg (inom arbetslivet) om en förestående stridsåtgärd eller utvidgning av sådan

Engelsk översättningnotice

Exempel utfärda varsel---give notice
    Alla älskar Skellefteå AIK
  • Nibla

Uppsagd heter i alla fall "made redundant"

• Duchess

I USA är "varseltiden" oftast två veckor. Kanske låter filmrepliken "I've been given my two week notice" bekant?

• Pumpkin
    Duchess skrev 2008-12-22 08:55:32 följande:
    I USA är "varseltiden" oftast två veckor. Kanske låter filmrepliken "I've been given my two week notice" bekant?

Det finns ju till och med en film som heter "Two weeks notice"

• Sebastiána

Aha! 'Notice' har jag ju hört hur många gånger som helst. Att jag inte tänkte på det! Men jag är lite skakad just nu. Tydligen har inte facket varit inblandat när det gäller min och några kollegors uppsägning så vi ska lämna in en protest. Det är ju ett brott mot MBL och LAS. Det blir väl att sitta i telefon stora delar av dagen. Suck! Med alla varsel som lagts de senaste månaderna är man i alla fall inte ensam.

• Duchess

Gör det? Det visste jag inte. Kanske nåt att ägna sig åt under julledigheten

Pumpkin skrev 2008-12-22 09:04:44 följande:
    Det finns ju till och med en film som heter "Two weeks notice"
  • Pumpkin
    Duchess skrev 2008-12-22 12:07:20 följande:
    Gör det? Det visste jag inte. Kanske nåt att ägna sig åt under julledigheten
    Japp, romantisk komedi med Sandra Bullock och Hugh Grant
Svar på tråden OT. Vad heter 'varsel' på engelska?