Borttappad hindersprövning
Vi har tappat bort vårt hindersprövningsbevis och ska gifta oss om en vecka!! Någon som vet hur man går tillväga för att få ett nytt på så kort tid?
/A
Vi har tappat bort vårt hindersprövningsbevis och ska gifta oss om en vecka!! Någon som vet hur man går tillväga för att få ett nytt på så kort tid?
/A
JOBBIGT! Ring skattekontoret o fråga om de kan printa en ny till er - all info borde ju finnas i systemen...
Det borde inte vara något problem.
En ny hindersprövning kan man få inom några dagar nu förtiden. Är det riktigt akut kan den faxas. (Har varit med om det)
Men ska inte den redan ha lämnats in till de som ska viga er?
Eller det kanske är skillnad på borgerlig och kyrklig vigsel?
För vi ska gifta oss borgeligt och de vill ha intyget på hindersprövningen 2 veckor innan vigseln.
Ingen vigselförrättare eller präst får viga ett par utan hindersprövning. Jag brukar be paret lämna den till mig i förväg, för att göra allt enklare, men ibland kommer paren med den i nypan till kyrkan.
Inget jag rekomenderar - man har ju lite annat att tänka på den dagen som brudpar...
Men man KAN göra så.
Tänkte på
Jag ringde till Skattekontoret idag och de skickar en ny, så vi borde ha den imorgon med posten.
Tar man med den till kyrkan?? Men om man glommer den da??? My God...
Man kan ta med den till kyrkan, men vi skulle egentligen lämnat den till prästen när vi träffade henne, men den kom aldrig med...
Men usch det vill man inte riskera..
Nej då är det bättre att skicka in/lämna den lååååååångt innan. Så har man en sak mindre att tänka på när det väl är dax.
Ska vigas den 14/2 och jag kommer skicka den imon
Precis, jag hade aldrig tagit den risken. Ar ju sa sjukt mycket man ska fixa anda.
Har det hant att nagon glomt den nan gang??? Maste bara fa veta.....
här e en som måste fixa (!!!) hindersprövningen 5 dagar innan... bara hoppas att allt funkar då... har den 22-23/12 på oss... sen är det helgdagar tills bröllopet... detta testar gränserna på kontrollbehovet! :)
En till präst skrev 2008-12-09 21:23:04 följande:
Håller med övriga kollegor här, vill ha intyg om vigsel och hindersprövningen när vi träffas för första samtalet.
Ring skattekontoret.
Vi ska träffa prästen i morgon,vi ska gifta oss den 10/1-09.
han ville ha pappret redan nu.
Vi lämnade den till prästen utanför kyrkan, men först efter att maken fick återvända till bilen eftersom de låg kvar där. Så nej, det är inget som rekommenderas, lämna den innan säger jag. *S*