• GoogolpleX

Svärmors sambo...

Jag och min m2b har inte ens ett datum bestämt än, men det är en sak som jag redan har börjat oroa mig för. Det är en person som vi verkligen inte vill ha bland gästerna, och det är hans mors man. "Plastpappas" dryga och dominanta beteende mot m2b har bara eskalerat med åren. Han får dessutom utbrott av ilska om någon vänligt hävdar en annan åsikt. Vad jag vet finns det ingen i släkten som tycker om honom, speciellt inte sedan han sabbade en bröllopsfest med att i berusat tillstånd bland annat skrika fula saker till bruden. Jag upplevs också som hotande/provocerande så mig tycker han inte om, varvid det förefaller sannolikt för mig att jag skulle kunna råka ut för samma behandling. Men han är ju ändå en central person i vårt liv, går det att komma undan med att inte bjuda honom? M2b:s mor har alltid försvarat karln, så det finns risk att hon inte heller kommer i så fall, vilket vore väldigt synd. Dessutom hålls ofta släktträffar där, och vi kommer aldrig bli bjudna dit igen om vi inte bjuder in honom till detta. Jag tycker mycket om m2b:s övriga släkt så det vore hemskt för mig att bli bortkapad på det sättet, och då ska vi ju inte prata om vad han lär känna... Det handlar ju inte om en sysslings syssling eller något, det kommer att få ordentliga konsekvenser! När vi tänker på detta problem får vi mer och mer lust att bara rymma och gifta oss i Vegas

• Svar på tråden Svärmors sambo...
  • Myrmor

Usch vad jobbigt!! Antar att det inte funkar att sätta er ner och prata lugnt med honom och din svärmor? Förklara er oro, och be att han respekterar er dag och håller sig i skinnet? Om han bara blir sån när han dricker kanske ni kan be honom hålla sig nykter (och hänvisa till det som tidigare har hänt)? Förstår att det känns jobbigt, skulle nog dra till vegas om jag var ni (eller nån skön strand)! Hoppas det löser sig!!

• GoogolpleX

Nej, det funkar nog inte att prata. Han respekterar oss inte som vuxna människor tyvärr, han vet alltid mest och bäst. Om man ens skulle ta upp den tidigare incidenten skulle han bli förbannad, och få "svärmor" med sig. (Hon är toppen egentligen, enda felet är att hon alltid håller honom om ryggen.) Vi tänkte försöka få alla att hålla sig nyktra genoma tt helt enkelt bjuda på en väldigt begränsad mängd alkohol, för visst är det så att det blir värre när han druckit. Speciellt för en kvinna i släkten som ofta utsätts för oönskade raggningsförsök...

• shakynose

Vilken jobbig situation!
    Kanske kan ni lösa det genom att ha en bröllopslunch utan alkohol eller bara sparsamt med dricka, och sedan ha en kvällstillställning bara för vännerna och de yngre släktingarna?
    Jag har faktiskt varit på en sån bröllopsfest, och jag tror att det var den bästa kompromissen för alla!
    Så jag skulle nog gjort så om inte Vegas känns som ett bra alternativ! Även om det innebär att de andra lite äldre gästerna inte är med på det "riktiga" partyt så kanske de förstår? Och för dem är det säkert roligare än om ni drar utomlands...

• Myrmor

Vad trist! Då får ni hoppas att han klarar att hålla sig vuxen, och ha en vbackup-plan om han inte skulle göra det (en som föreslagsvis inte inkluderar er inblandning). Exempelvis kanske det finns nån vän till familjen som har bra och trygg pondus som kan ta ett snack med honom /be honom gå om det värsta skulle hända under kvällen. För det ska ni inte behöva tänka på/ta i under den dagen.

• Igia

Jobbigt!

Kan ni inte prata med svärmor när hon är själv utan honom? Eller får hon skit då? Tänkte om ni kanske kunde förklara för henne och bara bjuda henne eller förklara varför ni åker bort och gifter er.
    Hur är han mot henne då? Förstår inte hur man kan försvara någon som är elak mot ens barn...
    Jag har nog ingen lösning på detta och enklast och roligast för er är kanske att åka iväg med dina föräldrar och era syskon och vänner och gifta er på en strand. De som vill följa med. Om han nu är en sån männinska så förstår jag heller inte varför han skulle vilja gå på ert bröllop men om det inte är gratis så kanske han inte kommer

Kram till dig!

