• hoppsan

Klädkod: Kavaj

Jag har en liten etikettsfråga och jag hoppas att ni kan hjälpa mig. Vi är bjudna på ett bröllop med klädkod kavaj och jag vet att det egentligen innebär mörk kostym. Men om bröllopet är på sommaren borde man inte då kunna ha en ljus kostym? Är detta helt fel? Vi har samma klädkod på vårt bröllop men jag kan inte se att jag skulle bry mig om vilken färg våra gäster har på sina kläder. Det bästa är naturligtvis att fråga paret i fråga om vad de anser men jag ville höra vad ni andra också tycker och tänker.

Och en sak till. Tycker ni att vit skjorta är ett måste?

• Svar på tråden Klädkod: Kavaj
  • Elliot

Vi har skrivit "kavaj" på våra inbjudningar, mest för att alla runt omkring så gärna ville veta och då tyckte vi att "kavaj" var det närmaste vi kunde komma. Med det menar vi att gästerna får ha de som de trivs i. Kavaj/byxa och skjorta/kjol/klänning/byxor. Självklart kan det vara ljus kavaj på sommaren! Och inte är vit skjorta ett krav nu för tiden?

• Sannive

Om jag vore som du skulle jag nog ringa till brudparet och höra mig för. De har kanske en bild utav hur det hela skall se ut och önskar därför mörk kostym och klänning. Brudpar brukar vara tillmötesgående!

• gustaf28

Vi har klädkod Kavaj och visst innebär det mörk kostym, om nu inte bröllopet är på sommaren som vårat, då går det bra med ljus kostym. Det var iaf vad jag läste på BT egen sida: "Kavaj = Mörk kostym, men ljus kostym går bra under sommaren".

MVH /Gustaf

• marian

Vi har satt klädsel: kavaj på vår inbjudan och har fått flera tillfrågningar kring detta. För oss är det ok att man kommer i uddakavaj och byxor, vill inte tvinga någon att köpa nytt. Fråga dem, de tar inte illa upp för det.

• Svensson

För oss innebär kavaj att man är uppklädd, mörk eller ljus spelar ingen roll, kjol/klänning är inte ett måste. Kavaj är den enklaste koden i våra ögon och idag tolkas den väl ofta som ppklädd/högtidsklädd.
    Det är nog bra om du kontaktar brudparet eller någon nära t ex inom familjen och frågar vad de tänkt. För det är inte alla som tänker så den enligt vett och ettiket är det ju mörk kostym. Jag har läst här och har en vän som ska gå på bröllop där koden är kavaj och det är verkligen mörk kostym som gäller inget annat.

Vi ville att alla skulle vara bekvämma men fina så vi funderade ett tag på att skriva sommarfin eller sommarfest men ändrade oss eftersom det kanske skulle ge mer frågor än kavaj.

• Isolde

Magdalena Ribbing skriver:

"Kavaj på sommarbröllop är avsett att vara fin kvällsklädsel, då är en ljus kavaj inte tillräckligt fint.
    Mörk kostym eller åtminstone mellanmörk är det korrekta.
    Har du ingenting annat än en ljus kavaj så ta mörka byxor, vit sjorta och svarta skor. Då höjer du finhetsgraden en bit uppåt.
    Därmed har du också svaret på frågan om färgad eller mönstrad skjorta. Har du mörk kostym så kan du så att säga kosta på dig en liten nerdragning av finhetsnivån med att ha en ljust pastellgärgad skjorta, eller en svagt mönstrad. Men mörk skjorta är alltför vardagligt för ett så fint tillfälle."

Sådan är etiketten. Men den behöver man ju inte nödvändigtvis följa.

• gustaf28

Nu börjar BT kännas lite underligt, varför skrivs det att Kavaj kan innebära ljus kostym på sommarbröllop när andra här på forumet säger tvärtom att kavaj = endast mörk kostym?

Jag har även läst en annan diskussion om vilken sida bruden ska gå på när fadern följer henne in i kyrkan och där verkar BT också säga en sak och vissa forumskrivare en annan.

