• DanKat

Bråttom!! Tips på julfrågor till frågesport??

Jag ska hålla i en frågesport imorrn eftermiddag med julfrågor och är jättetacksam för all hjälp jag kan få!! Det kan vara frågor både med och utan svarsalternativ, vad som helst bara det har med julen/lucia eller något sådant att göra.

• Svar på tråden Bråttom!! Tips på julfrågor till frågesport??
  • DanKat

Det borde väl finnas nån som kan hjälpa? Ni brukar ju vara så fulla av idéer!

• DanKat

Jag har bl.a. hittat en fråga som jag skulle vilja ha hjälp med svarsalternativ till. Frågan är "vad trodde man förr hände under lucianatten?" Det rätta svaret är att man trodde djuren kunde prata, men jag behöver två eller tre svarsalternativ till.

• chokladflingan

Vad fick absolut inte hända förr nät man stöpte juleljusen?

1. Man fick inte fisa, för då skulle ljusen fräsa.
    2. Man fick inte nysa, för då skulle ljusen slockna för lätt.
    3. Man fick inte tappa ljusen, för då brann de ner för fort.

Rätt svar: 1 man fick inte fisa.

När kom de tre vise männen fram till Jesusbarne?

1.Julafton
    2.Annandagen
    3.Trettondagen

Rätt svar: 3 trettondagen

• DanKat

Tack så jättemycket chokladflingan!! Nån fler som har tips? Har fortfarande lite tid kvar att samla frågor!

• FruHamberg

Säkert nått som alla redan vet men det har med jul att göra iaf, om det inte ska ha med jesus att göra iofs. Det är ang vilken färg tomten hade förut och varför det byttes till rött. Han hade ju gråa kläder förut(tror inte ens att han var snäll, men är väldigt osäker på det) och anledningen till att det blev röda kläder är för att coca cola valde att ha med tomten i sina reklamer kring jul och valde så klart röda kläder till han då. Vet inte om det är något du kan använda, men en ide iaf.

Svar på tråden Bråttom!! Tips på julfrågor till frågesport??