nån som vet hur borglig vigsel går till?
alltså vad MÅSTE vara med? är det den klasiska frågan "tager du..." osv? eller hur funkar det?
alltså vad MÅSTE vara med? är det den klasiska frågan "tager du..." osv? eller hur funkar det?
typ... hela cermonin kan ta endast 2 minuter om du vill
så det enda som MÅSTE vara med är klasiska frågan då? om vi säger att man vill ha det så kort som möjligt liksom
Det som måste vara med är:
Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra.
Tar du NN denna NN till din hustru/man?
Jag förklarar er nu för äkta makar.
Jag är inte helt säker för de flesta har ofta lite mer än så. De brukar fråga om man är där frivillig. Om xx vill äkta yy och om yy vill äkta xx. Då är ni makar. Skriv under här... vittnen skriv under här... tack och adjö!Det finns lite info om detta här på BT
Så här står det:
Det borgerliga vigselformuläret: (ur SFS 1987:1019)
Enligt Sveriges rikes lag finns det idag två olika varianter på själva vigselceremonin, paret väljer den ritual som tilltalar dem. Den ena tar ungefär två minuter och den andra tar ungefär bara 20 sekunder.
- Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra.
- Tar alltså du NN denna NN till din hustru/man och älska henne/honom i nöd och lust?
Ge varandra handen till bekräftelse på detta.
(Före handslaget kan man utbyta ring/ringar)
Jag förklarar er nu för äkta makar. Glöm aldrig det löfte om trohet som ni nu har avlagt. Lev med varandra i inbördes aktning, kärlek och förtroende. Besinna ert ansvar mot kommande släkt. Må endräkt och lycka råda i ert äktenskap och ert hem.
Om mannen och kvinnan särskilt begär det så kan den borgerliga vigselförrättaren använda ett ännu kortare alternativ, där löftet om kärlek "i nöd och lust" har strukits:
- Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra.
- Tar du NN denna NN till din hustru/man?
- Jag förklarar er nu för äkta makar.
Här hittar du mer info: www.notisum.se/rnp/sls/lag/20060214.HTM
finns lite mer info på "bröllopsplanering" här på BT också...
okej tack! vi planerar borgligt och vill veta hur lång ceremonin blir, men då är det allt från 2 minuter och uppåt då om jag förstår det rätt!
Vi ska oxå ha borgelig men jag tror vi byger upp den på samma sätt som en vigselgutjänst för att det är en "lagom" form tycker jag.
Här finns en tråd för alla som planerar borgerliga vigslar:
www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3130909.html
Vi skrev ett eget mer personligt vigseltal.
Vi behöll delar av det tal som finns för den "långa" cemonin, men la till lite eget.
Lägger in hela talet.
Sedan ert första möte har många år löpt.
Från det första mötet i skolan, då en nyfikenhet väcktes.
En nyfikenhet som sköts undan för att många år senare väckas till liv.
Ni tänkte på varandra i hemlighet, omedvetna om den andres tankar.
Nyfikenheten växte till en längtan, som ni först inte visste vad den kom ifrån.
En längtan att ha varandra nära.
En längtan att lyssna, att retas och att sist men inte minst att älska varandra.
Sofia och Simon har idag bjudit in er för att tillkännage sin kärlek till varandra och
sitt val att leva och växa tillsammans.
- Äktenskapets ändamål är enskildas väl och samhällets bestånd. Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra. Tar alltså du xxxxx denna xxxxx till din hustru att älska henne i nöd och lust?
Brudgummen svarar:
- Ja.
Vigselförättaren:
- Tar du xxxxx denna xxxxx till din man att älska honom i nöd och lust?
Bruden svarar:
- Ja.
Vigselförättaren:
- Ge varandra handen till bekräftelse på detta. *
Brud och brudgum tar varandra i handen.
Vigselförättaren:
- Jag förklarar er nu för äkta makar. Glöm aldrig att det löfte om trohet som ni nu har avlagt. Lev med varandra i inbördes aktning, kärlek och förtroende, och besinna ert ansvar mot kommande släkten. Må endräkt och lycka råda i ert äktenskap och i ert hem.