• AnnaoJohn

Inbjudan till kyrkan

Vi har tänkt ha ett väldigt litet bröllop med endast den närmsta familjen (sammanlagt 12 personer) då vi båda är studerande. Nu överväger vi dock att bjuda in "resten" till vigseln och bjuda på vin utanför kyrkan men inte på middagen. Hur ok är det? Vi vill inte stöta oss med någon, är det då bättre att låta bli att bjuda dem överhuvudtaget?

• Svar på tråden Inbjudan till kyrkan
  • Myrmor

Tycker det låter SUPERTREVLIGT! Jag skulle glatt tackat ja (om det inte var alldeles för många mil att resa).

• En till präst

Jag skulle tycka det var jättetrevligt om ett par med begränsade resurser valde att bjuda mig att vara med på det viktigaste, vigseln, hellre än att jag bara fick veta efteråt att de hade gift sig.

Äta kan folk göra hemma. Skulle någon bli sur för att ni med er studentekonomi inte bjuder dem på middag så må det vara deras problem.

Sen är det väl förstås så att man kanske inte åker jättelångt för att vara med på en vigsel om det inte är något "mer", men ni kanske har de flesta av era vänner i närheten?

• missdrak

Hej jag tänkte också bjuda släckt till kyrka men inte på själva middagen, men det tyckte inte min mor var en så bra idé för det värkade ofint att inte bjuda på middag om man bjuder släkt till kyrkan "förväntar" dom sig att komma på festen

• missdrak

en del bjuder dock till kyrkan och sen kan dom komma efter middagen när det är mera fest blir inte lika dyrt

• Myrmor

äsch då, klart man kan. Bara man är tydlig med att det inte bjuds på middag efteråt i inbjudan så att ingen blir besviken.

missdrak skrev 2008-12-08 23:13:59 följande:
    Hej jag tänkte också bjuda släckt till kyrka men inte på själva middagen, men det tyckte inte min mor var en så bra idé för det värkade ofint att inte bjuda på middag om man bjuder släkt till kyrkan "förväntar" dom sig att komma på festen
  • Emmeli o Markus

JAg funderade på nått liknande men tänkte ta tårtan och kaffe efter kyrkan och sen på kvällen middag o fest med dom närmaste.

Eller att man tex brjuder in till kyrkan kl13 och sen är folk välkomna tillaka på fest o lätt fika kl 20. och däremellan går man och äter med sina närmaste:)

Har inte bestämmt mej hur jag vill gö än men jag har ju 19 månader på mej att fundera

Lycka till med ditt planerande!!

Längtar efter vår stora Dag:)
  • Tooticki

John A skrev 2008-12-08 23:03:52 följande:

Vi har tänkt ha ett väldigt litet bröllop med endast den närmsta familjen (sammanlagt 12 personer) då vi båda är studerande. Nu överväger vi dock att bjuda in "resten" till vigseln och bjuda på vin utanför kyrkan men inte på middagen. Hur ok är det? Vi vill inte stöta oss med någon, är det då bättre att låta bli att bjuda dem överhuvudtaget?
    Jag tycker det låter som en bra idé! Ni kan bjuda på något gott bubbel och en liten snitt på kyrkbacken efter vigseln. Bara ni skriver i inbjudan att de inbjudes till vigsel och brudskål på kyrkbacken och att ni sedan med närmaste familjen kommer fira med middag, t ex.
  • shakynose
    Tooticki skrev 2008-12-09 09:31:52 följande:
    John A skrev 2008-12-08 23:03:52 följande:Jag tycker det låter som en bra idé! Ni kan bjuda på något gott bubbel och en liten snitt på kyrkbacken efter vigseln. Bara ni skriver i inbjudan att de inbjudes till vigsel och brudskål på kyrkbacken och att ni sedan med närmaste familjen kommer fira med middag, t ex.
    Det låter jättefint tycker jag! Bra förslag!
  • shakynose
    missdrak skrev 2008-12-08 23:13:59 följande:
    Tok heller! Inte måste hela tjocka släkten komma på middag? Skriv så som Tooticki föreslog, så finns ingen risk att de "förväntar" sig mer än så!
  • AnnaoJohn

Tack så mycket för Era svar! :D Det känns skönt att veta att det anses ok. Jo, nästintill alla bor eller har familj i närheten av kyrkan så förhoppningsvis kommer de flesta. Ska bara försöka hitta en bröllopsklänning nu också! ^^

• allehanda

Sätt i lokalblaskan att ni gifter er och vilken tid så är det ingen som behöver tycka sig inbjuden till något som visar sig vara något helt annat(alltså att man fått allt om bakfoten).Jag har jobbat på många vigslar men har ALDRIG sett detta utfört i praktiken,det är bara här inne på BT som jag hört talas om det.

Svar på tråden Inbjudan till kyrkan