• jafo

Han är velig

Behöver skriva av mig. Jag och min sambo har varit förlovade i 2 1/2 år, och varit tillsammans i 3 1/2 år.

Vi har tidigare diskuterat hur vi ska ha vårat bröllop. Vi var överens om att vi skulle smita iväg och gifta oss och att det inte skulle vara något märkvärdigt. Detta eftersom han absolut inte ville göra något ståhej av allt. Plus att vi kom överens om att barn skulle komma efter bröllopet, om det inte hände oförutsett.

Nu är jag hemifrån på grund av studier och får höra via telefon att han tycker att vi ska gifta oss kyrkligt i samband med att våra eventuella barn döps. Jag har inte diskuterat detta då det känns fel att ta upp det på telefon, men det känns fel med tanke på vad vi pratat om tidigare.

Är det någon annan med velig partner som har det likadant?

• Svar på tråden Han är velig
  • Myrmor

Vad härligt att du har hittat nån som du vill dela livet med och som känner samma sak för dig. Kul att han dessutom har en åsikt om hur bröllopet ska gå till. Hoppas ni hittar en lösning som gör er båda lyckliga

• jafo
    Myrmor skrev 2008-12-05 16:06:35 följande:
    Vad härligt att du har hittat nån som du vill dela livet med och som känner samma sak för dig. Kul att han dessutom har en åsikt om hur bröllopet ska gå till. Hoppas ni hittar en lösning som gör er båda lyckliga
    Tack så mycket. Det var precis vad jag behövde.
    Du har helt rätt i det du inte säger också. Tack
  • Myrmor
    Ibland behöver man en ögonöppnare
  • jafo
    Myrmor skrev 2008-12-05 16:10:17 följande:
    Ibland behöver man en ögonöppnare
    Definitivt.
    Och ibland behöver man bara skriva av sig. Tack =)
  • Joji

Fast... Även om man älskar varandra och vill gifta sig med varandra, så kan det ju kännas jobbigt om man har olika planer, drömmar och visioner... Därmed inte sagt att det är något fel med att vara olika, och att det inte kan lösa sig till det bästa, men man har rätt att tycka att det är jobbigt i början: innan allt är bestämt!

En sådan sak som när man ska ha barn, är ju något som är väldigt viktigt att vara överens om - så att det känns så bra som möjligt för båda! Förstår absolut att det kändes konstigt att han nu vill ha barnet innan ni gifter er, om ni innan sagt tvärtom!

När ni ses får du fråga honom hur det kom sig att han ändrade sig... Kan ju bli en bra diskussion, och kanske håller du med honom då...

• anne på grönkulla

För att ett bröllop ska kännas bra för båda så ska man ju ha nån sorts diskussion om när/var/hur - och den första spontana känsla man har är ju inte säkert den man landar i när man börjar fundera på saken. Det låter som att han kanske inte riktigt vet själv?

Iallafall, det är inget konstigt i det du beskriver - det enda är väl att ni innan ni fattar beslut och bokar och bjuder in ska prata några varv till om hur NI vill göra, båda 2, var för sig och tillsammans...

• jafo
    Joji skrev 2008-12-05 17:52:32 följande:
    Fast... Även om man älskar varandra och vill gifta sig med varandra, så kan det ju kännas jobbigt om man har olika planer, drömmar och visioner... Därmed inte sagt att det är något fel med att vara olika, och att det inte kan lösa sig till det bästa, men man har rätt att tycka att det är jobbigt i början: innan allt är bestämt!En sådan sak som när man ska ha barn, är ju något som är väldigt viktigt att vara överens om - så att det känns så bra som möjligt för båda! Förstår absolut att det kändes konstigt att han nu vill ha barnet innan ni gifter er, om ni innan sagt tvärtom!När ni ses får du fråga honom hur det kom sig att han ändrade sig... Kan ju bli en bra diskussion, och kanske håller du med honom då...
    Jodå vi kommer nog diskutera detta igen. Fast jag trodde att vi redan hade diskuterat detta färdigt. Vi hade ganska många diskussioner om detta innan vi kom överens om hur det skulle vara, då vi kom fram till att barn skulle vänta tills efter bröllopet. Blev bara förvånad
  • jafo

Anne på grönkulla.
    Nej han vet nog inte riktigtr själv men vi hade som sagt var diskuterat detta ganska grundligt redan från början.

