präst eller inte präst, det är frågan?
Jag hade då tänkt att gifta mig utomhus. Men jag är varken med i kyrkan, konfimerad eller döpt. Min sambo och blivande make är döpt och är medlem i kyrkan. Får man ha präst då eller hur funkar de?
Jag hade då tänkt att gifta mig utomhus. Men jag är varken med i kyrkan, konfimerad eller döpt. Min sambo och blivande make är döpt och är medlem i kyrkan. Får man ha präst då eller hur funkar de?
Det räcker att en i paret är medlem i kyrkan för att man ska kunna vigas enligt svenska kyrkans ordning av en präst.
Alla präster gör inte utomhusvigslar, men många gör det.
Ja, präst "får" ni ha. Dock inte självklart att en präst går med på att viga utanför kyrkorummet. Vill din sambo vigas av en präst?
Jadå, präst går bra, om ni kan hitta en som vill viga utanför kyrkan. Dock blir det ändå en kyrklig vigsel, dvs en gudstjänst, med obligatoriska inslag.
Okej, det är så att vi ska vigas i en "drive in" vigsel. Och jag var rädd att det inte skulle gå eftersom jag inte var döpt eller konfimerad.
"Drive in"-vigsel?
Vad är det?
Alltså, jag vet att det finns sånt i USA, men har aldrig hört talas om att det finns i Sverige. Jag skulle tippa att du får svårt att hitta en präst som går med på "drive in", men du får gärna förklara vad du menar med "drive in".
Yes. Det är några präster som arrangerar dive in vigslar på power meet i västerås. de gjorde de förra året och ska göra det i år. Och det är ungefär som i Usa. Man kör in med bil. gifter sig och sen äre bra med de :D haha
DET var något nytt i min värld!!!