• GoogolpleX

Nej, utomlands är inte ett seriöst alternativ. Dels har vi inte råd och dels så vill vi ju verkligen fira med alla andra. Om vi inte bjuder på så mycket alkohol kan han ju säkert skärpa sig, men jag mår i alla fall dåligt bara på tanken att han ska vara där. Vi har förut sagt till varann att han får inte komma, men nu fattar man ju att det är närmast ofrånkomligt. Finns ingen som har sån pondus att han bryr sig om det, tyvärr. Han är kung i sin egen lilla värld...

• GoogolpleX

Igia: Nja, hon tycks inte se problemet. Verkligen hennes enda brist som jag nämnde förut... Jag fattar inte heller hur man kan vara med nån som är taskig mot ens barn, det är ett stort mysterium för mig. Vill ju ha m2b:s släkt med också, gillar verkligen alla utom just gubben. Han kommer absolut att vilja komma därför att han tycker det är viktigt med fasader. Visst, det blir slip-ups ibland, speciellt då han druckit, men annars är han bra på att visa en vacker fasad utåt och självklart ääälskar han både m2b och mig när andra lyssnar. Han skulle känna sig mycket förorättad över att inte bli bjuden. Samt att han tycker om fester över huvud taget, han skulle inte missa ett tillfälle att få springa runt och ta kort på allt som rör sig. Han vill definitivt komma, eftersom han varken ser sig själv som elak eller jobbig.

• MolsonCanadian

Med risk för upprepning: Bjud de som är viktiga för er, som ni vill ska vara närvarande när ni gifter er. Håll er till dem. Visst, din sambos mamma må bli arg och det är väl trist om hon väljer att inte komma för att ni inte bjuder hennes sambo, men det valet gör hon. Inte ni. Jag har nyligen haft en liknande diskussion med min svägerska, då jag inte vill bjuda min systers man, vilket innebär att risken finns att inte heller min syster kommer. Min svägerska sa då just detta kloka: Det valet gör hon.

GoogolpleX skrev 2008-12-08 18:41:52 följande:
    Igia: Nja, hon tycks inte se problemet. Verkligen hennes enda brist som jag nämnde förut... Jag fattar inte heller hur man kan vara med nån som är taskig mot ens barn, det är ett stort mysterium för mig. Vill ju ha m2b:s släkt med också, gillar verkligen alla utom just gubben. Han kommer absolut att vilja komma därför att han tycker det är viktigt med fasader. Visst, det blir slip-ups ibland, speciellt då han druckit, men annars är han bra på att visa en vacker fasad utåt och självklart ääälskar han både m2b och mig när andra lyssnar. Han skulle känna sig mycket förorättad över att inte bli bjuden. Samt att han tycker om fester över huvud taget, han skulle inte missa ett tillfälle att få springa runt och ta kort på allt som rör sig. Han vill definitivt komma, eftersom han varken ser sig själv som elak eller jobbig.
  • Myrmor

njaaa jag håller inte med MolsonCanadian i det här fallet. Ni ska ju trots allt leva resten av livet ihop, och då är relationen till varandras familjer viktiga för att det ska fungera i framtiden utan tandagnissel. Så för den framtida husfriden skulle jag inte tveka att bjuda honom. Låter som en bra plan att hålla nere på alkoholen. Och du säger ju att han brukar kunna hålla fasaden uppe när det är fest? Får hoppas för er skull att han har vett nog att göra det.

• shakynose
    GoogolpleX skrev 2008-12-08 18:41:52 följande:
    Det verkar vara en jättejobbig sits för er! Har tyvärr inte så många råd att ge heller... Jag förstår att du inte vill ha honom där men samtidigt kan ni hamna på kant med halva släkten (och några av de närmaste släktingarna dessutom) om ni utesluter honom från gästlistan.
    Kan ni inte hitta någon kompromiss?

Hoppas verkligen att ni kan komma på någon lösning!
Svar på tråden Svärmors sambo...