När vet man vem som har rätt? Vi valde ju att skriva Kavaj för att våra gäster skulle ha frihet att välja mellan mörk och ljus kostym, tänk om alla känner sig tvingade att bära svart mitt i sommaren...

"Djup suck" från förvirrad Gustav.

• gustaf28

Oj, orkar ju inte ens stava Gustaf rätt... Jag ville ju bara att allt ska vara så bra som möjligt. Hmmm.

• Isolde

Gustaf?

Mörk kostym är inte svart, det är mörkblå... För dj-vligt, är det inte?!?

• Lucifer

Förr i tiden betydde kavaj att man skulle bära mörk kostym. Idag då klädkoden Mörk kostym finns, brukar Kavaj vara en något lättare klädstil då en ljusare kostym är accepterat. Svårt det där att veta om brudparet håller på gamla traditioner eller inte. Men att det i alla fall är kostym det är frågan om är ingen tvekan.

• A-S

Vi gjorde våra gäster något förvirrade genom att skriva "bekväm festutstyrsel". Vi är inte så strikta av oss utan detta blir en tolkningsfråga. Vi ser verkligen fram emot att se vad gästerna kommer att bära denna dag (i augusti)

• hoppsan

Tack för era svar. Vi ska självklart höra vad brudparet tycker. Av er att döma så är det väldigt olika vad man menar med kavaj. För oss på vårt bröllop har vi samma intention som marian, att det är ok att man kommer i uddakavaj och byxor. Men som sagt alla verkar ha sin egen tolkning.

• Jj?

Kavja betyder mörk kostym! Men sommartid är även ljusare KOSTYM OK. Ju tidigare på dagen dessto mindre formellt.

• Charlottsky

Jag har också läst att kavaj betyder mörk kostym och inget annat. Men att nuförtiden ljus kostym är okej på ett sommarbröllop om det är ett fömiddagsbröllop. Förvirrande, eller hur?

Jag har också läst att ju senare på dagen, ju "finare" (formellare) bör klädseln vara, alltså mörk kostym med vit skjorta på ett bröllop förlagt på eftermiddagen.

Så även om man gör en personlig tolkning att kavaj betyder uddakavaj + byxor är den sedvanliga betydelsen mörk kostym. Vill man att gästerna verkligen ska ha kostym så är det kanske bäst att använda den klädkoden.

Det är vanligt att gäster har ljus kostym på sommarbröllop så det ska väl inte vara något problem. Fast jag tycker man ska ha vit skjorta på sådana pass formella tillställningar som bröllop, dop och jämna födelsedagsfester, fast det är ju en smaksak förstås.

• Missy

Min uppfattning är att "kavaj" är lite enklare än "mörk kostym", därför valde vi att skriva just "mörk kostym" som klädkod. Jag VET att det egentligen är samma sak, men på senare år har begreppet kavaj luckrats upp lite.

Jag tror därför det är helt ok om ni har ljusare kostym. Ett tips till alla som ska skicka inbjudningar är att skriva en förklarande rad i infobladet!

• Isolde

Just för att slippa förvirrade gäster -- det är nämligen jag som är "etikettsoraklet" i bekantskapskretsen och som brukar få förklara vilket som betyder vad -- har vi skrivit "mörk kostym".

Det är alltid värt att fråga, särskilt om man inte känner brudparets bekantskapskrets. Det kan vara lika jobbigt att komma i tjusigaste kostymen när alla andra har uddakavajer, som att vara uddakavajen bland styvstärkta kostymnissar.

• hoppsan

Jag hittade själv detta, något som Magdalena Ribbing har skrivit:
    Kavaj
    Traditionellt innebär klädsel:kavaj detsamma som "mörk kostym", men numera har den mörka kostymen oftast sin egen och lite högre nivå och då gäller följande:
    Han: Lite mindre formellt högtidligt än "mörk kostym". Om det är informellt: elegant blazer och udda byxa eller kostym som inte måste vara mörk. Ljus skjorta, slips, eller fluga.
    Hon: Klänning/kjol/dress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel, men inte aftonflott som till "mörk kostym".

Men vi får väl se vad brudparet säger när jag frågar.

Svar på tråden Klädkod: Kavaj