• RosFia
    Äldre 9 Jun 16:50
    8967 visningar
    12 svar
    12
    8967

    Kostnad för stråkkvartett alt. säckpipa?

    Någon som känner till någon stråkkvartett eller säckpipespelare??
    Och vad de kostar att anlita??

    Tack på förhand!!

  • Svar på tråden Kostnad för stråkkvartett alt. säckpipa?
  • RosFia
    Äldre 9 Jun 22:24
    #0

    Flyttar upp!

  • Kram Tomate­n
    Äldre 9 Jun 22:28
    #0

    Ohhhh jag skulle oxå vilja ha säckpippe blåsare. Det är så vackert!

  • Lilla Ida
    Äldre 9 Jun 22:33
    #0

    Spelar fiol själv o har varit o spelat i kvartett på några bröllop.

    När jag o mina spelkompisar gick på gymnasiet fik vi en spelning där vi spelade in o utgångsmarsch samt spelade under tiden gästerna anlände till festen o minglade med champagnen.
    Då fick vi 2000 tillsammans, dvs 500 var.

    Nu går jag på musikhögskolan o sist jag spelade på bröllop m stråkkvartett var det otroligt mycket musik under vigseln o sen efteråt ville de ha mingelmusik i ungefär en timme.Då fick vi 1000 eller 1500 var, jag minns inte riktigt. Men då var det alltså väldigt mycket musik!

    Till detta kommer reseersättning.

    Vill ni ha mycket musik så att musikerna måste öva mycket blir det ju lite dyrare.
    Har ni några speciella önskemål om vilka stycken som ka spelas kan det också bli lite dyrare ifall det är svåra grejer som tar tid att öva in.

    Räkna med 500-1000 kr per person om det är "proffs". billigare om det är duktiga amatörer. Sen reseersättning o om det blir en lång dag för musikerna så kan ni ju kanske förse dem med lite lunch - inget måste men det blir nog uppskattat!

    Tänk på att en stråkkvartett behöver rätt mycket plats, stråkarna är långa!

  • Dalabr­ud -03
    Äldre 9 Jun 23:22
    #0

    Vi kommer att ha säckpipa på bröllopet nu på lördag och vi betalar 1500 kr + 10 kr\milen i reseersättning. Killen kommer från Stockholm och verkar vara väldigt duktig.

  • brunet­ten
    Äldre 10 Jun 08:29
    #0

    Vi tittade efter en stråkkvartett till bröllopsvalsen och några låtar till, ung 30 min. Vi fick ett pris på 6000 kr, för halvprofessionella musiker.

  • Nemea
    Äldre 10 Jun 08:48
    #0

    Kolla på www.sackpipa.nu
    Via den hemsidan har vi bokat en säckpipeblåsare till vårt bröllop den 6 september. Vi får betala 2000:- + ev. reseersättning.

  • RosFia
    Äldre 10 Jun 20:07
    #0

    Tack, för svaren!! Jättesnällt!!
    Lilla Ida var bor du??

  • Lilla Ida
    Äldre 10 Jun 22:54
    #0

    Jag bor i Malmö!

  • RosFia
    Äldre 11 Jun 17:13
    #0

    Synd!!
    Jag bor i Göteborg.

  • Anonym
    Äldre 11 Jun 17:29
    #0

    Ett tips är att kolla med spelmanslgen i närheten. Vi ska anlita Hällesåkers spelmanslag, kolla på: come.to/hallesaker

    Men ni kanske hade tänkt er en mera traditionell/klassisk spelning? Spelmanslaget kostar i vilket fall 2000 kr.

  • RosFia
    Äldre 11 Jun 17:36
    #0

    Tack Anonym. Nej,det känns inte helt främmande med spelmän. Tack för tipset!!

    Mvh Rosfia.

  • Efva
    Äldre 12 Jun 19:48
    #0

    Hej, håller själv på och letar maa en fest i augusti. De jag frågat är fr.a. musikhögskolan i Sthlm men de tar ca. 1 500:-/man x 4 (stråkkvartett) Lite dyrt tycker jag själv eftersom de är elever och inte driver det i ftg vilket innebär en hög svart timpenning! Alt. att man i företag får betala deras soc.avgifter utöver kostnaden.
    Däremot om du vill ha säckpipeblåsare kan jag rekommendera: The pipes and drums of the first Royal Engeneers, Niclas Hanna är den som är "säckpipechefen" och som vi själva anlitade då vi hade vårt bröllop.

Svar på tråden Kostnad för stråkkvartett alt. säckpipa?