• Sebastiána

OT: Avgångsvederlag och skatt

Jag kommer att få ett avgångsvederlag från min gamla arbetsgivare. Avgångsvederlaget motsvarar 6 månadslöner.

Jag kan antingen välja att få det som en klumpsumma eller utbetalat månadsvis. Jag vet inte hur det ser ut med jobb framöver. Antingen blir jag arbetslös och får då ingen a-kassa förrän efter 6 månader - då behöver jag pengarna nu - eller också har jag ett jobb och får då istället dubbel lön i 6 månader.

Jag vill inte riskera att få kvarskatt, men vill givetvis inte heller betala alltför hög skatt "i onödan". Problemet är givetvis att jag inte vet hur det ser ut inkomstmässigt nästa år. Antingen är jag arbetslös utan a-kassa eller också har jag en anställning.

Någon som har ett tips?

Är det något jag måste göra eller kommer skatten att dras automatiskt på pengarna?

• Svar på tråden OT: Avgångsvederlag och skatt
  • Stardusty

Varför kan du inte ta det på 6 månader oavsett? Om du är arbetslös och inte få a-kassa så får du ju ändå en månadslön som du borde klara dig på?

Förstår inte problemet, kan du förklara?

• Sebastiána

Det hade varit skönt att få det avklarat så att säga.

• Sebastiána

Även om jag får pengarna utbetalade månadsvis vet jag inte hur jag gör med skatten - om jag alltså inte blir arbetslös (hoppas, hoppas, hoppas!!!). På Skatteverket sa de att avgångsvederlaget räknas som sidoinkomst och beskattas med 30% i skatt. Om jag har vanlig lön samtidigt kommer jag att få en enorm restskatt.

Fast det är klart, jag kan ju lägga undan pengar på ett särskilt konto som jag kan använda till eventuell restskatt.

Jag har hört att man kan ansöka om ackumulerad skatt, men det gäller väl bara om jag haft ett avgångsvederlag som låg på över 12 månader? Jag har också hört någonstans att ett avgångsvederlag kan fördelas på det antal år man varit anställd vid företaget.

• Leilani

Om du får ett jobb kan du ringa till skattemyndigheten och säga din inkomst för året, dvs ditt avgångsvederlag plus din lön och då räknar de ut hur mycket du ska skatta varje månad. Visserligen blir skatten då lite högre än vad den egentligen ska vara den halvan av året du inte får ditt avgångsvederlag men det är för att de räknar skatt baserat på årsinkomst och inte halvårsinkomst.

• Sebastiána

Har inte bestämt mig än. Det blir kanske enklast att ta det månadsvis. Trist att mer än hälften går åt till skatt om jag har jobb men om jag blir arbetslös har jag i alla fall en inkomst.

• feministbrud

Ta allt på en gång och se till att sätta in dem någonstans så att du får ränta på dem!

• Sebastiána

Bra tips! Tänkte inte på det

Svar på tråden OT: Avgångsvederlag och skatt