Kommer definitivt inte planera något innan vi är överens och allt känns bra för oss båda.

• Joji
    jafo skrev 2008-12-05 19:19:47 följande:
    Jodå vi kommer nog diskutera detta igen. Fast jag trodde att vi redan hade diskuterat detta färdigt. Vi hade ganska många diskussioner om detta innan vi kom överens om hur det skulle vara, då vi kom fram till att barn skulle vänta tills efter bröllopet. Blev bara förvånad
    Vad bra! Med mitt inlägg försökte jag "normalisera" ditt första inlägg, när du behövde "skriva av dig".

Det jag menade var alltså att det är fullkomligt normalt och förståeligt att du tycker att det är jobbigt att han plötsligt ändrar sig! Och att du blir förvånad!
  • dimma

Jag tycker det är väldigt normalt och sunt att man ändrar uppfattning om saker och ting. Det betyder ju att man reflekterar över sin tillvaro och sina beslut.
    Han vill gifta sig och han vill ha barn, båda sakerna tillsammans med dig dessutom. Han har uppenbarligen funderat på vilket "upplägg" han ser som det optimala. Eller också känner han sig inte mogen att gifta sig, och vill vänta lite. Inget konstigt det heller tycker jag. Se det som en utgångspunkt för diskussion!
    Jag omvärderar saker och ändrar mig varje dag, och min make likså. Min reaktion på åsikter som ändras är nog snarare "men vad intressant - varför tycker du så???" Om argumenten är bra kanske även jag ändrar mig. Livet är inte statiskt!

Och vad gäller mitt eget bröllop är jag glad att det inte gick enligt den första planen vi hade. Eftersom vi klassas som smitare så måsta jag ju också tillägga att jag tycker er ursprungliga plan låter trevligare än kyrkplanen. Men kyrka behöver ju inte automatiskt innebära ståhej.

• Joji

Jag håller med - självklart kan man ändra sig! Jag är en stor förespråkare för att vända och vrida på allt tills man vet exakt vad man vill.

MEN, partnern kan ju givetvis då bli förvånad - OM man trodde att man var överens om något helt annat!

Därför är det som vi alla verkar tycka så viktigt att man då diskuterar igen - vad var det som fick partnern att ändra sig? Vad finns det för fördelar med det nya upplägget, vad finns det för nackdelar osv osv. Tills man är överens!

• Nephele

Håller med tidigare inlägg. Jag har själv ändrat mig hur många gånger som helst under årens lopp, även om jag trodde jag hade allt planerat i skallen när vi förlovade oss. Men åren har gått, och nästan allt har jag ändrat mig på förutom mannen och ringen, och det kommer nog ändrats några gånger till innan den riktiga planeringen tar fart.
    Var glad att han alls funderat på det. Diskutera det lite mer sen, se för- och nackdelar av olika tänkbara alternativ - till sist hittar ni det som känns rätt för båda.

• tågjäntan

Kanske är det så att han eg vill "visa upp" att ni gifter sig, utan att ha allt ståhejet innan.
    En person jag känner hade funderat på att göra det på den enes jämna födelsedag. Men så fick en nära släkting en allvarlig sjukdom och de sköt upp det. Nu efteråt ångrar de sig. Dels för att de inte vet hur de vill ha det - stort/litet, kyrkligt/borgerligt osv, men vill vara gifta men inte riktigt orkar planera.
    Detta går att görä vid något annat tillfälle oxå - nyårsafton, midsommar eller någon annan festlighet som man kan hitta på.
    Lycka till!

Svar på tråden Han är velig