• Vill nu

Så fräckt - jag blev så ställd!!! (rätt långt)

Min pappa har sen 5 år tillbaka en ny sambo, som har två döttrar. Dessa döttrar har vi aldrig träffat (14 och 16 år), och det är inget som jag brytt mig om tidigare. KOmmer ändå aldrig att se dem som mina syskon..
    Nu när vi skickade ut våra inbjudningar till bröllopet förra veckan, så ringde pappa på kvällen och tackade, och var superglad för vår skull. Helt ur luften kastar han ur sig frågan om sambons döttrar fick komma också, för de har aldrig varit på bröllop tidigare. Jag blev så ställd att jag visste inte vad jag skulle svara... Vi har varit jättenoga med att skriva namnen till de som är bjudna på inbjudan för att slippa missförstånd, så vi inte vill ha barn med. Nu är de ju så stora, så för den skull spelar det ju ingen roll... I alla fall så hör jag mig själv svara att det går nog bra, bara de inte förväntar sig att få sitta med pappa och sambon, och kanske inte heller tillsammans.
    Ångrade mig jättemycket efteråt, då vi valt bort de vänner som inte är så nära, av ekonomiska skäl, men tänkte att eftersom vi aldrig träffats, så ville de säkert inte komma...
    Pratade med pappa igår, och han sa så glatt att han hade frågat dem, och de hade ju i alla fall inte sagt nej!
    Fick tväront i magen och har knappt sovit i natt, då jag legat och tänkt på detta... Vill ju egentligen inte ha dem där!!! Men det känns som jag inte kan säga något till pappa nu, när jag först sa att det var ok! Till saken hör att pappa och jag alltid har haft jättesvårt att kommunicera, så jag tror inte att han skulle förstå om jag sa något nu.
    Det är ju egentligen inte hela världen om de skulle komma heller, men det känns så konstigt!!! Tycker det var jättefräckt att fråga, och jag vet att min mamma skulle aldrig komma på tanken att fråga om hennes masn barn fick komma, trots att vi umgåtts mycket mer!

Överreagerar jag? Nån som har nåt tips på att lösa det hela?

• Svar på tråden Så fräckt - jag blev så ställd!!! (rätt långt)
  • D 13

Aj aj... sitter lite i samma sits
    mammas mans barn.. jag har träffat dem och vi är i samma ålder men, om jag skall vara ärlig vill jag inte ha dem där, men min lösning på det, blev att jag helt enkelt, för politikens skull bjuda dem. Hellre det än att det skall bli jobbit i framtiden.

• mammatilltvå

Ja, det var dåligt av honom att ens fråga... Det har ju inte varit intressant tidigare att sammanföra familjerna, så varför nu, på ert bröllop?

Du kanske skulle höra med honom om han har lust att sponsra bröllopet, då budgeten är lite tight och han vill ha med sig egna gäster??? :D

Förklara som du gjort här, att ni valt bort vissa vänner för att ni inte har råd, och att det känns kontigt att då bjuda dem, som ni aldrig träffat?!? Påpeka också att ni ska ha barnfritt.

Tyvärr har du ju redan okejat så då kanske det är lite fult att ändra sig... Svårt!

• Vill nu

Jo, jag känner väl också lite att jag inte kan ta tillbaka det nu, när jag redan sagt ok, utan får göra det bästa av situationen... Kan ju alltid sätta dem längst bort i nåt hörn! Känns inte värt att bli osams med pappa om det hela heller!

Det lät som vi ev skulle få lite sponsring av honom, så det känns ju lite mer ok... Blir ju ändå nästan 1000:- extra för hans två egna gäster...

• shakynose

Tycker iofs inte att det var jättefräckt att fråga, men det hade ju varit enklare om du hade sagt nej direkt. Och det är ju lite sent nu när du redan har pratat med honom en gång dessutom. Kanske bäst att svälja förtreten och duka för tjejerna. Annars är det nog du som är fräck!

• En till präst

Vill nu skrev 2008-12-08 20:54:21 följande:

Jo, jag känner väl också lite att jag inte kan ta tillbaka det nu, när jag redan sagt ok, utan får göra det bästa av situationen... Kan ju alltid sätta dem längst bort i nåt hörn! Känns inte värt att bli osams med pappa om det hela heller!Det lät som vi ev skulle få lite sponsring av honom, så det känns ju lite mer ok... Blir ju ändå nästan 1000:- extra för hans två egna gäster...
    Fast att på något sätt särbehandla dem för att Du inte vill ha dem där drabbar fel person. Det är Din pappa som burit sig klantigt åt, inte de två tonårsflickorna.
    De kanske inte ens har bett om att få följa med (hur kul är det för tonåringar att gå på en fest med vuxna som de inte känner?)
  • Vill nu

Nä, jag menade inte bokstavligt talat! Ska självklart placera dem där de kommer att få det så roligt som möjligt! Men som du skriver, hur kul är det när alla andra är i 25-30 årsåldern? Får väl se om de kommer eller inte...
    En till präst skrev 2008-12-08 21:31:37 följande:

Vill nu skrev 2008-12-08 20:54:21 följande:
    Fast att på något sätt särbehandla dem för att Du inte vill ha dem där drabbar fel person. Det är Din pappa som burit sig klantigt åt, inte de två tonårsflickorna. De kanske inte ens har bett om att få följa med (hur kul är det för tonåringar att gå på en fest med vuxna som de inte känner?)
  • ario

ojojoj..vad spelar det för roll om 2 personer kommer? mer glädje:P

• En till präst
    ario skrev 2008-12-09 21:57:41 följande:
    ojojoj..vad spelar det för roll om 2 personer kommer? mer glädje:P
    Om bröllop vore gratis och om trådstartaren med make hade kunnat bjuda alla de VILL så vore det kanske sant.
  • skille

Vi har invitert mammas nye mann sine 3 døttre, fordi jeg ser på de som mine lillesøstre. pappas nye fru har også tre barn men de har vi neste ikke sett, så de kommer vi ikke til å invitere.
    det går på litt over 3000 om de komemr så jeg vil heller legge pengene på noen vi er glad i og setter pris på.. Det er ditt bryllup!!!!! Du bestemmer.

Min mamma mente at jeg ikke kunne bare invitere hennes ene moster men måtte invitere hennes andre moster og mann, jeg sa at det er ikke plass i budsjettet til 2 til. Mamma sa med en gang da betaler jeg for de.. da var det løst

Svar på tråden Så fräckt - jag blev så ställd!!! (rätt långt)