• rosesweet

    Jobba med självkänslan vid kärleksrelationer

    Jag har varit singel i några år och då blivit förälskad i 3-4 killar. Dessa har jag varit med en kort tid och sen fått höra att de helst vill vara singel och inte vill ha ett förhållande (med mig). Vilket jag tolkat som "Jag duger inte som flickvänsmaterial".

    Nu har jag träffat en jätteunderbar kille. Men är som att allt han säger tolkar jag genom trosatsen "Jag duger inte som flickvän" vilket gör mig ledsen/irriterad och tar jättemycket energi.

    Om en kompis skulle säga samma sak som pojkvännen skulle jag reagera helt annorlunda med kompisen eftersom jag har rätt hög självkänsla gällande vänner/familj men inte gällande kärleken..

    Det gör att det är jobbigt att vara i relationen eftersom den här trosatsen är jobbig att möta om och om igen. Men jag tycker ju om honom och han är jättebra verkligen. Så vill jobba på det..

    Är det någon som har tips på hur man kan jobba med sin självkänsla då det gäller kärleksrelationer? Då man hört om och om igen att man inte duger.. men nu får man höra att man är världens underbaraste och jag kan inte ta emot det...

    Om det är någon som har tips så ge mig gärna det :) Annars var det bara skönt att skriva av sig lite.

  • Svar på tråden Jobba med självkänslan vid kärleksrelationer
  • Fjosok

    Var i det läget själv och jag valde att ge upp. Men jag hoppas inte du gör det utan vågar gå vidare och tro på kärleken. Livet verkar vara iaf lite lättare då

    Annars är jag nog fel person att ge tips. Men jag önskar dig lycka till :)

  • dfk

    Jag vill ge dig massor av stöttning!
    Det är inte konstigt att självkänslan fått sig en törn, men nu som du säger har du träffat en jätteunderbar kille och du behöver jobba med att ta bort din oro över att inte duga som flickvän.

    Man kan gå och få lite privat coachning med kärlek.
    Böcker och att gå på föreläsningar där du får redskap med att stärka upp självkänslan.
    Prata med din kille så han förstår att du inte menar att stöta bort honom. Du har ju ett mantra i dig just nu att du inte duger, och det är ju klart att det tar en massa kraft och energi utav dig!
    Missförstånd kan uppstå också, då man misstolkar varann. En sån där gullig kille du har träffat släpper dig nog inte så lätt.
    Jag önskar dig också lycka till!
    Jag håller med Fjosok att våga vidare och tro på kärleken.

  • rosesweet

    Tack för all stöttning.. betyder :)

    dfk: Har du något tips på böcker? Den jag känner till är "Självkänsla nu!" med Mia Törnblom.

    Tack för all stöttning och peppning. Det gör en gladare och mer framåttänkande :)

  • wiii

    svårt det där med att bryta invanda tankemönster...
    Det första viktiga är väl att göra sig själv medveten om att oj, nu tänker jag en sån där tanke igen.
    Sedan börja en övertalningskampanj mot sig själv(som tyvärr tar tid innan man börjar tro på det) om att det inte är som man tänker.
    däremot inte så bra att tänka att man är löjlig eller dum som tänker så, då trycker man ju bara ner sig och det är ju inte riktigt meningen :)
    men försöka motarbeta dom där tankarna, gång efter gång efter gång.
    Sen kommer man nog alltid få återfall tror jag, när man inte lyckas, men då får man se det som ett undantag som inte är värd att läggas energi på, när det går så bra i övrigt :)

    lycka till, det går!

Svar på tråden Jobba med självkänslan vid kärleksrelationer